דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / נחשף המטוס החמקן F-35 שקנתה ישראל

בטקס שנערך במפעלי 'לוקהיד-מרטין' בארה"ב השתתף גם שר הביטחון ליברמן שאמר כי "המטוס יאפשר להגן על ישראל מאיומים מתפתחים באזור".

שר הבטחון אביגדור ליברמן ומטוס F35 החדש. צילום: אריאל חרמוני \ משרד הביטחון
שר הבטחון אביגדור ליברמן ומטוס F35 החדש. צילום: אריאל חרמוני \ משרד הביטחון
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

מטוס הקרב החמקן F-35 הוצג אתמול (רביעי) בטקס שהתקיים בארה"ב במפעל של החברה שייצרה את המטוס, לוקהיד מרטין, והוא הראשון מבין 33 מטוסים שרכש חיל האוויר הישראלי. בין 400 האורחים שהשתתפו באירוע נכחו גם שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר צחי הנגבי, ראש מטה חיל האוויר, תא"ל טל קלמן ודן שפירו שגריר ארה"ב בישראל.

שר הביטחון אביגדור ליברמן נאם בטקס ואמר כי "ברור וידוע לנו ולשכנותינו שה-F-35 ייצור הרתעה ויגביר את יכולותינו המבצעיות לאורך זמן רב. המטוס יאפשר להגן על ישראל מאיומים מתפתחים באזור" והוסיף, "זה לא סוד שיש לנו לעיתים מחלוקות עם ארצות הברית ברמות הפוליטיות אבל כשזה מגיע לביטחון ישראל אנו נהנים מתמיכה ושיתוף פעולה חזק".

מבחינת המפרט הטכני אין ספק שמדובר במטוס מרשים שמסוגל להגיע עד 1.6 מאך שהם 1,960 קמ"ש. המטוס, ששמו העברי הוא "אדיר", יגיע לישראל עד סוף שנת 2016 והוא הראשון מתוך 33 המטוסים שיגיעו בהסכם הרכישה. אחת היכולות המיוחדות של המטוס היא טיסה חמקנית בלי שהאויב יוכל לזהות אותו במכ"ם. ה-F-35 יכול לאחסן עד 16 טון של ציוד, לרבות פצצות, טילים ודלק. תהליך הפיתוח של החמקן עלה, על פי ההערכות, 400 מיליארד דולר.

כאשר יגיע המטס הראשון בתחילת דצמבר, יותקנו עליו מערכות השליטה, הבקרה, הקשר והמודיעין (C4) הייעודיות מתוצרת ישראל. התקנת מערכות אלה היא מה שמבדיל את המטוסים הטסים בחיל האוויר משאר המטוסים מסוג זה הטסים בעולם.

תא"ל טל קלמן, ראש מטה חיל האוויר ציין בנאומו בטקס כי "כטייס בעל ניסיון של יותר מ-30 שנות טיסה על מגוון רחב של כלי טיס הייתה לי הזכות לטוס בסימולטור של מטוס ה-F-35 בפורט וורת' וההרגשה הייתה כאילו החזקתי את העתיד בידיים שלי. השילוב הייחודי של טכנולוגיה פורצת דרך, קטלניות וממשקי אדם-מכונה יובילו את העולם לדור החמישי".

לאורך 18 שנות פיתוחו ספג המטוס לא מעט ביקורות וביניהן הטענה כי הוא לא יכול לטוס בלילה, שהוא לא חמקן באמת ואף היו כאלה שטענו כי הביצועים שלו אינם עולים על אלה של מטוסי הקרב הקיימים, כמו למשל ה-F-16.

רס"ן לייארד, טייס F-35 אמריקאי, אמר אחרי תרגיל תעופה שהתקיים לפני שנה על המטוס: "אנחנו לא מביאים פה קסם לטיסה, פשוט יכולות חדשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!