דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוניסף

כלכלת הקורונה / ארגון העבודה העולמי: המעסיק אחראי על העובד ומשפחתו גם בזמן משבר

מסמך שפרסם הארגון במשותף עם הקרן למען ילדים של האו"ם, קורא לעסקים המתמודדים עם מגפת הקורונה לדאוג לפתרונות טיפול לילדי העובדים גם בתקופת המשבר, ולקיים דיאלוג עם נציגי העובדים על פתרונות לבעיות העולות מהמצב

אמא וילד בעבודה. אילוסטרציה. (צילום: Shutterstock)
אמא וילד בעבודה. אילוסטרציה. (צילום: Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) קורא למעסיקים לפעול לטובת משפחות העובדים בתקופת מגפת הקורונה. במסמך שפרסם הארגון השבוע בשיתוף עם קרן החירום הבינלאומית לילדים של האו"ם יוניסף (UNICEF), קוראים הארגונים למעסיקים לשקול את השלכותיהן של החלטות עסקיות על משפחות העובדים ולקדם "מוגנות חברתית" בכל מקום בו הדבר מתאפשר. הנחיות נוספות כוללות התייחסות לעובדים עם הכנסות נמוכות שהארגונים רואים את התמיכה בהם כחיונית על מנת למזער את ההשלכות השליליות של התפרצות המחלה.

שיתוף הפעולה בין יוניסף לארגון העבודה מבטא את הצורך להסתכל על מכלול החיים של אנשים ברגע זה, ולא על היותם עובדים בלבד. הארגונים מצביעים על כך שלמעסיקים חלק מרכזי באחריות לכך.

הקווים המנחים למעסיקים שנכללו במסמך:

  • אמצו הסדרי עבודה ידידותיים למשפחה, בכדי לתת לעובדים חופש וגמישות רבה יותר לבצע את עבודתם. אם עבודה גמישה לא אפשרית, שקלו צורות תמיכה אחרות להורים עובדים, כגון טיפול בילדים (ראו מסמך של ארגון העבודה העולמי על עובדים עם משפחות).
  • ספקו תמיכה בהורים עובדים עם אפשרויות מתאימות לטיפול בילדים, והבטיחו כי עבודות הטיפול בילדים הן עבודות איכותיות.
  • חזקו אמצעי בטיחות ובריאות תעסוקתיים, כולל הדרכה והכשרה בנושא בטיחות תעסוקתית, בריאות והיגיינה.
  • עקבו אחר ייעוץ שניתן על ידי המדינה והרשויות המקומיות והעבירו את המידע לעובדים.
  • ערכו ביקורת של המדיניות הקיימת במקום העבודה כדי להבטיח כי שהיא מעניקה תמיכה מספקת לעובדים ומשפחותיהם.
  • עקבו אחר דוגמאות טובות בעת יישום מדיניות המבוססת על דיאלוג חברתי, חוקי עבודה ותקני עבודה בינלאומיים. ודאו כי אמצעי התמיכה במקום העבודה זמינים לכולם, ללא אפליה, וכי כל העובדים מכירים ומבינים אותם ומרגישים בנוח להשתמש בהם.
  • הילחמו באפליה ובסטיגמה חברתית בעבודה על ידי תמיכה בהכשרה ובמנגנוני דיווח חסויים ובטוחים.
  • עודדו עובדים לפנות לטיפול רפואי הולם ותמכו בעובדים המתמודדים עם לחץ.
  • תמכו באמצעי הגנה חברתית מטעם הממשלה כפי שהוגדרו באמנות של ארגון העבודה העולמי. תמיכה זו עשויה לכלול סובסידיות לעובדים לצורך גישה לבריאות, דמי אבטלה וביטוח אובדן כושר עבודה והגנה ליולדות, מדיניות זו צריכה להיות מוחלת גם על עובדים בלתי פורמליים.

ארגון המעסיקים והעסקים העולמי  (EBMOs) מרכיב 25% מארגון העבודה העולמי (בעוד העובדים מהווים גם הם 25%, וממשלות מהוות את 50 האחוזים הנוספים). מעורבות ארגון המעסיקים בהוצאת המסמך מבטאת הכרה רחבה כי למרות הפגיעה הנרחבת בעסקים, אחריותו של המעביד כלפי עובדיו עומדת בעינה גם בשעת משבר. בעלי עסקים נקראים במסמך לראות בעובדיהם בני אדם ולא רק כוח עבודה, ולהבין את העסק המסחרי כבעל תפקיד בעיצוב הקהילה.

לפי המסמך, עובדים רבים נדרשים ללהטוטנות על מנת להתמודד עם האתגרים הרבים שמזמנת התקופה: טיפול בילדים או מציאת מסגרת השגחה בטוחה עבורם, דרישות מקום העבודה, הטיפול בבית וההתמודדות עם אובדן הכנסות. בתוך כך, נשים נפגעות מהמצב באופן לא פרופורציונלי. הן מהוות את רוב עובדות הבריאות והטיפול הנמצאות בקו הראשון של הטיפול בחולים, ורבות יותר מהן נטולות הגנה סוציאלית מספקת במקום העבודה. ידוע כי לפני התפרצות הקורונה ביצעו נשים יותר משלושה רבעים מעבודות הבית והטיפול שאין בצדן שכר ונדמה שהמגפה החריפה מצב זה. "ההשפעות המשניות של המגיפה על משפחות כגון אובדן תעסוקה, לחץ ממושך והידרדרות בריאות הנפש, יהיו מורגשות למשך שנים רבות", אמרה ד"ר פיה ריבלו בריטו, ראש היחידה לפיתוח הגיל הרך של יוניסף.

ארגון העבודה ועולמי ויוניסף מפנים את הזרקור לא רק למעסיקים אלא  גם לממשלות, וקוראים להן לתמוך במעסיקים ולחזק את ההגנה הסוציאלית, במיוחד עבור משפחות פגיעות, על ידי אימוץ "פרקטיקות וקווי מדיניות ידידותיים למשפחה, כולל הגנה על תעסוקה והכנסה, הסדרי עבודה גמישים, חופשה בתשלום לטיפול בבני משפחה וגישה לפתרונות שמירה וטיפול בילדים". לדבריהם, פתרונות אלו "עשויים לסייע לייצוב שוקי העבודה, המשפחות והחברה האנושית".

לפי הארגונים, הסטנדרטים הבינלאומיים של תנאי העבודה יוכלו לספק בסיס לתגובות המדיניוּת הדרושות להחלמה מתמשכת ושוויונית. אמות מידה אלו מגלמות בתוכן את הרעיון של גישה ממוקדת אנשים בכלכלה ובפיתוח, ומאזנות בין הדרישות לעידוד הביקוש ותמיכה בעסקים להגנה על עובדים. במקביל, קוראים הארגונים לדיאלוג בין המעסיקים לנציגי העובדים למציאת פתרונות לבעיות שנוצרו: "דיאלוג חברתי, התייעצות ושיתוף פעולה בין ממשלות, עובדים ומעסיקים ונציגיהם, הוא חיוני. כדי להגיב בצורה יעילה וברת קיימא צריך לפעול מתוך אמון, ולקחת בחשבון מגוון רחב של חוויות ", אמרה מנואלה טומיי, מנהלת מחלקת התנאים והשוויון של ארגון העבודה העולמי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!