דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחיר הקורונה / תנועות וארגוני נוער: הנזק מביטול הפעילויות - 100 מיליון ש״ח, נדרש סיוע מהמדינה

בדיון בוועדת החינוך של הכנסת, התריעו התנועות והארגונים מפני קריסה כלכלית וביקשו הכרה בפעילות המקוונת | יו"ר הוועדה, ניצן הורביץ: ״משרדי החינוך והאוצר חייבים לדאוג לפיצוי״

מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
מתנדבי שנת שירות בתנועות הנוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
דוד טברסקי

תנועות הנוער, ארגוני הנוער והמתנ״סים דורשים מהממשלה להכיר בפעילות שלהם ולאפשר להם להמשיך אותה. בדיון שנערך היום בוועדת החינוך של הכנסת אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניצן הורביץ: "משרד החינוך והאוצר חייבים להבין איך הם מפצים את התנועות והמתנ"סים".

בדיון על הפעילות הבלתי פורמלית בוועדת החינוך התריעו הארגונים על מצוקה כלכלית וחשש מקריסה בתום משבר הקורונה. "הנזקים של הביטולים הם מיליוני שקלים", אמר יו"ר מועצת תנועות הנוער, נפתלי דרעי.

על פי מסמך שהוגש לוועדה, תנועות וארגוני הנוער צופים פגיעה בסכום של מעל ל-100 מיליון ש"ח עקב ביטולים המוניים של פעילויות וטיולים, ואי וודאות ביחס לפעילויות הקיץ "רוב ההוצאות כרגע ממומנות מהכספים הלא רבים שמחזיקות התנועות, הקושי העיקרי שלנו נמצא ביום שאחרי – אנחנו מתקרבים לאמצע שנת פעילות ולא יודעים מה יהיה בקיץ ומה יהיה בתקציבים" אמר דרעי.

בראש סדר הבקשות של התנועות והארגונים עמדו שלוש דרישות עיקריות: הבטחה מהמדינה שתקנות התמיכה לא יפגעו והכרה בפעילות המקוונת בתנועה לצורך תמיכה, מימון מאסיבי לפעילות החירום שכיום מתוקצבות מתקציבי התנועות וגיבוי החזרת התשלומים על המסעות לפולין שהתבטלו, שכיום התנועות לא יכולות להחזיר להורים ללא גיבוי תקציבי של המדינה.

נציגי התנועות ביקרו את הצעת המדינה להפסיק את תמיכתה בפעילות המקוונת של התנועות, הצעה שלא יצאה לפועל בסוף, ודרשו את הבטחת תקצובם במסמך מפורש עד סוף שנת 2020. "התקצוב צריך להיות לפעילות, למתנדבי שנות השירות, גם לתנועות וגם לארגונים," דרש דרעי "1,200 חניכים היו צריכים לצאת למסע, נגרמו נזקים של עשרות מיליונים. לא הגענו לשלב החזרות הכספים לפולין, על פסח החזרנו את רוב הכספים".

ועדת החינוך בכנסת. 6 לאפריל 2020 (קרדיט: דוברות ועדת החינוך)
ועדת החינוך בכנסת. 6 לאפריל 2020 (קרדיט: דוברות ועדת החינוך)

משבר הקורונה פגע פגיעה קשה גם במתנ״סים והמרכזים הקהילתיים, שנדרשו לוותר על רוב כוח האדם שלהם בעוד ברוב היישובים בארץ הם ממשיכים להיות המרכזים המארגנים של פעילויות ההתנדבות רונן קובלסקי "90% מכוח האדם במתנ"סים יצא לחל"ת" אמר יו"ר החברה למתנסים שביקש מהמדינה תנאי הלוואת כמו במגזר הפרטי, עקב בעיה של המתנ"סים לגייס כספים מהבנקים למימון הפעילות השוטפת ותשלום לספקים. "יש קושי מאוד גדול לשלם משכורות במקביל לפעילות התנדבותית רבה. בגלל שאין תקציב ממשלתי, קשה יותר כי החברה נשענת עליו" אמר קובלסקי "אנחנו לא מצליחים לשלם לספקים ונכנסים למצוקה כלכלית שמשביתה פעילות נדרשת, כולל חלוקת מזון ומתן מענה לצרכים חיוניים רבים, בהם גם לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים".

"כמו כל המשק והמשרדים הממשלתיים, ממתינים למשרד האוצר שייתן הנחיות איך משפים אנשים נפגעו, זה לא רק פולין" אמר חגי גרוס, מנהל תחום חברה ונוער במשרד החינוך והבטיח שתקנות התמיכה לא ייפגעו. "אנחנו עושים את מרב המאמץ להרחיב את תקנות התמיכה לפעילויות של תנועות וארגוני הנוער בעת הזו" גרוס ציין שכבר בימים הקרובים יתגבש מסמך רשמי שיכיר בפעילויות של התנועות כולל ניסיון להבין כיצד תתוקצב פעילות החירום.

תנועות הנוער ב"אסיפה הישראלית" בחיפה (צילום: רון מרכס).
תנועות הנוער ב"אסיפה הישראלית" בחיפה (צילום: רון מרכס).

"ברור לנו שהחינוך הבלתי הפורמלי נותן מענה משמעותי וחשוב מאוד, זה אינטרס של המדינה שהפעילות הזו תמשיך" אמר גרוס. הוא ציין כי במשרד החינוך מתכוונים לגבש תוכנית עבודה כללית להוצאת התנועות והארגונים מהמשבר "כל גוף יציג את הדרישות שלו לצאת מהמשבר באופן מיטבי, ההחלטות יגובשו להצעת תקציב מסודרת וכוללת למשרד האוצר".

במהלך הדיון חזר יו"ר הוועדה הורביץ מספר פעמים, על מאות פניות שהגיעו בשבוע האחרון לשולחן הוועדה מארגונים וגופים העוסקים בפעילות חינוך בלתי פורמלי, בדרישה לעזרה תקציבית וחשש כבד לקריסה בתום תקופה המגיפה בגלל שרשרת של ביטולים שתייצר בארגונים גרעון פנימי שהארגונים אינם יכולים לשאתו. נכון להיום, אין למשרד האוצר יכולת לאפשר תקצוב נוסף ללא החלטת ממשלה ברורה בנושא או הרחבת מסגרת תקציב "מדובר בגופים שמראש אינם שופעים בתקצוב", אמר הורביץ והוסיף "משרד האוצר והחינוך צריכים להבין שאם לא יהיה מענה התנועות, הארגונים והמתנ"סים יהיו בסכנת קריסה אמיתית"​.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!