דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ברקסיט

כלכלה עולמית / בריטניה החליטה לצאת מהאיחוד האירופי והשווקים צוללים

משקיעים בכל העולם הביטו בתוצאות הברקסיט והחלו למכור: שווקי המניות והמט"ח מגיבים בחריפות על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. גם ישראל עלולה להיות מושפעת מהמהלך, לאור קשרי המסחר הענפים בין המדינות.

תומכי ההשארות באיחוד - מאוכזבים עם תוצאות האמת צילום: סוכנות AP.
תומכי ההשארות באיחוד - מאוכזבים עם תוצאות האמת צילום: סוכנות AP.

אזרחי בריטניה החליטו היום ברוב משמעותי של 52% לעזוב את האיחוד האירופי. השפעותיה העמוקות של החלטה זו על דמותה של בריטניה ושל אירופה בכלל עוד יתבררו בשנים הקרובות, אך השפעותיה המידיות העולם כבר ניכרות.

התרגשות רבה נרשמה בימים האחרונים בקרב משקיעים וחוגים פיננסים, לקראת תוצאת משאל העם. במהלך הלילה, עם פרסום התוצאות, זה התחיל: הפאונד הבריטי נפל היום ב-7.9% מול הדולר האמריקאי ונע סביב שער של 1.399 לפאונד. החוזים העתידיים של מדד הפוטסי הבריטי מנבאים צניחה של 10% בבורסה המקומית.

ניכר שגורמים כלכליים בינלאומיים לא רואים בעין יפה את עזיבת בריטניה את האיחוד, וכעת גם סוכניות דירוג האשראי החליטו לאיים: סוכנות דירוג האשראי העולמית S&P הודיעה כי ייתכן שבריטניה תאבד מדירוג ה-AAA שלה, בעקבות תוצאות משעל העם לצאת מהאיחוד האירופי.

הבריטים, מצידם, מנסים להרגיע. הבנק הבריטי המרכזי הודיע כי יעשה "כל מה שנדרש מצדו" כדי לשמור על מדיניות מוניטרית ופיננסית יציבה. דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה שהתפטר בעקבות המשאל, ניסה להרגיע גם הוא את המצב. בנאום ההתפטרות שלו אמר קמרון כי הוא מבטיח למשקיעים ברחבי העולם כי כלכלת בריטניה הינה "חזקה באופן יסודי".

משאל העם משפיע גם על שאר העולם, במיוחד על כלכלת אסיה. בורסת הונג קונג נופלת ב-42%; שנחאי נחלשת ב-0.9%; סידני איבדה 3.2%; סיאול צללה ב-3.1%, טוקיו קרסה ב-7.3%;

נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, התייחס הבוקר (שישי) להכרעת אזרחי בריטניה על עזיבת האיחוד האירופי ואמר כי המשא ומתן לתנאי עזיבתה יחל בקרוב. "הממלכה המאוחדת החליטה ללכת לדרך נפרדת. אני חושב שההשפעות הכלכליות של ההחלטה מעידות על כך שזו לא תהיה דרך קלה עבורה", אמר שולץ. הוא הוסיף לנוכח הירידה בשער הליש"ט, כי הוא מקווה שמטבע היורו לא יושפע באופן דומה.

להשפעת יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי על ישראל  התייחס מנהל אגף סחר חוץ של התאחדות התעשיינים, דן קטרביס, שאמר כי "יציאתה של בריטניה מהאיחוד לבטח תגרום למצב של אי וודאות בטווח הקצר ואף יכולה להשפיע רבות על עתידו של האיחוד ולסחוף אחריה מדינות נוספות. אנו מקווים שבמהלך השנתיים בהן התהליך יקרום עור וגידים, תמצא בריטניה את הנוסחא ליציאה מהאיחוד על אף הקשיים הנוגעים לכך. אנו מעריכים כי מדינת ישראל תדע למצוא את הפיתרון להסכם הסחר החופשי הקיים בין המדינות לפני יציאתה של בריטניה מהאיחוד. כמו כן אנו מקווים כי קשרי היצוא והקשרים הבילטראליים בין שתי המדינות לא ייפגעו כתוצאה מהזעזוע הצפוי ותישמר התנופה הקיימת בקשרי המסחר בין בריטניה לישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!