דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מחיר הקורונה / נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "הממשלה צריכה להכניס יד עמוק לכיס, ולהוציא 150 מיליארד שקל"

יוסי אלקובי מזהיר כי הסיוע והמענקים לעצמאים הם "זריית חול בעינים", ורבים מהעסקים מתקשים לשרוד | "אדם משלם מסים כל חייו, בדיוק בשביל שבשעת משבר יהיה לו גב מהמדינה. ואם אין, אז מה עשינו בזה?" | היום (ב') יפגינו העצמאים מול הכנסת

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה. צילום: ניצן צבי כהן
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה. צילום: ניצן צבי כהן
הדס יום טוב

"תכנית הסיוע לעצמאים היא זריית חול בעיני העצמאים והמדינה כולה. חברינו מושבתים, לא מקבלים את המענקים המובטחים, והגיעו לפת לחם. הם זועקים את זעקתם ובצדק". הביקורת החריפה הזו של נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, מבטאת את הלך הרוח בקרב העצמאים בשבוע האחרון, מאז הכריזה הממשלה על תכנית סיוע 'חסרת תקדים' לחילוץ העצמאים ממשבר הקורונה. אלקובי, שהארגון בראשותו מאגד עשרות אלפי בעלי מלאכה, מציב דרישה ברורה מהממשלה: "להכניס יד עמוק עמוק לכיס" ולתת לעצמאים גיבוי מלא בעת המשבר.

ההתאחדות תערוך היום (שני) הפגנת מחאה בשיירה רכובה מתל אביב למשכן הכנסת בירושלים. בהפגנה צפויים להשתתף מאות מעסיקים החברים בארגון, המייצג 40 אלף בעלי מלאכה זעירה – נגרים, מעבדי שבבים, דפסים, סנדלרים ועוד, 10,000 קוסמטיקאיות, 16 אלף מעצבי שיער, 4,000 עוסקים באיפור קבוע ו-450 אנשי סאונד ומקימי במות. אלקובי אומר שהרבה מההתארגנויות צצו לאחרונה סביב המצוקות העולות מהמשבר. גם ההפגנה אורגנה מעכשיו לעכשיו.

לדברי אלקובי, סיוע משמעותי לעצמאים הכרחי לא רק כדי שהם לא ירעבו ללחם, אלא גם ליכולת של המשק הישראלי להתאושש מהמשבר. "יש בישראל 535 אלף בעלי עסקי קטנים ובינוניים שמעסיקים עד 20 עובדים. אלו 88% מהעסקים במדינת ישראל שמייצרים 53% מהתוצר הלאומי של ישראל", הוא מסביר, "אוי ליום הזה שרובם לא יצליחו להתרומם ולחזור אחרי המשבר. האבטלה היום כבר מתקרבת ל-26%, אם העסקים לא יחזרו לעבודה, גם העובדים לא יחזרו. רק מהתחום של הספרים, קוסמטיקאיות ומכוני יופי יושבים בבית קרוב ל-120 אלף עובדים. מה יהיה אם הם לא יחזרו לעבוד לאחר המשבר כי העסק פשט רגל?"

הפגנת העצמאים מול הכנסת, בשל משבר הקורונה. 30 במרץ. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת העצמאים מול הכנסת, בשל משבר הקורונה. 30 במרץ. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אלקובי מסביר שמכיוון שעצמאים אינם זכאים לדמי אבטלה, הם נותרו כמעט בלי רשת בטחון מהמדינה. "בעל עסק קטן שיש לו ארבעה-חמישה עובדים מוציא אותם לחל"ת והם יקבלו כסף מדמי אבטלה, אבל בעל העסק לא. הוא לא בא ממדינה אחרת – הוא גם משלם ביטוח לאומי ומיסים, ואדרבא, הוא אחראי על העובד שלו ועל המשכורת של העובד שלו, וההוצאות הן שלו".

לדברי אלקובי, כלי הסיוע שהציגה המדינה עד כה אינם נותנים מענה למרבית העצמאים. "אנחנו שומעים כל ערב את ראש הממשלה, את שר האוצר, את מנכ"ל משרד האוצר, והם כולם מדברים הרבה. בסוף, מתוך 18 אלף בקשות להלוואות בערבות מדינה אושרו שישים בקשות בלבד. זו בושה וחרפה", הוא אומר בכעס. "הכל קורס, לא מקבלים כלום, והחג עוד כמה ימים בפתח. גם 6,000 השקלים שהבטיחו, שבקושי עוזרים לאותם אנשים עם הארנונה והשכירויות והתשלומים, גם זה יהיה חייב במס" מוסיף אלקובי. הוא מציין גם עצמאים שהקימו בחודשים האחרונים, ולא יפוצו.

אלקובי קורא למדינה להוציא סכומים משמעותיים לסיוע לעצמאים. "צריך להכניס יד עמוק עמוק לכיס, להוציא 150 מיליארד שקל, ולתת לאיפה שצריך. לא לפזר לכל דיכפין, אבל למי שניזוק, לעסק שסגר את שעריו, צריך לעזור. קודם כל בביטול תשלומי חובה, ואחר כך גם בכסף לחיות ממנו", הוא מדגיש. "מדובר בנזק טבע, זו לא מלחמה עם מטוסים וטנקים, זו מלחמה ביולוגית שתקפה את העולם. זו שעת חירום וסמכותם של מקבלי ההחלטות לפעול לפי תקנות בהתאם – יש לנו במדינת ישראל קרנות לדברים האלה".

אלקובי מציין כי המצב הנוכחי דורש את מימוש החוזה הבסיסי בין האזרח למדינה. "זו שעת מבחן של ממשלה אחראית. אדם משלם מסים כל חייו – מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי, בדיוק בשביל שבשעת משבר יהיה לו גב מהמדינה. ואם אין – אז מה עשינו בזה?" הוא מוסיף.

אלקובי מבקר בחריפות את הבנקים, שלדבריו אינם מסייעים לעסקים הקטנים בשעת המשבר. "הבנקים הם חזירים מספר אחת. הם מעלים את הריבית, לא עונים, הם מחזירים צ'קים, גובים ריבית יציבה, הסניפים סגורים, ואין עם מי לדבר. צריך להגדיל לאנשים את האשראי ב-30%, כדי שיוכלו להמשיך לנשום. הבנקים בישראל הם מאוד יציבים כלכלית, והיום זו שעת מבחן. הם צריכים לתת עוגן", הא אומר.

יעד נוסף לביקורת של אלקובי הוא משרד האוצר. לדבריו, אנשי האוצר אינם מבינים את המצוקה. "הם בחל"ת או עובדים מהבית, ולא מבינים שנגר לא יכול לעבוד מהבית, מסגר לא יכול לעבוד מהבית וספר לא יכול לעבוד מהבית. הייטק זה לא הדבר היחיד שחשוב במדינה. צריך לתת סיוע, וצריך לתת אותו בהקדם. לבטל תשלומים ולתת הלוואות בערבות מדינה, שלא זמינות היום למרות הדיבורים. ככה לא בונים חומה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!