דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

כלכלת הקורונה / עסקים בימי קורונה: חמישה תאגידים שנותנים חזרה, ואחד שרוצה לקחת עוד

המצב הכלכלי מאלץ את תאגידי הענק לבחון את יחסיהם עם העובדים והצרכנים | נסטלה תשלם שכר מלא גם למי שעבודתו הופסקה | ג'ורג'יו ארמאני מייצר ביגוד לצוותי רפואה | אמזון, לעומת זאת, קראה לציבור לתרום לשכר עובדי המשלוחים שלה

פארק דיסניוורלד בפלורידה סגור בשל מגפת הקורונה. 23 במרץ (Photo by Alex Menendez/Getty Images)
פארק דיסניוורלד בפלורידה סגור בשל מגפת הקורונה. 23 במרץ (Photo by Alex Menendez/Getty Images)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"האחריות התאגידית", שורה של כללים והתנהגויות דרכה מנסים תאגידי הענק להראות  כי הם מתנהלים בהגינות, נבחנת לא רק בימי שגרה, אלא גם בימים של משבר כמו זה שהביאה מגפת הקורונה. מצב הקיצון הכלכלי-חברתי שנוצר בעקבות התפשטות הנגיף מאלץ את התאגידים האלה, לפחות את חלקם, להראות דאגה גם למי שאחראי על המיליונים והמיליארדים אותם הם מרוויחים מדי שנה – העובדים והצרכנים.

גוגל: מיליונים למלחמה בקורונה

גם גוגל הצטרפה למאמץ, עם תרומה בצורת שטחי פרסום בשווי 340 מיליון דולר לעסקים קטנים. תרומה משמעותי במיוחד בימים שפרסום ושיווק אינטרנטי תופס חלק גדול יותר בפעולתם של עסקים קטנים רבים.

משרדי גוגל במאונטין ויאו, קליפורניה, ארה"ב. תרומה לעסקים הקטנים ( Benny Marty / Shutterstock.com)
משרדי גוגל במאונטין ויאו, קליפורניה, ארה"ב. תרומה לעסקים הקטנים ( Benny Marty / Shutterstock.com)

בנוסף, הודיעה ענקית האינטרנט תרחיב את תעניק שטחי פרסום בשווי 250 מיליון דולר  לארגון הבריאות העולמי, ותשתף פעולה עם חברה לייצור מסכות מגן על מנת לזרז ייצור שלכשלושה מיליון מסכות בשבועות הקרובים. לאלו מצטרפת גם קרן של 200 מיליון דולר שהקימה החברה לתמיכה בארגונים חוץ-ממשלתיים בתקופת מגפת הקורונה.

נסטלה: שכר מלא לעובדים שעבודתם הופסקה בגלל הקורונה

תאגיד המזון הגדולה בעולם, נסטלה, הודיע כי ישלם משכורות מלאות לעובדים שנפגעו מהפסקות עבודה בשל מגפת הקורונה, לתקופה של שלושה חודשים לכל הפחות, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.  המהלך יכלול עובדים במשרה מלאה וחלקית, וגם העובדים בחנויות הקמעונות  שבבעלות נסטלה – כמו חנויות הבוטיק של נספרסו וחנויות השוקולד של קיט-קט – הנאלצו לסגור את שעריהן בחלק מהמקומות.

חטיבת מכונות הקפה של נסקפה, המעסיקה 291 אלף עובדים ברחבי העולם, הודיעה שתעניק מקדמות במזומן, או הלוואות, לעובדים שנתקלים בקשיים פיננסיים. עוד הודיעה כי תעמיד "הסדרים נדיבים" של תשלום עבור ימי מחלה לעובדים שנדבקו בנגיף.

על פי הודעת התאגיד השווייצרי, שכר העובדים במפעלים ובמרכז ההפצה בקנדה יועלה, זמנית, בשלושה דולרים קנדיים לשעה. העלאת השכר תשולם רטרואקטיבית, החל מה-16 במרץ בנוסף, היא תשלם בונוסים לעובדים במשרה מלאה במפעלים הקנדיים שלא יכולים לעבוד מהבית. עוד נמסר כי גם העובדים בקנדה, במשרה מלאה או חלקית, שעבודתם הופסקה של המגפה, יזכו לשלושה חודשים של שכר מלא, לאחר שמוקדם יותר נמסר כי יזכו רק לחודשיים של שכר מלא.

נסטלה הודיעה גם כי היא משתפת פעולה עם הצלב האדום כדי לספק לסוכנות ההומניטרית אספקה ותחבורה, והיא תרמה 10 מיליון פרנקים שווייצרים, מזון, מים ומוצרי תזונה רפואית לאלה שנפגעו מהמגפה.

יריבתה של נסטלה, יוניליוור, הודיעה בשבוע שעבר  כי היא תשלם לעובדים במשרה חלקית עד שלושה חודשים של שכר ותאיץ את התשלומים לספקים קטנים ובינוניים בכדי לספק הקלה במהלך ההתפרצות.

'קולומביה': המנכ"ל קיצץ את שכרו השנתי, העובדים יקבלו משכורות בתקופת המשבר

נשיא ומנכ"ל חברת בגדי הספורט קולומביה, טים בויל, הודיע כי יפחית את שכרו השנתי ל-10,000 דולר, בזמן שהחברה ממשיכה לשלם שכר לעובדיה למרות העובדה שנאלצה לסגור את חנויות המותג. דובר של קולומביה מסר בתחילת כי מספר בכירים נוספים יספגו קיצוץ של 15% בשכרם. החברה עצמה לא חושפת את נתוני השכר של בכיריה, אך על פי פרסום בעיתון "האורגוניאן", ב-2018 עמד שכרו הכולל של בויל על 3.3 מיליון דולר.

ההחלטה של בויל באה אחרי שהודיע כי החברה תאריך את סגירת החנויות הפיזיות שלה בצפון אמריקה עד ה-10 באפריל. "העובדים שלנו ימשיכו לקבל שכר בפרק זמן זה, ואנחנו מקווים להחזיר אותם לעבודה בקרוב", אמר בויל ביום שישי האחרון.

דוברת מטעם קולומביה אמר כי לעובדים כבר שולם "שכר קטסטורפה" בשבועות שעברו מאז סגירת החנויות, וימשיכו לקבל שכר גם אחרי ההחלטה להאריך את סגירת החנויות גם לאפריל.

ג'ורג'יו ארמני: ייצור חלוקים לצוותי רפואה

גם שוק אופנת העלית ספג מכה קשה עם סגירת החנויות וביטול האירועים הפומביים, בהם יש ביקוש להלבשה. המצב החמור שנוצר באיטליה עם התפשטות הקורונה הביא את קבוצת ג'ורג'יו ארמני להודיע כי היא תסב את כל ארבעת מפעלי הייצור שלה במדינה לייצור חלוקים לשימוש חד פעמי עבור צוותי רפואה הנלחמים בנגיף. הכרזה זאת הצטרפה להתחייבות הקבוצה לתרום שני מיליון אירו לבתי חולים ומוסדות במדינה.

דיסני: שכר לעובדי הפארקים והמלונות שנסגרו עד אמצע אפריל, והבכירים יקצצו משכרם

האיסור על התקהלות בארה"ב הביא את ענקית הבידור דיסני לסגור את שערי הפארקים ובתי המלון שבבעלותה כבר ב-16 במרץ. העובדים החרדים לעתידם קיבלו בהתחלה הבטחה כי שכר חודש מרץ ישולם להם במלואו, ומאוחר יותר הובטח להם שכר עד ל-18 באפריל. לצד ההודעה על שכר העובדים, מסרה החברה כי שכר הבכירים יקוצץ בשיעור של עד 50%.

איגוד צוותי השחקנים ומועצת עובדי השירות, שמייצגים כ-42 אלף עובדים בפארקים ובמלונות של דיסני, בירכו על ההודעה, שהגיעה בתום משא ומתן בין האיגודים להנהלה החברה.

מנכ"ל דיסני בוב איגר הודיע כי יסיים את תפקידו אך יישאר יו"ר מועצת המנהלים, ללא שכר בשנה הקרובה. עוד אמר כי על מנת לשאת בנטל ההפסדים, יקוצצו משכורותיהם של בכירי החברה. המנכ"ל החדש, בוב צ'אפק, יוותר על 50% משכר הבסיס שלו. על פי האתר הוליווד ריפורטר, שכרו של איגר כמנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים עמד ב-2019 על 47.5 מיליון דולר.

וזאת שלוקחת: אמזון מגייסת כסף מהציבור לתשלום שכר

בניגוד לחברות הללו בחרה אמזון, ענקית הקמעונאות של ג'ף בזוס, האיש העשיר בעולם, ללכת בכיוון ההפוך. החברה קראה לציבור לתרום לקרן הסיוע שלה, על מנת שקבלני המשנה שלה – בעיקר נהגי המשלוחים – יוכלו לקבל את שכרם גם בזמ מגפת הקורונה.

החברה פתחה קרן הסיוע עם סכום של 25 מיליון דולר "העובדים והשותפים" שלה, והודיעה כי הציבור מוזמן לתרום לה כספים נוספים. "למרות שאנו לא מצפים מאף אחד לעשות זאת, אתם מוזמנים להרים תרומה וולנטרית", נכתב באתר הקרן. ההודעה פורסמה באתר אחרי שעודדה תרומות לקרן באמצעות הודעות טקסט ללקוחותיה.

עובדי אמאזון בניו יורק מפגינים מול מחסנים של החברה בדרישה לקבל אמצעי מיגון מפני מגפת הקורונה בעבודה. 30 במרץ (AP Photo/Bebeto Matthews)
עובדי אמאזון בניו יורק מפגינים מול מחסנים של החברה בדרישה לקבל אמצעי מיגון מפני מגפת הקורונה בעבודה. 30 במרץ (AP Photo/Bebeto Matthews)

יש לציין כי בניגוד לחברות אחרות, הפעילות העסקית של אמזון דווקא צומחת בזמן המשבר. בתחילת מרץ הודיעה החברה כי תגייס 100 אלף עובדים חדשים לתקופה הקרובה. על מנת לעמוד בעומס ההזמנות בארה"ב, החליטה החברה להעלות את השכר השעתי לעובדיה ב-2 דולר לשעה ולהכפיל את את השכר עבור שעות נוספות. עם זאת, חופשת מחלה בתשלום של עד שבועיים תינתן רק לעובדים במשרה מלאה. אחרי לחץ מצד העובדים, הודיעה אמזון בשבוע שעבר כי תרחיב את התשלום עבור חופשת מחלה לכל מי שעובד למעלה מעשרים שעות בשבוע. עובדים שלא עומדים בקריטריון זה אמורים לפנות לקרן הסיוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!