דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

מחיר הקורונה / העצמאים סקפטיים: "עד שאני לא רואה עזרה אמיתית, בכיס, מבחינתי אין שום שינוי"

רננה אורן, ניב סלמון, דן בן יהודה, מיי גרף וליאו תנא. (צילום רננה אורן: סטודיו אתי פריד | תמונות נוספות באדיבות המצלומים)
רננה אורן, ניב סלמון, דן בן יהודה, מיי גרף וליאו תנא. (צילום רננה אורן: סטודיו אתי פריד | תמונות נוספות באדיבות המצלומים)

למרות פרסום תכנית הסיוע לעצמאים, רבים מהם לא חשו הקלה | ריבוי הקריטריונים והיעדר מענה למגוון של מצבים גורם מגביר את אי הוודאות, ואת חוסר האמון במדינה

הדס יום טוב

גם אחרי פרסום חבילת הסיוע שהציגה הממשלה, עצמאים ובעלי העסקים רבים התקשו לנשום לרווחה. מאחורי ההצהרות על סיוע 'חסר תקדים' התגלתה שורת קריטריונים שמונעים סיוע מעצמאים רבים, או לא מאפשרת לעמוד על הרגליים. כשחזרנו לעצמאים איתם שוחחנו לפני כשבועיים על הההתמודדות עם הקריסה, גילינו בעיקר חוסר ודאות וחוסר אמון במדינה.

"אם הם עוזרים אז שיעזרו, ולא רק ידברו"

ניב סלמון (27), צלם ובעל סטודיו 'מגניב הפקות' לצילום והדפסה על מוצרים מנתיבות, אומר שהתאכזב מספיק פעמים, ולא מסכים להאמין לאף מילה עד שיראה את הכסף בבנק. "עד שאני לא רואה עזרה אמיתית, בכיס, ולא רק דיבורים, מבחינתי אין שום שינוי", הוא אומר, "כרגע התשלומים ממשיכים לרדת, והארנונה שביטלו היא באמת טיפה בים ההוצאות". לדבריו, הוא מבין את הקושי של הממשלה לעזור לכולם, אבל דורש מהמדינה לקיים את ההבטחות. "אם הם עוזרים אז שיעזרו, ולא רק ידברו. בפועל, עוד כמה ימים פסח וכולם רוצים תשלומים. התקווה שלי היא שהמדינה תצליח לעזור לפחות ב-50% מההפסד."

"הורים לילדים מקבלים מענק בלי להוכיח דבר, ואני לא מקבלת כלום"

רננה אורן (35), זמרת ויוצרת מגדרה, מצאה עבודה זמנית כמלקטת משלוחים בסופרמרקט, בה לדבריה היא חווה קושי ואף ניצול. בגלל שבחרה לעבוד, היא גילתה שלא תהיה זכאית למענק. "אני צריכה להוכיח שהייתה לי ירידה של לפחות 25% בהכנסות, ואני לא יכולה להוכיח את זה כי אני עובדת עכשיו", היא אומרת. אורן כועסת על כך שלסיוע לעצמאים הוצבו קריטריונים, בעוד הורים לילדים זכאים למענק ישירות לחשבון הבנק ללא כל מבחנים. "הורים לילדים, עשירים כעניים, לא נדרשים להוכיח דבר, ואני לא מקבלת כלום. זו אפליה".

"מסתכלים על בעלי חברות כאילו אנחנו מרוויחים הון עתק, וזה לא נכון"

דן בן יהודה (43), בעלים ומנכ"ל חברת "גורם אנושי' להדרכות בטיחות מכפר סבא, מסביר כי כבעל שליטה בחברה שלו הוא לא זכאי לדבר. "מה שהיינו רוצים זה שיתייחסו גם לבעלי שליטה. נכון שסכום המחזור שלנו, בעלי חברות בע"מ, גדול יותר משל עצמאים או בעלי עסקים קטנים, אבל זה בגלל שאנחנו מעסיקים הרבה יותר אנשים, זה לא שהרווח שלנו בהכרח יותר גדול", הוא מסביר. "רק השנה השקעתי עשרות אלפי שקלים בעסק כדי לקדם אותו". הוא מתוסכל מכך שבממשלה לא מבינים את מצוקתם של בעלי החברות. "מסתכלים עלינו כאילו אנחנו מרוויחים הון עתק, וזה לא נכון. אני מקווה מאוד שיהיה איזה שהוא מבחן שיבדוק את הפגיעה במחזור והבנה מי זכאי בכל זאת לפיצוי כלשהו, אם לא לי, אז לחברה שלי."

"יש כל כך הרבה סייגים, לדעתי בערך חמישים אחוז לא יהי וזכאים"

מיי גרף (37), עורכת תוכן ותרגום וסטייליסטית מתל אביב, אומרת שאינה זכאית למענקים המיועדים לעצמאים. "יש בהם כל כך הרבה סייגים, שלדעתי בערך חמישים אחוז לא יהיו זכאים להם", היא מוסיפה. צעד נוסף שמתסכל אותה הוא החלטת הממשלה לתת מענק למשפחות עם ילדים. "זה לחלוטין משאיר בחוץ את מי שאין להם ילדים, גם אם המצב שלהם על הפנים. אני חושבת שבמקום זה היה יותר חכם לתת הקלות בארנונה, חשמל, דברים כאלה. זה באמת היה עוזר לכולם, ולא רק להורים", היא מדגישה.

ליאו תנא, בן זוגה של מאי העוסק בהפקת אירועים, נמצא זכאי למענק – אבל יוכל לקבל אותו רק בעוד כשלושה שבועות. כשנכנס לאתר רשות המסים, הוא ראה הודעה לקונית לפיה פרטי חשבון הבנק שלו אינם מעודכנים ברשות, והעניין יטופל רק שבועיים לאחר הפסח. "זה די מדהים שהוא משלם מהחשבון הזה מע"מ ומס הכנסה, אבל הם 'לא מכירים את החשבון'… כזו חלמאות", אומרת מיי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!