דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / ראש אגף התקציבים: "המשבר החמור ביותר מקום המדינה, לא כל העסקים יצלחו אותו"

שאול מרידור, שהשתתף בישיבת ועדת הכספים, אמר כי הממשלה תמלא את כל הצרכים הישירים של מערכת הבריאות | לגבי הפעילות העסקית אמר: "המדינה לא תוכל לפתור הכל" | הוא צפה כי סגר של 5 שבועות יגרום לצמיחה שלילית, ולגרעון של 7%

דיון ועדת הכספים הזמנית (דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
דיון ועדת הכספים הזמנית (דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

"אנחנו במשבר החמור ביותר מקום המדינה, אבל בהגדרה יהיו עסקים שלא יצלחו אותו" כך אמר היום (ראשון) הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור בדיון של ועדת הכספים הזמנית. עם זאת, בתום דברים פסימיים למדי, השאיר מרידור את חברי הכנסת ושאר האורחים בדיון עם תשובות חלקיות ביותר.

"מדובר במשבר ריאלי. לא כזה שנובע מבעיה מבנית במשק אלא מאירוע בריאות חיצוני. זהו גם אירוע גלובלי. סדר הגודל של האירוע הזה ואורכו משפיע על האופן שבו הוא נתפס", טען מרידור והוסיף כי "אנחנו מנסים מאוד לאזן בין האינטרסים השונים וזה איזון לא קל. מתלבטים בו בכל העולם. בכל החלטה אנחנו שוקלים גם שיקולים בריאותיים וגם שיקולים כלכליים. חושבים לא רק על עומק הסגר או משך הסגר אלא גם על אסטרטגיית היציאה".

לדבריו, התרחיש של משרד האוצר הוא של סגר חלקי בן חמישה שבועות, שצפוי להביא את המשק "לצמיחה שלילית לראשונה בתולדות המדינה ולגרעון גבוה של שבעה אחוזים ויותר". מרידור הדגיש כי "זה מאוד תלוי בתרחיש שבסופו של דבר נגיע אליו. בכל התרחישים שאנחנו עושים אנחנו לא רואים את ההשפעה המלאה של המשבר הזה על העולם".

על התוכנית שהבטיח ראש הממשלה להציג בשבוע שעבר אמר מרידור "כמו שאתם יודעים אנחנו מכינים בימים האחרונים תוכנית. אני מניח שביום יומיים הקרובים יוכרזו צעדים נוספים. העקרונות הם שברמת הבריאות וכל הצרכים הישירים אנחנו ניתן פתרון: ציוד מיגון, מנשמים, מה שצריך, אנחנו עובדים על לרכוש את כל מה שצריך. החלק השני הוא ביטחון הפנים ומשרד הרווחה, תמיכה באוכלוסיות שנמצאות בהסגר, בעיקר בעולם הקשישים. העיקרון השני הוא עולם העסקים, אנחנו עובדים לתת רשת ביטחון גם לשכירים וגם לעצמאים כדי לאפשר נחיתה כמה שיותר רכה".

"העיקרון השלישי נוגע להמשכיות העסקית והרצון שלנו לפתור בעיות בעיקר דרך תזרים אבל לא רק" הוסיף, "גם לעסקים בינוניים וגם לעסקים הגדולים. אני יודע שזה לא מתכתב עם הציפיות של כולם. המדינה לא תוכל לפתור הכל, לא נוכל לפתור את כל הבעיות".

על דבריו אלו העיר יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) כי "עד לרגע זה, שבועות אנחנו במשבר הזה, לא הציבור לא העצמאים לא יודעים מה המדינה כן מתכוונת לעשות. אף אחד לא נעמד ואמר לאנשים מה התוכנית. נעים מפוש לפוש , על שעון קיץ, על מנות קרב. האנשים שנמצאים מחוץ לבניין שלכם לא יודעים מאיפה הם משלמים את התשלומים שירדו בראשון לחודש".

מרידור השיב: "אנחנו עובדים מסביב לשעון להציג תוכנית טובה. אני מבין שיש לציבור צורך בוודאות, אבל אנחנו רוצים להוציא תוכנית אפויה שאפשר לממש אותה. אני מאוד מקווה שזה יהיה בקרוב. אני מניח שראש הממשלה ושר האוצר יחליטו לצאת איתה היום או מחר".

בין יתר הדוברים בדיון היה גם מנכ"ל אל על גונן אוסישקין, שאמר כי "כל האנשים באוצר יודעים טוב מאוד מה מצבנו. כמה זמן נותר לנו לחיות. בלי הזרמה מידית לא נוכל לעמוד".

מרידור השיב לו כי "בהתחלה זה נראה לנו משבר שקשור לתעופה וקצת לתיירות. ההחלטות הראשונות היו סגירת השמיים, זה נראה לנו החלטות מהפכניות אבל מהר כל העולם סגר את השמיים. יש הסתכלות מעט בעייתית לאור זה שכל המשק עוצר את הפעילות העסקית, לכן ההסתכלות צריכה להיות משקית. אל על מבינה מה אנחנו מבקשים, ואנחנו מבינים מה אל על צריכה. הם מבינים מה הצעדים שצריך לבצע גם אם זה אומר ירידה חדה במספר העובדים ובשכר כדי להציל את החברה הזו".

פורר שאל: "האם אתם יודעים להבטיח לוועדה שאתם לא תתנו לחברה הזו לקרוס?" ומרידור השיב כי "למדינת ישראל יש צורך בתעופה ישראלית. אנחנו בקשר עם ראש הממשלה ושר התחבורה ואנחנו נשמור על הצורך הזה. אלו הן חברות פרטיות ואני לא מדבר עליהן. אני לא רוצה להיכנס לדיון על חברות ספציפיות ומה קורה שם. אנחנו מבינים את לוחות הזמנים גם של אל על וגם של החברות הקרובות".

בהמשך הדיון חזר מרידור על אמירותיו המטרידות. "אני מתנצל שאני לא יודע לענות על כל הציפיות" אמר, "אנחנו במשבר החמור ביותר מקום המדינה, אבל בהגדרה יהיו עסקים שלא יצלחו אותו. אני לא יכול להבטיח שכולם יצלחו אותו. לא יכול להיות שהכל יקרוס ואתם תחשבו שהממשלה תדע לגשר על כל הפער הזה".

לטענתו,"אנחנו חושבים שצריך לאזן בין כלכלה לבריאות. אם נגיע לאיבוד שליטה עם מספר הנדבקים נגיע למשבר כלכלי. מצד שני אם נסגור את המשק לתקופה ארוכה מדי נגיע למשבר כלכלי שלא יוכל לתמוך את מערכת הבריאות.. אני מזכיר שכשהמדינה מכניסה את היד לכיס היא מכניסה את היד לכיס של האזרחים".

על אסטרטגיית היציאה מהמשבר והחזרת המשק לצמיחה אמר הממונה על התקציבים כי "צמיחה מתחילה בזה שאנשים חוזרים לעבוד. ככל שנצליח להחזיר יותר עסקים לעבודה נורמלית נראה את הצמיחה מתחילה להתאושש. על זה אנחנו עובדים. בעולם הצמיחה יש מקומות שאם הממשלה תזרים להם כסף אז די מהר נראה פעילות, כמו פרויקטים מידיים של תשתית, כמו עולם ההיי טק שיודע לקבל כסף מידי. אנחנו נאתר את המקומות שבהם כסף ממשלתי מתרגם לצמיחה מהירה. המטרה היא להגיע לעבודה בהיקף גבוה".

בסיכום הדיון אמר ח"כ פורר כי "הוועדה רואה בחומרה את העובדה שהממשלה לא הציגה עד כה את תרחישי הייחוס על פיהם היא פועלת. ולא הציגה לציבור תוכנית כוללת שנבנתה על פי אותם תרחישים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!