דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחינות הבגרות

מחיר הקורונה / ח"כ פרומן: "לשחרר תקציבים לתנועות הנוער וללמידה מרחוק"

ועדת החינוך בכנסת דנה בקיום מבחני הבגרות לאור הפערים בגישה ללימודים המקוונים | במשרד החינוך חוששים שללא תקצוב מיוחד לא ניתן יהיה לקיים את המבחנים באופן שוויוני ונגיש.

תלמיד במבחן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
תלמיד במבחן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
דוד טברסקי

ועדת החינוך של הכנסת דנה בהמשך קיום הבגרויות לאור הפערים בגישה ללימודים המקוונים. במהלך הדיון עלה החשש שללא תקצוב מיוחד לא ניתן יהיה לקיים את המבחנים באופן שוויוני ונגיש. נציגי האוצר: בלי החלטת ממשלה, אי אפשר לקבל החלטה תקציבית על המשך תקצוב הלמידה המקוונת​

תחת ההנחה שהלימודים לא יתחדשו באופן מלא לאחר חופשת הפסח, ביקשו חברי הכנסת להורות על צמצום מקסימלי של בחינות הבגרות ועל התאמת מערך הלימודים לתלמידים מוחלשים. זאת נוכח החלטת משרד החינוך לנסות לקיים שגרת מבחנים במתכונת מצומצמת של עד רבע מהבחינות ותוך דחיית בחינות הבגרות למועד מאוחר ככל שניתן.

"זה מוקדם מדי מבחינתנו לקבל החלטה על ביטול בחינות הבגרות ומתן אפשרות לבחינה במתכונת אחרת כגון עבודות בית" אמר דוד גל, מנהל אגף בכיר בחינות במשרד החינוך, "אנחנו שומרים את התלמידים בסוג של שגרה ולא ממהרים לקבל החלטה. אם לא יהיה ניתן לבצע את הבחינות נודיע על זה מוקדם ככל האפשר, ייתכן שבסמוך לאחר חג הפסח".

יו"ר ארגון המנהלים, מנשה לוי, טען כי "התלמידים החלשים יגיעו לא מוכנים לבחינות הבגרות" וקרא לביטול כל בחינות הבגרות הארציות מלבד הבחינות בעברית, אנגלית ומתמטיקה. "את שאר מקצועות הבחינה ניתן ורצוי להעביר לבתי הספר" אמר, "יש להדגיש את האוטונומיה של בתי הספר, לסמוך על המנהלים והמורים".

בדיון שערה הוועדה אתמול (שני), העלה משרד החינוך חשש מהרחבת הפערים בין תלמידים המגיעים מרקע חברתי-כלכלי שונה בעקבות המעבר ללמידה מקוונת. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לכרבע ממשקי הבית בישראל אין אינטרנט ול-16% אין מחשב ביתי. בעוד ל-78% ממשקי הבית היהודים יש גישה לאינטרנט,  ל-51% ממשקי הבית הערבים אין חיבור לרשת.

על פי נציגי משרד החינוך, ובהם דסי בארי, מנהלת האגף לחינוך על יסודי, נשקלות בימים אלו מספר תוכניות להערכה חלופית, לרבות יצירת אלטרנטיבה לבגרות בדמות עבודה יחידנית על פרויקטים או בחינה בקבוצות קטנות.  "קיבלנו החלטה אסטרטגית שתלמידים לא יפגעו" אמרה בארי, לאור ביקורת שהתמקדה בפער בנגישות למחשב ואינטרנט בקרב תלמידים ערבים ותלמידים מקבוצות סיכון. "מה יהיה המנגנון במקרה שלא תהיה היבחנות אנחנו  עדיין לא יודעים, זה מוקדם מידי".

ביקורת קשה נשמע בועדה על התנהלות משרד האוצר, המתמהמה ביצירת הסכם עבודה מול ארגוני המורים במטרה לחדש את הלמידה המקוונת לאחר חג הפסח, מה שעשוי לפגום ביכולת לקיים למידה איכותית לקראת הבגרויות. "ההורים בסיר לחץ" אמר יו"ר הועדה, ח"כ ניצן הורביץ (עבודה-מרץ). "האוצר חייב להגיד בוודאות שהלמידה מרחוק תמשיך אחרי פסח. אין באמת חופש וזו טעות שלא תהיה למידה מרחוק גם בחופשת פסח. ממליץ לעשות מאמץ לקיים למידה לפחות חלק מהחופשה".

ח"כ אורלי פרומן (כחול לבן) הוסיפה ש"צריך להפסיק לשחק עם אזרחי ישראל, ולשחרר תקציבים לתנועות הנוער והלמידה מרחוק" ודרשה שהסכמה בין משרד האוצר לארגוני המורים תתקיים עוד לפני ליל הסדר. "בחינות בגרות כשאין לימודים סדירים ידרשו תקציבים מיוחדים. פעם אחת מדינת ישראל יכולה לעשות תכנון ארוך טווח לחצי שנה קדימה למערכת שנוגעת לכל בית אב ושדורשת פתרון שלא על גבי השכר של המורים והמנהלים".

באוצר הדפו את הביקורת וטענו שיפעלו בנושא ברגע שתתקבל החלטת ממשלה בעניין. "אנחנו נפעל להתחלת מערך לימודים מלא ונגיע להסכמות מול הארגונים" אמר אסף שירמן, נציג משרד האוצר בוועדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!