דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חבל הצלה

כלכלת הקורונה / דנמרק: חבילת הסיוע הגדולה בעולם, ובקשה "לעצור את מכתבי הפיטורין"

ראש ממשלת דנמרק, מטה פדריקסן, הציגה תכנית מקיפה להתמודדות עם המשבר שמנסה "להקפיא" את הכלכלה במצב הנוכחי ולהפשירה לאחר המגיפה | איזה חבל הצלה מכינות כלכלות העולם אל מול המשבר? כתבה ראשונה בסדרה

ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן  (Photos by: AP Photo/Markus Schreiber | Carsten Rehder/picture alliance via Getty Images)
ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן (Photos by: AP Photo/Markus Schreiber | Carsten Rehder/picture alliance via Getty Images)
יונתן קירשנבאום

הממשלה בדנמרק הורתה על סגירה של כל בתי הספר, האוניברסיטאות, משרדי הממשלה ומקומות הבילוי. היא גם אסרה על התקהלויות של יותר מ-10 בני אדם. המשמעות של צעדים אלו היא שכמו בישראל, רק עובדים חיוניים יכולים לצאת לעבודה, ודנים רבים מבלים בהסתגרות בבית. איך נראית חבילת החילוץ שם?

השורה התחתונה: חבילה של 287 מיליארד כתר דני (כ-41 מיליארד דולר) פחות או יותר, ששווים כ-13% מהתמ"ג הדני. זוהי ההתחייבות הממשלתית הגדולה ביותר בעולם עד כה.

תנאי הפתיחה: דנמרק היא מדינה קטנה, וקרובה יחסית לגודלה של ישראל גם מבחינת אוכלוסייה וגם מבחינת גודל הכלכלה.  בדנמרק חיים כ-6 מיליון תושבים, והתוצר שלה כמעט זהה לזה של ישראל. כמו כל מדינות סקנדינביה, דנמרק מקיימת מדיניות כלכלית חברתית הידועה בשם "Flexecurity"- שילוב בין המילים "גמישות" ו"ביטחון" באנגלית. במסגרת מדיניות זו מוענק לעובדים רשת ביטחון רחבה הממומנת במשותף על ידי המדינה, המעסיקים ואיגודי העובדים, בתמורה לגמישות בפיטורי עובדים.

דבר ההנהגה: "מטרת המדיניות", אמרה ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, היא "לעצור את מכתבי הפיטורין".

עקרון ההקפאה: אומר שהמדינה לוקחת על עצמה לממן חלקים גדולים מההוצאות של העסקים כדי לשמור על המשק במצב דומה לזה שהיה לפני המשבר, כדי שאפשר יהיה להפשיר אותו ברגע שהמשבר יחלוף, בלי פגיעה בעובדים או במעסיקים.

לטובת השכירים והמובטלים: הממשלה מנסה להימנע עד כמה שניתן מפיטורי עובדים, מתוך התפיסה שפיטורים יביאו להעמקה והארכה של המשבר הכלכלי. לכן, היא הציעה למעסיקים עסקה שתעזור לשמור על מקומות עבודה.

לכל חברה שתצהיר שבכוונתה לפטר 30% מהעובדים, המדינה תשלם 75% משכר אותם עובדים שנשלחו הביתה, בתמורה לכך שלא יפטרו. למעשה, העסקים נדרשים לשלם רק 25% משכר העובדים הרגיל, בזמן שהעובדים הלא חיוניים נשארים בבית וזוכים למלוא השכר.

הממשלה גם תממן 90% משכרם של עובדים המועסקים בחוזים שעתיים, ו-90% משכר עובדי התעשיות שנפגעו באופן הקשה ביותר מהמשבר- תיירות ומסעדנות. עובדי המגזר הציבורי ימשיכו לקבל משכורות מלאות, גם אם יקבלו הוראה שלא להגיע לעבודה.

מתוך הבנה שלא ניתן לדעת במדויק את משך המשבר, הממשלה ביטלה את כל ההגבלות על קבלת דמי אבטלה. בזמן המשבר מובטלים לא ידרשו לצאת לחפש עבודה כדי להמשיך לקבל קצבה, והגבלה בת שנתיים על קבלת דמי האבטלה תבוטל באופן זמני.

לטובת העסקים: מעבר לפיצוי על שכר העובדים, הממשלה מעניקה פיצויים לעסקים שהמחזור שלהם נפגע כתוצאה מהמשבר. הפיצויים על הוצאות קבועות יוענקו לפי גודל הפגיעה, ויינתן פטור ממיסים.

צעדים תזרימיים: כדי להקל על התזרים של עסקים, הממשלה תעניק ערבות בשיעור של 70% על כל הלוואה עסקית חדשה. לעסקים שנפגעו פחות קשה, דוחה הממשלה את תשלומי מס החברות והמע"מ עד לסיום המשבר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!