דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / המסגרת החדשה: משרד האוצר מבקש להוסיף כ-47 מיליארד ש"ח לתקציב ההמשכי

תזכיר חוק שפורסם רגע לפני כניסת השבת קובע הגדלה חודשית של התקציב עד דצמבר בסך כ-30 מיליארד ש"ח, ופיצוי לביטוח הלאומי בכ-17.7 מיליארד ש"ח | שאר משרדי הממשלה ימשיכו לפעול במסגרת תקציב אחד חלקי שתיים עשרה

שר האוצר, משה כחלון ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר האוצר, משה כחלון ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ארז רביב
טל כספין
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

דקות לפני כניסת השבת, הציג היום (שישי) משרד האוצר הציג תזכיר חוק למימון הוצאות הקורונה. הצעת החוק קובעת הגדלת התקציב ההמשכי בחודשים אפריל עד דצמבר, בסכום כולל של כ-30 מיליארד שקלים, ופיצוי הביטוח הלאומי על תשלומי הקצבאות המוגברים בכ-17.7 מיליארד ש"ח נוספים.

בהצעת החוק מבהיר האוצר כי הביטוח הלאומי יפוצה מתקציב המדינה על הוצאות הענק שיצאו מתקציבו בתקופה זו, בה גדל מספר המובטלים ללמעלה ממיליון:  "מאחר שחלק גדול מהתשלום ישולם באופן מיידי בתקופה הקרובה מוצע להחריג תוספת זו ממגבלת ההוצאה החודשית ולהעמידו על סכום שלא יעלה על 17.7 מיליארד ש"ח. סכומים אלה כוללים, בין היתר, תשלום דמי אבטלה לשכירים שהוצאו לחל"ת או פוטרו בעקבות משבר הקורונה, תשלום מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה, שנפלטו באופן פתאומי משוק העבודה כתוצאה ממצב החירום שנוצר בעקבות התפרצות הנגיף".

במקביל מתוכננת הגדלה בתקציבים של אפריל עד דצמבר, "לנוכח התפשטות נגיף הקורונה, ומאחר שאין אפשרות מעשית להתכנס בשנת 2020 לתקרת התקציב ההמשכי, לאור שטף ההוצאות המתחייבות כתוצאה מהתמודדות עם המשבר". באוצר מבהירים כי התוספת תשמש "לשם מימון ההוצאות הדרושות להתמודדות עם המשבר שנוצר בשל התפשטות נגיף הקורונה, ולמטרה זו בלבד".

חישוב הסכומים לא מוזכר בהצעה, אלא רק באחוזים מתוך תקציב 2019: 2.38% באפריל, 1.65% במאי, 1.35% ביוני, 0.82% ביולי, 0.60% באוגוסט, ספטמבר-דצמבר 0.35%. לפי מספרים אלו עושה רושם שבאוצר צופים הזרמה גדולה ומשמעותית באפריל, שתלך ותדעך בהמשך השנה. על פי חישוב האחוזים בהשוואה גודל תקציב 2019 – שעמד על 497.4 מיליארד שקלים – מדובר בתוספת של כ-30 מיליארד שקלים, 9.5 וחצי מהם בחודש אפריל.

החזרי החוב והתקציב ינותקו זה מזה – כמו בשנת תקציב רגילה

בנוסף מציעים באוצר לנתק את התקציב התזרימי מתקציב ההוצאה – בשונה מהחוק לתקציב ההמשכי. בשנת תקציב רגילה אין קשר בין הוצאות התקציב לבין החזרי החובות של המדינה ואילו בתקציב המשכי, תקרת ההוצאה המותרת מושפעת מהחזרי החובות. כעת מוצע לנתק ביניהן, אף שמדובר בתקציב המשכי, מה שלא יטיל מגבלות הוצאה מלאכותיות על הממשלה בעת הטיפול במשבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!