דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / בני גנץ נבחר ליו"ר הכנסת: "הפילוג הוא האיום הקיומי הגדול ביותר על ישראל"

גנץ התמודד על התפקיד בעקבות הסכמה עם הליכוד במו"מ על הקמת ממשלת חירום | מפלגתו, 'כחול לבן', התפצלה עקב חוסר הסכמה על המהלך | עם בחירתו אמר: "אלו אינם ימים רגילים והם מחייבים החלטות לא רגילות"

שר הביטחון בני גנץ (צילום ארכיון: דוברות הכנסת)
שר הביטחון בני גנץ (צילום ארכיון: דוברות הכנסת)
אסף צבי

מליאת הכנסת בחרה בח"כ בני גנץ ליו"ר הכנסת ה-23. גנץ, שהיה חבר הכנסת היחיד שהגיש את מועמדותו לתפקיד, נבחר בתמיכתם של 74 חברי כנסת מסיעתו 'חוסן לישראל', ומפלגות גוש הימין – הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, וימינה. 18 חברי כנסת הצביעו נגד המינוי. גנץ הציב את עצמו כמועמד לתפקיד כחלק מהסכמות עם הליכוד במסגרת משא ומתן על הקמת ממשלת חירום. עקב חוסר הסכמה על המהלך, סיעות יש עתיד בראשות יאיר לפיד ותלם בראשות משה יעלון פרשו ממפלגת 'כחול לבן'.

עם בחירתו אמר גנץ כי מצב החירום דורש ממשלת אחדות. "בשעת החירום הזו נושאים אלינו את עיניהם מאות אלפי אזרחים שאיבדו בימים האחרונים את פרנסתם. מאות אלפי אזרחים בני הגיל השלישי היושבים לבדם בביתם, מבודדים מבני משפחתם וחרדים לחייהם.  מאות אלפי זוגות צעירים שאינם יודעים כיצד ישלמו שכר דירה או יעמדו בתשלומי המשכנתא. מאות אלפי משפחות שביתן הפך 'לממ"ד מורחב' המגונן עליהם מפני וירוס קטלני. והם אומרים לנו, שימרו על הדמוקרטיה, ולצד זאת תתמקדו בטיפול בנו. ולכן בשעה זו אין לאף אחד מאיתנו את הזכות לעמוד מנגד. כולנו מחויבים לשים באמת את ישראל לפני הכל.

"שעת החירום הזו היא גם שיאו של המשבר הממשלתי והפרלמנטרי המורכב והקשה ביותר מאז קום המדינה. למעלה משנה מנהלת את חיינו ממשלת מעבר שאין לה מנדט ציבורי. עברנו מערכות בחירות חוזרות ונשנות שגזלו מיליארדי שקלים ממערכות הבריאות, הביטחון והחינוך. בצד אלו פורחת לה שנאה עמוקה ושיח ציבורי הולך ומתרחב אודות הסכנה שבמלחמת אזרחים, והשיא התורן, מהכיסא הזה אני אומר בכאב, יריקה בפניו של בית המשפט מצד יו"ר הכנסת היוצא, באקט מסוכן וחסר תקדים שעלול להעביר לציבור חלילה שהאנרכיה כבר כאן.

"הפילוג הזה הוא האיום הקיומי הגדול ביותר על מדינת ישראל. את האיראנים ננצח, את הסורים ננצח, על הטרור נתגבר, אבל אנחנו לא מצליחים להביס את הפילוג הפנימי והשנאה של איש לאחיו. זהו קו אדום, עבה ובוהק לכל נבחרי הציבור החדשים והוותיקים. נבחרנו כדי לחזק את ישראל ולא להחלישה. נבחרנו כדי לאחד את העם ולא לפלג אותו. נבחרנו כדי לשרת את כל אזרחי ישראל בלי הבדל דת, גזע ומין. נבחרנו כשראשנו מורכן מול פסיקות בית המשפט, ולא נוגח בו בגסות.

"אני מבקש מכאן לפנות לכל שותפיי הפוליטיים. אלו אינם ימים רגילים והם מחייבים החלטות לא רגילות. לכן, כפי שאמרתי, בכוונתי לבחון הקמת ממשלת חירום לאומית. בל נטעה – לעולם לא אתפשר על העקרונות שעבורם הצביעו למעלה ממיליון אזרחים לכחול לבן. נתניהו יודע זאת היטב והוכחנו זאת היטב בימים האחרונים. הוכחתי אני והוכחנו כולנו יחד שלעולם לא אתפשר על הדמוקרטיה.

"בכדי למצות את האפשרות להקים ממשלת חירום לאומית, ורק בשביל זה, החלטתי להעמיד את עצמי היום לבחירה כיו"ר הכנסת. אני הקמתי את כחול לבן, ואני גאה על כך. התכוונתי ואני עדיין אשמח לעשות הכל בכדי שנמשיך ללכת יחד. אני קורא  גם לכל שותפיי הפוליטיים האפשריים לנהוג באותה הדרך.

אזרחי ישראל נושאים אלינו עיניים בצדק ומצפים מאיתנו להמשיך ולתמוך במאבק הקדוש במגיפת הקורונה והשפעותיה. ובצדק רב לא פחות, הם דורשים מאיתנו לשמור על הדמוקרטיה, הממלכתיות והאחדות בעם.  כך נכון למדינת ישראל, כך נכון לבוחרים שנתנו בנו את אמונם וכך אעשה."

עם השבעת הכנסת בשבוע שעבר דרשה מפלגת 'כחול לבן' לערוך בחירות ליו"ר הכנסת והציבה כמועמד המפלגה את חבר הכנסת מאיר כהן. כחול לבן אף עתרה לבג"צ בעקבות סירובו של יו"ר הכנסת הזמני יולי אדלשטיין לכנס את המליאה כדי לבחור יו"ר חדש. השופטים קבעו כי על אדלשטיין לכנס את המליאה, והוא התפטר אתמול (רביעי). בעקבות זאת קבעו שופטי בג"צ כי המליאה תכונס היום (חמישי) לבחירת היו"ר. אך במהלך היממה האחרונה חל שינוי: גנץ קיבל את דרישת הליכוד, במסגרת מו"מ בין המפלגות על הקמת ממשלת חירום, כי כהן לא יוצב כמועמד ליו"ר הכנסת. בעקבות זאת, הגיש גנץ את מועמדותו, ומפלגת כחול לבן התפצלה.

את מליאת הכנסת בה נבחר גנץ ניהל זקן חברי הכנסת, עמיר פרץ (העבודה-גשר-מרצ).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!