דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / למידה מרחוק מותירה תלמידים ערבים וחרדים מאחור

על פי דו"ח שערך המרכז למחקר ומידע של הכנסת, הנחה משרד החינוך את בתי הספר להביא בחשבון צרכים של קבוצות מיוחדות בעת למידה מרחוק, אך לא נתן בידיהם כלים לעשות זאת | על פי הלמ"ס, לכרבע ממשקי הבית אין אינטרנט ול-16% אין מחשב ביתי

Students studying from home via distance learning, Mar. 18, 2020 (Photograph: Yosi Aloni/Flash90
Students studying from home via distance learning, Mar. 18, 2020 (Photograph: Yosi Aloni/Flash90
דוד טברסקי

דו"ח של המרכז למחקר ומידע של הכנסת מזהיר מסכנה ממשית להרחבת פערים בעקבות המעבר ללמידה מקוונת: "המדינה פועלת באופן מוגבל מאוד עם סוגיית המענה הנדרש לתלמידים מאוכלוסיות שונות". יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ ניצן הורוביץ' (מרצ), דרש ממשרד האוצר להגיע להסכם שכר מלא עם ארגוני המורים.

"משרד החינוך הנחה את בתי הספר להביא בחשבון צרכים של קבוצות מיוחדות בעת למידה מרחוק, אך לא נתן בידיהם כלים לעשות זאת" נכתב בדו"ח שהוגש הבוקר (שני) לוועדת החינוך הזמנית. הדו"ח נכתב לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ הורוביץ, לאחר מאות פניות שהתקבלו על בתי ספר בהם לתלמידים והמורים אין גישה לרשת. הדו"ח מתריע על חשש לעלייה משמעותית באחוזי הנשירה וניתוק מהלימודים של תלמידים בסיכון.

איך אפשר ללמוד מרחוק בלי מחשב?

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לכרבע ממשקי הבית בישראל אין אינטרנט ול-16% אין מחשב ביתי. בעוד ל-78% ממשקי הבית היהודים יש גישה לאינטרנט,  ל-51% ממשקי הבית הערבים אין חיבור לרשת. מחברת הדו"ח, אתי וייסבלאי, ציינה כי מנהלי בתי הספר מחזיקים בנהלי שעת חירום מפורטים שממפים את רמת הנגישות של תלמידים לתקשורת האינטרנט ודורשים לתת מענה לתלמידים בעניין (כולל מוסדות החרדים והערבים) אך אין בהם התייחסות ייעודית למתן מענים לאוכלוסיות אלה.

"שימוש בלמידה מרחוק מאפשר שמירה על הרצף החינוכי אך מנגד מעלה קשיים ובעיות מהותיות הקשורות בהעצמת אי השוויון בין התלמידים – בשל פער דיגיטלי וביכולת של ההורים לסייע לילדיהם", כותבת וייסבלאי ומציינת כי חוז"ר מנכ"ל דורש מהמנהלים התייחסות מיוחדת לחינוך המיוחד, לתלמידים עולים ולקבוצות מתקשות אחרות, אך אינו מעניק הנחיות ברורות כיצד לעשות זאת.

"לא כולם במגזר החרדי מבינים איך להתנהל ולא לכולם יש טלפונים חכמים", אמרה ח"כ עומר ינקלביץ' (כחול לבן). "50% מהתלמידים הערבים לא יכולים לקבל את השירותים המקוונים בגלל היעדר תשתיות אינטרנט ומכשירי טלפון חכמים ומחשבים", אמרו ואליד טאהא וח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת).

מי אחראי על הלמידה המקוונת בפינלנד?

על פי ארגון התרבות של האו"ם ההשלכות העיקריות של סגירת מערכות החינוך במערב הינן הפרעה לרצף הלימודי, שמתגברת ככל שאוכלוסיית התלמידים מגיעה מקבוצה שאפשרויות הלמידה החוץ בית ספריות שלה מצומצמת יותר. בין היתר מציע הארגון לייצר קווי תקשורת בין בתי הספר להורים והמורים כולל אפשרות לייצר למידה למספר תלמידים יחדיו, כל עוד המצב מאפשר זאת, ולהבטיח הספקת מזון לתלמידים נזקקים.

הדו"ח סקר את אופן הפעולה של מדינות שונות בעולם והראה שבמדינות הולנד, פינלנד, אירלנד וכמה ממדינות ארה"ב, האחריות על הלימודים מרחוק מוטלת על צוותי ההוראה של בתי הספר וניתנת להם גמישות ביישומה בהתאם לתפיסה שלהם לגבי צרכי תלמידיהם. בסין ובבריטניה הלמידה מרחוק נעשית בהכוונה מרכזית ומעורבותם של צוותי ההוראה בבתי הספר פחותה.

למידה מרחוק, גם אחרי פסח?

בישיבה המיוחדת אמר מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, כי המשרד נערך לשתי חלופות בתקופה הקרובה: הראשונה, במידה ולא תהיה חזרה ללימודים ב-19 באפריל, אז שגרת הלימודים הנוכחית תימשך, והשניה, חזרה ללימודים בתהליך הדרגתי. "אם משרד הבריאות יאות לתת לנו את האפשרות, נקיים את הבגרות עד כמה שניתן, בפעימות של עשרה תלמידים", אמר אבואב והדגיש כי בחול המועד המורים ימשיכו לשדר מהאולפנים. עוד הוסיף אבואב כי משרד החינוך ימשיך לפעול כדי שהילדים במסגרות החינוך המיוחד יוכלו להגיע לטיפול במרכזים מוניציפליים. "זה מורכב אבל אין ברירה, אנחנו צריכים לאפשר טיפול לילדים".

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים: "עובדי ההוראה השקיעו שנים כדי להיות מוכנים ללמידה מרחוק. ההסכם עם המורים מסתיים לאחר החג. אין תחליף לעבודתם של עובדי ההוראה ושום אולפן לא יוכל להחליף את עבודתם. נמשיך לשמור על מעמדם וזכויותיהם של המורים".

הורוביץ: "בסבירות גבוהה, מערכת החינוך תהיה מושבתת גם אחרי פסח, וככל הנראה הרבה מעבר לכך, כנראה עד הקיץ. הלמידה מרחוק תלווה אותנו עוד תקופה ארוכה, אלא שההסכם עם המורים מסתיים בפסח. המורים שמלמדים מרחוק צריכים לקבל שכר, אין פה שאלה בכלל. אנחנו קוראים לאוצר להאיץ את חתימת ההסכם עם המורים, ולא לחכות עד אחרי פסח.”

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!