דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הקורונה

כלכלת הקורונה / נשיא ארגוני העצמאים: "תכנית הסיוע של האוצר נעשתה לא כדי לתת, אלא כדי שאנשים לא יקבלו"

בדיון בכנסת אמר נציג האוצר כי הסיוע לעצמאים יינתן מגיל 23 | ח"כ עופר שלח: "היד צריכה להיות פתוחה בניגוד למנטליות בימים כתיקונם"

הוועדה המיוחדת לנושא הקורונה. 1 באפריל (קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
הוועדה המיוחדת לנושא הקורונה. 1 באפריל (קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
יונתן קירשנבאום

אסף וסרצוג נציג משרד האוצר, הופיע היום (רביעי) מול הוועדה המיוחדת בעניין התמודדות עם נגיף הקורונה וענה לשאלות הח"כים בנוגע לתכנית הכלכלית שהוצגה השבוע. וסרצוג הבהיר כי "בניגוד לפרסומים עד עכשיו לפיהם משרד האוצר התעקש להגביל את המענק לעצמאים מגיל 28 ומעלה, המענק יינתן לעצמאים החל מגיל 23".

חברי הוועדה התעקשו להבין מדוע משרד האוצר מטיל הגבלות נוספות על המענקים ששר האוצר הודיע שיחולקו לעצמאים. אתמול דווח כי אגף התקציבים באוצר התעקש שלא לבטל את מס ההכנסה ותשלומי הביטוח הלאומי המוטלים על המענק, על אף ניסיונות רשות המיסים לעשות זאת. כתוצאה מכך, עצמאים רבים עלולים לשלם מס של כ-50% על המענק, ולמעשה לקבל לכיסם רק כ-3,000 ₪ במקום 6,000 ₪ שהובטחו על ידי שר האוצר.

"כל החישובים הרגילים לגבי גירעונות המדינה, ספק גדול אם הם בתוקפם במשבר הזה. צריך לפתוח את הכיס. אני מדבר על כסף שיוצא מכיס המדינה" אמר יו"ר הוועדה עופר שלח. "כל הכנסה בישראל ממסות. או שאנחנו נותנים הרבה למעט, או שאנחנו נותנים מעט להרבה. אנחנו עובדים בעולם של משאבים מוגבלים" אמר אסף וסרצוג.

רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים בישראל, הופיע גם הוא מול הוועדה וטען שהאוצר בונה את התכנית ככה שתכלול כמה שפחות סיוע בפועל. "עשו את התכנית הזאת לא כדי לתת, אלא כדי שאנשים לא יקבלו" הוא אמר. "אתה חושב שעצמאים נמצאים בגלקסיה אחרת? איך אתה מעז לבוא לאותו עצמאי ולהגיד לו שתיתן לו 3,000 שח. הם שייכים למדינה אחרת? אם היינו מגיעים למשבר הזה עם דמי אבטלה כמו שניסינו לעשות אינספור פעמים וכל פעם באגף התקציבים הטילו וטו היינו במקום אחר היום".

ח"כ עופר שלח יו"ר הוועדה המיוחדת לנושא הקורונה. 1 באפריל (קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
ח"כ עופר שלח יו"ר הוועדה המיוחדת לנושא הקורונה. 1 באפריל (קרדיט: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)

כהן קרא להחיל דמי אבטלה גם על עצמאים, כדי לדאוג לרשת ביטחון למי שנפגע ממשבר הקורונה. "צריך להפעיל את סעיף 159 בחוק ביטוח לאומי שמרשה לשר להרחיב את הזכאים לדמי האבטלה. יש את הכלים לעשות את זה".

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, ביקר גם הוא את ההגבלות שלטענתו הוכנסו על ידי האוצר לזכאות לקבלת המענק. "התכנית שהביא האוצר מנותקת לחלוטין מהמציאות בשטח. אני לא מאמין למראה עיני כשאני רואה את התכנית. הם מובילים אותנו לחורבן ולאנרכיה" הוא אמר. לטענתו, אגף התקציבים באוצר דחף להרחיב את היקף ההכנסות שנחשבות לצורך חישוב תקרת ההכנסה. עצמאי שמכניס מעל ל-240 אלף שקל בשנה לא יהיה זכאי למענק. " אגף התקציבים הכניס לתקרה הזאת את שכר הדירה, וכל הכנסה אחרת כמו דמי זקנה. אם עצמאית מרוויחה פחות מהתקרה אבל בעלה מרוויח יותר- הם בחוץ כי ביחד הם מקבלים מעל לתקרה" הוא אמר.

ח"כ שלח סיכם את הוועדה בקריאה לבטל את ההגבלות שהטיל האוצר ולעמוד ברוח התכנית הכלכלית שהוצגה. "כסף מוקדם יציל כסף מאוחר. כל כסף שנוציא עכשיו יעלה לנו פחות בקצה. המוסכמות של האוצר שמפחד לקבוע קריטריונים כי אחר כך הוא יצטרך לעמוד בהם, היד צריכה להיות פתוחה בניגוד למנטליות בימים כתיקונים. דווקא כדי להציל כסף לאחר כך, לבטל הגבלות שרירותיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!