דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / ארגונים חברתיים לרשות המים: להפסיק את גביית החובות בזמן משבר הקורונה

לטענת 'רבנים למען זכויות אדם' ו'מפנה' פעולות אלה של תאגידי המים, כולל עיקול חשבונות, דנה את החייבים לקריסה כלכלית | רשות המים: הפסקת הגבייה עלולה לפגוע באספקת השירותים ולהעלאת תעריף המים

ברז מים במטבח (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ברז מים במטבח (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל 'רבנים למען זכויות אדם' אבי דבוש ומייסד 'נקודת מפנה – המרכז לקידום מדיניות של רווחה כלכלית' רן מלמד פנו לממונה על התאגידים ברשות המים בבקשה שלא להפעיל מהלכים של גביית חובות במהלך משבר הקורונה, שכפי שנהגה רשות החשמל.

בזמן שניתוקי מים אסורים על פי חוק מאז 2015, תאגידי המים זכאים לעקל באופן אוטומטי חשבונות בנק של חייבים, אחרי פרק זמן של מתן התראות. בפנייתם לרשות, טענו הארגונים כי עיקול החשבון מקשה באופן דרמטי על יכולתם של המוחלשים ביותר להתנהל בימי שגרה, וכי הדבר נכון שבעתיים בתקופה הנוכחית.

אבי דבוש, ""התנהלות רשות המים היא חרפה" (קרדיט: עמרי קרן לפידות)
אבי דבוש, ""התנהלות רשות המים היא חרפה" (קרדיט: עמרי קרן לפידות)

"לצערנו הרב, תאגידי המים הפועלים מטעם הרשויות המקומיות רשאים לבצע פעולות של גבייה מנדטורית, כוחנית ובלתי מידתית, בהסתמך על פקודת המיסים – גבייה" כתבו השניים, "יכול היה האדם הסביר להבין כי בעת חירום זו גם תאגידי המים, אשר אסורה עליהם, בחוק, האפשרות לנתק מים לאזרחים, יפנימו את המצב וימנעו מביצוע פעולות עיקול או אפילו משלוח התרעות הגורמות, דווקא בימים אלא לחרדות גדולות אצל צרכנים שנקלעו למצוקה כלכלית ואינם יכולים לעמוד בתשלום חשבון המים שלהם".

במענה למכתב, טען הממונה על התאגידים ברשות המים, אפי דביר כי לא יוכל להיענות לבקשה הימנעות מוחלטת מנקיטה בפעולות לתשלום חובות מים, כולל משלוח מכתבי תזכורת, "שכן זו עלולה לגרור אי-תשלום באופן גורף על ידי צרכנים רבים ולפגוע משמעותית ביכולתם של ספקי המים והביוב לספק ברציפות שירותי מים וביוב, שהינו צורך קריטי".

מלבד זאת טען כי משק המים הוא "משק כספים סגור", בו ההכנסות ממתן השירותים הן שמממנות את תפעולו ותחזוקו, "מכאן שכל אי תשלום של אחד מחייב העלאת תעריף לאחר, ועל כן ברור לכל שלא נרצה להגיע למצב בו אנו מייקרים, בתקופה זו, את תעריפי המים לכלל הצרכנים".

דבוש אמר כי "התנהלות רשות המים היא חרפה. הם דנים אנשים שלא מסוגלים לשלם על המים שהם צורכים, בעת המשבר הזו, לקריסה כלכלית. הפוך מהתנהלות של חברת החשמל וגופים אחרים. אנחנו קוראים להם להתעשת, ולשנות כיוון. האחריות שלנו לכל אזרח, גר ותושב, היא חייבת להנחות אותנו".

מלמד הוסיף כי "רשות המים והתאגידים מתנהגת כאילו המשבר שבו אנו נמצאים לא נוגע לה כלל. אני קורא לרשויות המקומיות שהן הבעלים בפועל של התאגידים להורות להם להפסיק מיד כל פעולת גבייה שהיא. ניתן יהיה לחזור למהלכים הללו בתום המשבר. אנחנו שוקלים מהלכים משפטיים אשר יוציאו לחלוטין את תאגידי המים מהיכולת לפעול לפי פקודת המיסים – גבייה".​

תגובת רשות המים לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!