דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / שאלות שעולות סביב הרכש החדש של מדינת ישראל, מטוס ה-F35

עסקת הנשק היקרה בהיסטוריה של מדינת ישראל התבצעה ומטוס ה-F35 הראשון כבר בדרכו לפה. אולי עכשיו זה הרגע הנכון לשאול, האם יכולנו להסתדר לבד?

שר הבטחון אביגדור ליברמן ומטוס F35 החדש. צילום: אריאל חרמוני \ משרד הביטחון
שר הבטחון אביגדור ליברמן ומטוס F35 החדש. צילום: אריאל חרמוני \ משרד הביטחון
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ביום רביעי האחרון, הוצג בטקס חגיגי מטוס ה-F35  אותו רכשה ישראל מארצות הברית. לכבוד המעמד החגיגי, הגיעה משלחת ישראלית ובראשה שר הביטחון אביגדור ליברמן למפעלי חברת לוקהיד מרטין בארצות הברית המייצרת את המטוס המרשים. על פי ההסכם שנחתם, רכשה ישראל 33 מטוסי F35, כשהראשון מהם אמור להגיע לארץ בסוף 2016.  שר הביטחון החדש, אביגדור ליברמן אמר כי "ה-F-35 יצור הרתעה ויגביר את יכולותינו המבצעיות לאורך זמן רב. המטוס יאפשר להגן על ישראל מאיומים מתפתחים באזור".

עלותו הגבוהה של המטוס (120 מיליון דולר) אמנם מתקזזת בתוך הסיוע הביטחוני של ארה"ב לישראל (אשר את חלקו הגדול ניתן לממש רק ברכישת מוצרי ביטחון מארה"ב), אך עדיין עולה השאלה למה מדינת ישראל, אחת ממעצמות הייצור הביטחוני הגדולות בעולם, נדרשת לרכוש את כלי הנשק המתוחכם מארצות הברית?

סיפורה הקצר של תעשיית מטוסי הקרב הישראלית מתחיל ב-1980 עם החלטת שר הביטחון דאז עזר ויצמן שלישראל יהיה מטוס קרב תוצרת מקומית, שמו "לביא". הפרויקט נמשך עד  1987 ושם הפרויקט נפסק. "האמריקאים הבינו שהמטוס הולך להתחרות ב-F16 שלהם שהיה משווק באותו זמן ברחבי העולם, הם הפעילו לחץ מאוד כבד מאחר והלביא הציג יכולות יותר מתקדמות מהמטוס שלהם ואילצו את המדינה להתקפל מהרעיון" מסביר ד"ר עופר ישראלי, מומחה לביטחון בינלאומי והמזרח התיכון במרכז הבינתחומי בהרצליה. "בראייה ארוכת שנים," הוא מוסיף, "לדעתי הייתה זאת טעות גדולה בשביל המדינה. היינו צריכים להמשיך לפתח את המטוס ואם היינו ממשיכים היינו נפתחים לשווקים חדשים בעולם תעשיית הנשק והיינו היום במקום שונה לחלוטין ביכולת שלנו לייצר".

תא"ל (מיל') אברהם עשהאל, מנכ"ל מכון פישר למחקר אסטרטגי וחלל, רואה בהחלטה לרכוש את המטוסים, גם אם במחיר כבד, כהחלט חשובה מאד. "ה-F35  נוצר כדי להתמודד עם איומים עתידיים, במיוחד מול איראן. חשוב להבין שאין היום בהווה איום משמעותי על ישראל, סוריה ובתוכה חיזבאללה עסוקות במלחמה כבר כמה שנים, מצרים עם 2 ההפיכות הגדולות שקרו בה ועם התחזקות היחסים איתנו לא מהווה היום איום ממשי. זאת אומרת שרכישת המטוס היא פתרון לאיום עתידני," הוא אומר ומוסיף "מדינת ישראל צריכה ששיא הטכנולוגיה תהיה אצלה". עשהאל מסביר כי רכישת המטוס מהווה שיפור טכנולוגי אסטרטגי ביכולות הצבאיות של ישראל "אין מה לעשות השוואה למטוס F16, כפי שרבים עושים כי המטרה שלו היא שונה. ה-F-35 מביא את העולם הדיגיטלי, שזה שדה הקרב עכשיו. הוא פלטפורמה מאוד מתקדמת ביחס לדורות הקודמים, ביחס לצרכים המיוחדים, בעלם דיגיטלי שבו האינפורמציה רצה, צריך 8 מיליון שורות קוד. המטוס הוא מטוס מאוד מיוחד חדש בעולם דיגיטלי וזה שדה הקרב העכשווי."

ד"ר ישראלי מחזק את טענתו של עשהאל ומסביר כי "המטוס והיכולת שיספק לנו הם התשובה לאיומים הרחוקים בראשם איראן. בשלב כזה או אחר נעמוד מול מצב של להציג תשובה מול יכולות איראניות מתקדמות והמענה ניצב בצורה משמעותית על גבם של המטוסים והטייסות."

מטוס לביא. צילום: נתי הרניק / אוסף התצלומים הלאומי.
מטוס לביא. צילום: נתי הרניק / אוסף התצלומים הלאומי.

עם זאת, מוסיף ישראלי כי העלויות של המטוס לא נגמרות במחיר הרכישה "אמנם את רוב הסכום חבילת הסיוע האמריקאית מכסה, מצב שיוצר רכישה מאוד זולה של המטוסים, אבל הנטל הכלכלי המרכזי שייפול עלינו יתבטא בעלויות המוערכות בהתחלה במליונים ולאורך זמן במיליארדים הכרוכים בתיפעול השוטף של המטוס. אז למה עדיין עם כל מה שאפשר לעשות עם הכסף משקיעים עכשיו במטוס הזה?"

"חשוב להבין" אומר ישראלי, "כי הטמעה של מערכות מורכבות כאלה כמו שהמטוס מביא איתו בחדשנותו  היא לא מהיום למחר. עד שהמטוס ייכנס לפעילות מבצעית יקח לו לפחות שנה –שנתיים. מדובר בהטמעת המכשור גם בתוך חיל האויר וסנכרון עם שאר החילות." המטוס מוגדר כדור 5 לעומת הדור 3 של ה-F16, והוא ידוע במורכבותו הטכנולוגית, "מדובר היום על יותר מ-8 מיליון של שורות קוד, לשם ההשוואה ה-F16  הוא בסביבות המיליון שורות קוד".

העתיד, לדעתו של ישראלי, הוא בפיתוח מטוסים בלתי מאוישים. "אם מדינת ישראל תשכיל ללמוד את ההשלכות סביב התנהלות הלביא והעלויות העצומות של האחזקה ותשקיע מאמצים בפיתוח המטוס הבא הבלתי מאויש, שם יוכלו להיות מטוסים שלא יפלו מהטכנולוגיה הכי מתקדמת. גם מכיוון שישראל מתקדמת מאד בפיתוח מטוסים לא מאוישים. צריך שזה יהיה פרויקט דגל. מדברים על דור 6 בלי טייסים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!