בבדיקת 'סיירת חירום' של משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות נמצאה עלייה במחירי מוצרי הניקיון, ההיגיינה והתינוקות ברשתות השיווק. עם זאת, על פי הממצאים שהתפרסמו אתמול (שלישי) חלה ירידה במחירי סל המוצרים הכללי. הבדיקה נערכה על סל השוואתי של 140 מוצרים נבחרים ברשתות שיווק שונות ברחבי הארץ, באמצעות ביקורים אישיים ובאמצעי דיווח אלקטרוניים, בתאריכים 1 בינואר, 15 בינואר וה-22 במרץ.

בין המוצרים הנבדקים: מוצרי מזון, נייר טואלט, ג'ל לניקוי ידיים ללא מים, סבון נוזלי, שמפו, מטליות לחות ועוד. בשונה ממדד המחירים לצרכן, המשוקלל לפי אמות מידה שונות ומפורסם מדי חודש, בדקה סיירת החירום רק את המחירים לצרכן ברשתות השיווק. על רקע התקופה, חלק ממצאי הבדיקה עשויים להכעיס: עלייה במחירי מוצרי הניקיון וההיגיינה נרשמה כמעט בכל רשתות השיווק, כשאת המגמה מובילים מוצרים שעלו לכותרות יחד עם נגיף הקורונה.

מוצרי החיטוי לידיים ולמשטחים שנכללו בבדיקה רשמו עליות מחירים שנעות בין 25% ל-45%, כאמור על רקע הוזלה של סל המוצרים הכללי, מה שעשוי להצביע על עלייה בביקושים למוצרים אלו לצד דעיכה בצריכה בכלל.

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

נציין כי למשרד הכלכלה הסמכות להכניס את מחיריהם של מוצרים חדשים לפיקוח בתקופת חירום. צעד כזה יגביל את עליית המחירים של מוצרים כגון אלכוג'ל, שהפכו תחת מגפת הקורונה למוצרי צריכה בסיסיים. עם זאת, לעת עתה מעדיפים במשרד להסתפק בגינוי התופעה ובפרסום המידע לצרכנים.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן אמר על עליית המחירים כי "תופעת ניצול המשבר הבריאותי מצד חלק מרשתות המזון על ידי הפקעת מחירים היא תופעה מכוערת שמטרתה לנצל את מצוקת הצרכנים בעת הזו". עוד הוסיף השר כי הוא הנחה את המועצה הישראלית לצרכנות "לפעול במטרה למנוע את התופעה על ידי מעקב ובקרה מקרוב שמטרתם לשמור על רמת מחירים סבירה שתאפשר לצרכנים לקנות במחירים הוגנים ולרשתות השיווק להרוויח".

עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות הוסיף: "רשתות המזון, בהחלטה חכמה, החליטו להוריד מחירים בהתייחס לסל המוצרים הכללי. לצערי, בסל מוצרי ההיגיינה והניקיון ובמוצרי התינוקות המצב שונה. אנו נמשיך להיות עם האצבע על הדופק עבור הצרכנים, וסיירת החירום שהשקנו תמשיך לפעול ולפרסם את תוצאות הבדיקות מדי שבוע".​

מוצרים שמחירם על על פי הבדיקה

  • אלכוג'ל בניחוח בננה מלון בי דיילי 100 מ"ל – עלייה של 25.3% בממוצע
  • ג'ל היגייני לניקוי הידיים ללא שטיפה אסקוסמטיקס 50 מ"ל -עלייה של 45.8% בממוצע
  • מטליות לחות לחיטוי משטחים דיטול 32 יחידות – עלייה של 28.5% בממוצע
  • ממחטות טישו לושן 21 * 21 ס"מ עם אלוורה קלינקס 120 יחידות – עלייה של 15% בממוצע
  • ספריי חיטוי בניחוח פריחה דיטול 400 מ"ל -עלייה של 12% בממוצע
  • אל סבון טיפולי לתינוק סנסיטיב שיבולת 1 ליטר- עלייה ב 34%

עלייה במחירי מוצרי התינוקות

  • חיתולים אקטיב בייבי דריי 9-16 קילו שלב 4+ פמפרס 96 יחידות – עלייה של 4% מה-1.1 ו-2% בשבוע החולף
  • אל סבון טיפולי לתינוק סנסיטיב שיבולת 1 ליטר – עליה של 28% מה-1.1 ו-5% בשבוע החולף
  • שמפו קמיל בלו סנסטיב לפני השינה ד"ר פישר 1 ליטר – עליה של 29% מה-1.1 ו-3% בשבוע החולף
  • שמפו אל דמע לתינוקו סופטקר נקה 7 1 ליטר – עליה של 6% מה-1.1.

מוצרי התינוקות בהם נרשמה ירידת מחירים בשיעור של 5% ומעלה הם: תרכובת מזון לפעוטות על בסיס חלב אדבנס פלוס שלב 3 סימילאק 700 גרם, חיתולים פרידום דריי 10-14 קילו שלב 4+ האגיס 40 יחידות, מגבונים לחים פרפורמנס ללא בישום בייביסיטר 4 * 72 יחידות.