דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עמותות

מחיר הקורונה / מאות עמותות בכנס חירום: "לא יהיה מי שיטפל בחלשים"

ראשי הארגונים והעמותות הזהירו כי עקב עצירת תשלומים מהמדינה, בקרוב יצטרכו להקפיא את פעילותם | סמנכ"ל עמותת שלווה: "היינו צריכים לקבל מכתב מהמדינה שאומר שמכפילים את התקציב, לא שעוצרים אותו"

תור לחלוקת מזון. "שנת היציאה מהקורונה צפויה להיות קשה כלכלית, אבל עוד יותר מבחינה חברתית" (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
תור לחלוקת מזון. "שנת היציאה מהקורונה צפויה להיות קשה כלכלית, אבל עוד יותר מבחינה חברתית" (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון הגג של המגזר השלישי, 'מנהיגות אזרחית' קיים אתמול (ראשון) כנס חירום, בו הזהירו ראשי הארגונים החברתיים מקריסתם. לדברי ראשי הארגונים, ללא סיוע ממשלתי לעמותות הן לא יוכלו לטפל במאות אלפי אנשים מהקבוצות החלשות ביותר במדינה – קשישים, נכים, אנשים עם מוגבלויות, נוער בסיכון ועוד. הארגונים הציבו דרישה ברורה – "אל תדברו עלינו בלעדינו". בנוסף, דורשים הארגונים את הקמתה של קרן מענקים מהירה ומיידית לסיוע בגובה של מיליארד ש"ח.

"המגזר השלישי מעסיק אחוז עצום מהעובדים בישראל, נהנה מתמיכה עצומה של יהדות העולם, בלעדיו החברה הישראלית לא הייתה יכולה להתקיים" אמר יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג. "החלטתי מרצוני, כמי שמוביל את הגוף היהודי הגדול בעולם, לפנות לראש הממשלה ולשרים בדרישה שיקימו רשת בטחון לארגוני החברה האזרחית. עשינו מאמצים יחד עם יהדות ארה"ב, להתדפק על דלתותיו של כל מי שעובד על התכנית הכלכלית, ולהסביר מה יקרה. יש דיבורים על קרנות כאלה ואחרות, לא ברור מה התנאים ומה הנגזרות, יש הקלות מסוימות ודחיית תשלומים, יש שולחן עגול של רה"מ אבל תכנית ברורה לארגונים שקרוב משליש מהם סגרו את פעילותם, לא ברור מה העתיד שלהם. צריכה לצאת מכאן זעקה – המגזר ההתנדבותי יזכה לאותו יחס כמו המגזר העסקי. שוחחתי עם הנגיד, עם היועץ הכלכלי לרה"מ, אבל כשמגיעים לפקידות אחד מכדרדר את הכדור לשני".

ההזמנה לכנס החירום של המגזר השלישי

יו"ר 'מנהיגות אזרחית', עו"ד אופיר כץ אמר, "כל שאנו מבקשים הוא לאפשר לנו להחזיק את הראש מעל המים, כדי שנוכל להמשיך בפעילותנו לאחר המשבר. התכנית המוצעת היא עשירית אחוז מסכום הסיוע למשק – פרומיל אחד. אנחנו תובעים מהממשלה להציע לפחות מיליארד שקל שיאפשרו לארגונים לחזור ולפעול".

"המצב קשה, גם מהתורמים הקבועים שלנו לא מגיע כסף", אמר אלי פולק, מייסד ומנכ"ל איחוד הצלה. "אנחנו מתמודדים בצורה קשה מאוד עם נושא הקורונה – אנחנו מקבלים פניות מפיקוד העורף משרד הרווחה, השלטון המקומי – כולם מבקשים סיוע, אבל תקציב או ציוד אין".

"בני נוער שהיו בפנימיות שנסגרו נשלחו הביתה, יש עלייה בבריחות מהבית, יש עלייה בפגיעות מיניות, אלימות ושוטטות", אמרה ענבל דור קרבל מ'עלם'. "אנחנו נדרשים לעשות הרבה יותר ומצד שני אנחנו לא מקבלים יכולת או אישור מהממשלה להמשיך את העשייה, והכיס הולך ונשחק".

"ביום אחד ירדנו ממאה לאפס, בלי שום התראה ושום תגמול", אמר סמנכ"ל שלווה איתמר שבח. "היינו צריכים לקבל מכתב מהמדינה שאומר שמכפילים את התקציב, במקום שעוצרים אותו. הארגונים החברתיים הן אחת הצלעות המרכזיות של המדינה וצריך לשמור עליהם כדי שנוכל להמשיך בעשייה".

ילדים קשישים ונשים- בסיכון הגבוה ביותר לעוני. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: נתי שוחט / פלאש 90

מנכ"לית קרן רש"י מיכל כהן טענה ש"נדרשת חשיבה אחרת – ניתן היה להמיר את דמי האבטלה לעובדים שיצאו לחל"ת, לתמיכה במגזר השלישי".

ח"כ קטי שטרית מהליכוד אמרה: "אחרי פנייה לשר האוצר ושיח מול אנשי האוצר, הבנתי שקרן ההלוואות אינה פתרון טוב לעמותות, כי אי אפשר לצפות מאף מנכ"ל של עמותה לקחת הלוואה בערבות אישית. אני נחרדתי ואבקש לשנות זאת במיידית". ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה הצטרף לדבריה ואמר: "הלוואות זה לא שם המשחק אלא רק מענקים".

"יש הכי פחות משאבים – והכי הרבה משימות בעת משבר כזו – העליתי את הנושא בוועדת הכספים, וככל שיעמיק המשבר יש פתיחות לדבר", אמר ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן. "התרומות נעלמות וההכנסות הולכות ויורדות ותקציבי הממשלה נעלמים כי אין ממשלה. ומצד שני – מצפים להמשיך בפעילות ההתנדבותית החשובה".

"אני מטפלת בפנוית של מקלטי נשים ומוסדות לנוער במצוקה ובעלי מוגבלויות, אי אפשר לתאר את המצוקה", אמרה ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת. "דמי האבטלה שהממשלה מתגאה שמשלמים אותם, לא מקיימים אנשים בצורה מכובדת. הגיע הזמן לפצות את החברה האזרחית על שתפסה את מקומם של משרדי הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!