דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שבוע העבודה

קיצור שבוע העבודה / מחקר חדש: קיצור שבוע העבודה יכול להגביר את הפריון

מחקר שערך האגף הכלכלי בהסתדרות מראה כי במדינות ה-OECD, ככל שמספר שעות העבודה יורד, התוצר לנפש עולה. מחר תעלה ההצעה לקיצור שבוע העבודה בכנסת.

צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: דניאל שטרית/פלאש 90
צילום אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: דניאל שטרית/פלאש 90

מחקר חדש שנערך על ידי האגף הכלכלי בהסתדרות מראה על מתאם בין אורך שבוע העבודה לבין התוצר לנפש. על פי הנתונים, ככל ששבוע העבודה קצר יותר, כך התוצר לנפש גדול יותר. עוד עולה מהמחקר כי שבוע העבודה הישראלי ארוך מהממוצע ב-OECD, הן על פי חוק והן בפועל. ביום ראשון תעלה ההצעה לקיצור שבוע העבודה וקביעת יום ראשון כיום מנוחה לוועדת השרים לחקיקה.

240616_shaot_avoda-01-01

מהנתונים עולה מתאם בין אורך שבוע העבודה לבין כמות התוצר בנפש, אבל באופן מעט מפתיע – ככל שעובדים פחות, מייצרים יותר. דווקא מדינות כמו הולנד וגרמניה, בהן שבוע העבודה קצר, מפיקות תוצר גבוהה ממדינות אחרות בהן שבוע העבודה ארוך יותר, כמו יוון טורקיה וישראל. המחקר מביא גם סיבות משוערות לתופעה זו. בין השאר, נטען כי לקיצור שבוע העבודה יש תועלת מנטלית ופיסיולוגית לעובד, המאפשרת לו לייצר בצורה אפקטיבית יותר. עוד נטען כי קיצור שבוע העבודה מביא לשיפורים ארגוניים המביא לניצול אפקטיבי יותר של כוח העבודה, וכי כמות גבוהה של פנאי גורמת לעובדים מרוצים ויצרניים יותר. ברמת המאקרו, עלתה במחקר הטענה כי קיצור שבוע העבודה יכול ליצור מקומות עבודה חדשים, המועילים גם הם לפיריון.

 

אורכו על פי חוק של שבוע העבודה במדינות OECD, עומד על כ-41 שעות בממוצע, וזאת בעוד שבחלק גדול מהמדינות, ביניהן ארה"ב, שוודיה, ספרד ועוד, עומד השבוע על 40 שעות עבודה. שבוע העבודה הצרפתי הינו קצר במיוחד: 35 שעות בלבד. בימים אלה, רפורמה המנסה להאריך את שבוע העבודה נתקלת בהתנגדות נמרצת מצד ארגוני העובדים הצרפתיים. בישראל לעומת זאת, שבוע העבודה הינו 43 שעות.

גם כשבודקים את מספר שעות העבודה השבועיות בפועל, ישראל נמצאת הרבה מעל הממוצע. על פי הנתונים, בישראל עובדים 40.4 שעות בשבוע, וזאת לעומת ממוצע של 37.7 שעות בשאר מדינות ה-OECD. נותר לנו רק לקנא בהולנדים, שעובדים בממוצע פחות מ-30 שעות בשבוע.

240616_shaot_avoda-02

ביום ראשון תעלה לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק לשינוי שבוע העבודה. הצעת החוק קובעת כי אחת לחודש, במשך שישה חודשים בשנה, יקבע סוף שבוע ארוך, מחמישי ועד לשני. כמו כן, מעגנת ההצעה את ההחלטה הקובעת שבוע עבודה של חמישה ימים. בדברי ההסבר לחוק מצויין כי חקיקתו הינה "כחלק ממהלך לקיצור שבוע העבודה מכ-43 שעות שבועיות לכ-40 שעות". החוק הנוכחי, הקובע ששה ימי חופשה, מקצר את שבוע העבודה הממוצע בשעה אחת. שאר הקיצוץ, על פי הצעת החוק, "יכול שיעשה באמצעות הגדלת מספר סופי השבוע הארוכים או באמצעות קיצור שעות העבודה מדי יום כפי שיוסכם בהמשך, באופן שיטיב עם המשק והעובדים".

כשעלתה הצעה זו לדיון בפעם האחרונה אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי הוספת ימי מנוחה חייבת להיות מלווה בקיצור שעות שבוע העבודה. ניסנקורן הסביר כי "כל גורם שחושב כי הפתרון הוא להטיל את הנטל על העובדים – טועה ומטעה. קיצור שבוע העבודה צריך להתבצע בצורה אחראית מתוך מחשבה על העובדים ולכן הפתרון היחידי הוא באמצעות הפחתת שעות העבודה".

מנגד, גם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש התייחס אז להצעת החוק ואמר כי "אנחנו נמצאים באווירה אנטי עסקית דרמטית, שבאה לידי ביטוי בפעם הראשונה במחאה החברתית ועכשיו באה לידי ביטוי בעשרות הצעות חוק פופוליסטיות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!