דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרמניה

חבל הצלה / גרמניה: נטישת מדיניות הצנע התקציבי, הלאמה חלקית של חברות במשבר

גרמניה תרחיב את תקציבה בשיעור של 4.5% מהתמ"ג ותעמיד מאות מיליארדי יורו בצורת הלוואות והשקעות | פינוי דיירים בגין אי תשלום שכר דירה ייאסר עד סוף ספטמבר | איזה חבל הצלה מכינות כלכלות העולם אל מול המשבר? כתבה שניה בסדרה

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל (Photos by: AP Photo/Markus Schreiber | Maja Hitij/Getty Images)
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל (Photos by: AP Photo/Markus Schreiber | Maja Hitij/Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסכר הגרמני נגד סיוע ממשלתי נפרץ ובמהירות: תכנית של הקלה תזרימית בלבד הפכה תוך שבוע לתכנית גדולה של בהיקף של טריליון יורו,  הכוללת 150 מיליארד יורו של השקעה ישירה במשק דרך תקציב המדינה ו-356 מיליארד בגיוסי חוב. למרות התפרצות חמורה של וירוס הקורונה במדינה, מספר הקורבנות עד כה קטן יחסית ועומד על 123, אך הנזק הכלכלי שנגרם למדינה החזקה באירופה הוא כבד. למרות שיעור קשישים דומה לאיטליה, בגרמניה שיעור המתים מהקורונה עומד על 0.3% בלבד, בזכות שיעור בדיקות גבוה ומערכת בריאות בעלת קיבולת גדולה.

השורה התחתונה: גרמניה תשקיע 150 מיליארד יורו בהשקעה ישירה דרך תקציב המדינה – השקעה המהווה 4.5% תוצר. לפי המסתמן בימים האחרונים, מדובר בחבילה גדולה יחסית. בנוסף מציעה גרמניה חבילת תמריצים כוללת של כטריליון יורו, רובה דרך הקלות אשראי והלוואות, וחלקה ברכישת מניות של חברות בעצמה – מהלך שמהווה מעין הלאמה.

תנאי הפתיחה: גרמניה היא מדינה בת קרוב ל-84 מליון תושבים, וכלכלתה נעה בין המקום הרביעי לחמישי בעולם בגודלה. עד כה התאפיינה במדיניות ה"אפס השחור", מדיניות שמרנית קיצונית שמהותה הקפדה על תקציב מאוזן ללא גירעון. יעד זה נשמר ב-6 השנים האחרונות, ורובן הסתיימו בעודף תקציבי. כעת גרמניה מבצעת היפוך מדיניות ומתכננת לגייס חוב בהיקף של 356 מיליארד יורו. קרוב ל-20% מהעובדים בגרמניה מאוגדים.

דבר ההנהגה: "מאז מלחמת העולם השניה לא היה אתגר בעמנו שדרש כזו רמה של שיתוף פעולה ואחדות" אמרה אנגלה מרקל בהתבטאות שנויה במחלוקת. שר הכלכלה הגרמני פיטר אלטמאייר כבר הבטיח כי אחרי המשבר "נחזור למדיניות צנע מהר ככל האפשר".

מאבק רעיוני ופוליטי: באופן מסורתי, גרמניה מתנגדת להרחבה תקציבית מבית ובאיחוד האירופי כולו. בשנים האחרונות, המדינה מונהגת ע"י ממשלת אחדות בין שתי מפלגות גדולות, "האיחוד הנוצרי דמוקרטי" בראשות אנגלה מרקל מימין, והמפלגה הסוציאל דמוקרטית בראשות אנדריאה נאלץ, משמאל. שר האוצר אולאף שולץ אמנם מגיע ממפלגת השמאל אבל היווה במשך שנים סמן ימני בולט במדיניות הכלכלית. עם זאת, עוד לפני הקורונה נראה שהקונצזוס סביב הצנע נסדק,  ביחס לתכנית השקעה מקיפה בתשתיות הרעועות של גרמניה.

שמירה על עסקים בחיים: הצעד המרכזי עליו הכריזה גרמניה הוא הקמת קרן ובה ערבויות  לחובות של עסקים בגובה של 400 מיליארד יורו. 100 מיליארד יורו נוספים מוקצים להשקעות בחברות גרמניות בקשיים, תוך העברת מניותיהן לידי הקרן הממשלתית לפחות באופן זמני, בדומה לתכנית החילוץ לבנקים הגרמניים בשנת 2008. 100 מיליארד יורו נוספים יוקצו להלוואות לעסקים הזקוקים לנזילות עד תום המשבר, כאשר הכספים הללו מיועדים למעסיקים גדולים.

מענקים לעסקים קטנים ועצמאים: בשלב זה, בגרמניה מתכוונים להעניק מענקים כספיים לעצמאים ועסקים קטנים בעבור שלושת החודשים הקרובים בהיקף של עד 9,000 יורו לעצמאי או עסק זעיר ועד 15,000 יורו למי שמעסיק עד 10 עובדים.

מענקים לעובדים: הממשלה מתכוונת לבצע השלמת שכר חלקית לעובדים שמשרתם קוצצה, שמספרם מוערך בכ-2 מליון איש. בנוסף, מקבלי קצבאות יזכו ל10 מיליארד יורו נוספים כהכנסה בסיסית. בעבור דורשי דמי אבטלה יבוטלו בחינות ההשתכרות עד יוני.

הקלות נוספות: פינוי דיירים בגין אי תשלום שכר דירה ייאסר עד סוף ספטמבר.

צעדים תזרימיים: הממשלה החליטה להעניק הקלות מסים בהיקף 5 מיליארד יורו, בנוסף לדחיית מקדמות ותשלומי מסים במספר חודשים .​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!