דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / יו"ר הסתדרות המעו"ף: הקלה על מימוש קרנות השתלמות תפגע בעובדים ובמשק

על פי גיל בר-טל מדובר בהתחמקות מאחריות על מצוקת האזרחים: "המדינה בעצם אומרת: ׳יש לכם כסף, תשתמשו בו׳. יש פה בעיה עקרונית"

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
יונתן קירשנבאום

אחד הצעדים אותם בוחן משרד האוצר להתמודדות עם הנזקים הכלכליים של מגפת הקורונה הוא הסרת הקנסות המוטלים על משיכה מוקדמת של כספים מקרנות ההשתלמות, על מנת לאפשר לחוסכים להתמודד עם הפגיעה בהכנסותיהם. לטענת יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל, לא מדובר רק בהעברת האחריות לפתרון המשבר לעובדים עצמם, אלא גם בפגיעה אפשרית קשה בכספי החוסכים, במשק בכלל ובשוק ההון המעורער גם כך.

"הדבר הראשון להבין זה שברגע שבאוצר רומזים לציבור שאפשר למשוך את הכסף מהקרנות, זה יעודד את כולם לעשות את זה, בין אם הם צריכים את הכסף ובין אם לא" אומר בר-טל ל'דבר', "זה משדר שזה מה שצריך לעשות עכשיו, וזאת תהיה פגיעה קשה מאד גם בהם וגם במשק בכלל".

לטענתו, על מנת לאפשר משיכה מוקדמת והמונית, הקרנות ייאלצו למכור, כמעט בבת אחת, נכסים פיננסיים רבים בהם הן מחזיקות, מהלך שצפוי להביא לירידות שערים חדות בשוקי ההון. "זה יזעזע את השוק, וזה ממש לא מה שאנחנו צריכים עכשיו", הוא מסביר.

ההודעה של האוצר באה כמעט במקביל לניסיונות של בנק ישראל דווקא לייצב את שוקי ההון. בתחילת השבוע שעבר, הודיע הבנק על רכישה בהיקף דרמטי של 50 מיליארד שקלים בשוק האג"ח הממשלתי המשני, במטרה להחזיר את אמון המשקיעים. על פי בר-טל, פתיחת קרנות ההשתלמות במקביל תפגע באחת המטרות המרכזיות של מהלך הרכישה – הוזלת החוב הממשלתי.

"אם אנחנו נמכור את האג"ח שיש בידינו, זה יוריד את המחיר ויעלה את התשואה על האג"ח הממשלתית" הוא מסביר, "וכשהאוצר ירצה לגייס כסף למימון ההתמודדות עם המשבר הוא יגייס אג"חים בתשואה יותר גבוהה".

משיכת הכספים המוקדמת תפגע גם בחוסכים עצמם, טוען בר-טל. "מי שיממש עכשיו את הקרן, יממש בהפסד גדול" הוא אומר, "השווקים נפלו בגלל משבר הקורונה, וגרמו להפסדים. בטווח הארוך זה יתאזן, השווקים יעלו לאורך זמן ויהיו רווחיים בעתיד. אבל אם עכשיו הציבור יפדה את הקרנות שלו, זה יהיה בהפסדים גדולים".

יד ימין ויד שמאל

חשוב להבהיר כי לא מדובר עדיין בהוראה של משרד האוצר, אלא בפרסום על כוונה בלבד. אלא שהפרסום הגיע מאגף התקציבים של האוצר, ולטענת בר-טל, תפס את רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, שמפקחת על פעילות הקרנות, בהפתעה גמורה. "הרשות לא מכירה את הרעיון, היא לא בדק אותו ולא נערכה אליו. זה מייצר בלבול בין שתי זרועות שלטוניות. אגף התקציבים הפריח בלון, ורשות שוק ההון עדיין לא ערוכה לתפוס אותו", הוא אומר.

"זה צעד של אגף התקציבים" הוא מוסיף, "זה נעשה בחיפזון ולא נשקל עד הסוף. משרד האוצר רוצה להקל על עצמו ולהגיד לחוסכים לקחת את כספי החיסכון שלהם במקום שהכסף הזה יגיע מהמדינה".

לדבריו, "המדינה בעצם אומרת 'יש לכם כסף, תשתמשו בו'. זאת אמירה שמעבר לבעיה העקרונית שלה, מבקשת מהחוסכים לממש את הקרנות בהפסדים גדולים, ומסכנת את היציבות במשק".​

הודעת אגף התקציבים הייתה אולי "בלון ניסוי" שתפס את מי שאחראי על השוק בהפתעה, אבל את חלק מהפוליטיקאים היא דווקא שכנעה. בישיבת ועדת הכספים אתמול שאלו ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) והיו"ר ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) את הממונה על רשות שוק ההון בדיוק את השאלה הזו: מדוע לא להקל על החוסכים למשוך מוקדם את חסכונותיהם כדי להתמודד עם המצוקה הכספית אליה נקלעו בעקבות משבר הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!