דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

סדר בסגר / קהילה של צאצאי אנוסים באיטליה מחדשת מנהג ליל סדר מימי האינקוויזיציה

הרבה ברברה איאלו. (צילום באדיבות המצולמת)
הרבה ברברה איאלו. (צילום באדיבות המצולמת)

ב"סדר חמישי" היו נוצרים צדיקים מזמינים יהודים לקיים את החג במסתור בביתם. לקראת ליל סדר בבידוד, ראיון מיוחד עם רבי ברברה איאלו, האישה שנותנת למנהג חיים חדשים

יואב רימר
יואב רימר
עורך לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

בגן הילדים למדנו שפסח הוא "חג החירות", אלא שבפרספקטיבה היסטורית, רוב היהודים לאורך שנות הגלות חגגו את הפסח כשהם אינם חופשיים. אחת הדוגמאות העצמתיות ביותר לסדר שנערך על אף תנאים שנדמו בלתי אפשריים הוא מנהג ה"סדר חמישי" שמגיע מדרום איטליה.

הרבה ברברה איאלו, "רבי ברברה" כפי שהיא נקראת על ידי בני קהילתה בחבל קלבריה שבדרום איטליה, החזירה לחיים בשנים האחרונות את המנהג הייחודי. בעיצומה של התפרצות הקורונה הקטלנית באיטליה, חמישה שבועות אל תוך הסגר הכללי על המדינה ויום לפני ליל סדר מורכב שהיא תשדר בווידאו מחדר העבודה שלה, היא מלאת אופטימיות.

ליל הסדר באיטליה. (צילום: Domenico Pulice, Lamezia T. Italy)
ליל הסדר באיטליה. (צילום: Domenico Pulice, Lamezia T. Italy)

"גדלתי בארצות הברית, בת למהגרים ממחוז קלבריה שבאיטליה. לפני 15 שנים חזרתי לבית שהיה בבעלות משפחתי מזה 440 שנים, והקמתי את בית הכנסת הראשון שפועל במחוז מאז ימי האינקוויזיציה. הקהילה שלנו נקראת "נר תמיד דל-סוד" – האור הנצחי של דרום איטליה. אנחנו קהילה מוכרת של הזרם הרקונסטרוקטיבי ביהדות, מה שאומר שאנחנו משלבים שמירת מסורת עם גישה פלורליסטית ופתוחה ושמים דגש חזק מאוד על צדק חברתי. אנחנו פתוחים ומקבלים כלפי כל יהודי באשר הוא ללא קשר לרקע או לאורח החיים שלו ולמידת ההקפדה שלו על מצוות ההלכה.

"הפתיחות הזו הולמת את היהדות הספרדית שגדלתי בתוכה, יהדות מלאת חיים ופתוחה שבמשך רוב השנים לא נאלצה להסתגר בפני שכניה. היא חשובה לנו במיוחד בהיותנו קהילה שמורכבת ברובה מבני אנוסים. רוב החברים גילו את שורשיהם היהודיים בגיל מאוחר ובחרו לאמץ אותם, ואנחנו מקרבים את כולם באהבה ובחום ליהדותם.

"עד האינקוויזיציה באמצע המאה ה-16 כמחצית מתושבי האזור היו יהודים, ושרידי היודאיקה של הקהילות האלו עדיין ניכרים בכל כפרי האזור. נוצרים אדוקים שומרים פה על מסורות משפחתיות שמקורן יהודי במובהק. בלילה האחרון של השנה הנוצרית, לדוגמה , ב-31 בדצמבר, ניתן לשמוע בהרים תקיעות קרן המזכירות מאוד את תקיעת השופר של ראש השנה. זה נוכח גם בשפה. פירורים של לחם נקראים בניב המקומי חָמַץ, אבל רבים לא מודעים לשורשים היהודיים של התרבות שלהם".

צאצאי אנוסים מגלים עדיין את יהדותם באזור?
"למרות שחלף חצי מילניום מאז האינקוויזיציה, מקרים של גילויי יהדות מחדש עדיין רווחים יותר משניתן היה לחשוב. לפני מספר שנים נפטרה סבתא זקנה באחד הבתים במורד הרחוב. על ערש דווי היא ביקשה ממשפחתה שלא לקרוא לכומר ולא לנהוג לפי מנהגי הקבורה הנוצרים. היא ביקשה שיעטפו אותה בסדין ויקפידו לקבור אותה לפני שקיעת השמש. כשחקרו בני המשפחה לדעת למה, היא ענתה שהיא מעולם לא סיפרה להם את זה, אבל משפחתם יהודית. אלו היו מילותיה האחרונות, והמשפחה באה אלי לשאול כיצד לנהוג".

"ליל הסדר היה הזדמנות מושלמת לחשוף את היהודים הנסתרים"

מהו "סדר חמישי"?
"הרקע למנהג המיוחד הזה קשה מאוד. לאחר גירוש ספרד, ברחו יהודים רבים לדרום איטליה ולסיציליה אבל ידה של האינקוויזיציה השיגה אותם גם כאן. תחת איומים של מוות בשריפה ועינויים המירו משפחות רבות באונס את דתן. חלק מאותן משפחות המשיכו לשמור בסתר על מנהגי היהדות. אלו נודעו בכינוי הגנאי "מרנוס" – חזירים בספרדית. האינקוויזזציה היתה מודעת לתופעה, ופקידיה שיחדו עובדי משק בית של משפחות יהודיות לשעבר כך שירגלו אחר מעסיקיהם. ליל הסדר היה הזדמנות מושלמת לחשוף את היהודים הנסתרים והאינקוויזטורים שידלו את העובדים להלשין על משפחות שהכינו ביתן לפסח. הם רצו לדעת על ניקיונות חריגים, הגעלת כלים וביאור חמץ. כששמעו על משפחה שנהגה כך המתינו לערב הסדר עצמו ואז פרצו לבית בכוחות גדולים והוציאו להורג את בני המשפחה שנתפשו.

"שכנים של אותם יהודים, נוצרים צדיקים, החליטו לעשות מעשה. תוך שהם מסכנים את חייהם וחיי משפחתם, הם הציעו למשפחות יהודיות לערוך את הסדר ב"קנטינה", המרתף, של ביתם. הסדר הסודי התקיים ימים ספורים אחרי המועד הרשמי על מנת שלא לעורר חשד. באחד מלילות חול המועד, לרוב היום החמישי כפי שמרמז השם, היו מכשירים היהודים בזריזות את הקנטינה ועורכים סדר צנוע על פי מסורת אבותיהם".

"האנוסים – סדר סודי" ציור: משה מימון. (מתוך ויקימידה) יש המאמינים שהציור מתאר את מנהג "סדר חמישי"
"האנוסים – סדר סודי" ציור: משה מימון. (מתוך ויקימידה) יש המאמינים שהציור מתאר את מנהג "סדר חמישי"

איך הגעת לעסוק ב"סדר חמישי" של פסח?
"בפסח 2005, ממש לפני שהקמתי את בית הכנסת, קיימנו בסיציליה הסמוכה את ליל הסדר הציבורי הראשון מאז האינקוויזיציה. זו היתה חגיגה גדולה שהוזמנו אליה גם ידידים נוצרים מהקהילה המקומית. לאחר הסדר, ניגשו אלי מקומיים וסיפרו לי שהאירוע מזכיר להם את הסיפורים על "סדר חמישי" (Seder Hamishi), וכך שמעתי על המנהג לראשונה.

"בדיעבד הסתבר שהמנהג של הזמנת נוצרים להתארח בסדר הפסח רווח באזור. כשהתחלנו לחגוג את פסח בקהילה ביקש ממני הכומר המקומי להזמין אותו. הוא ידע שזו מסורת עתיקה לארח נוצרים בערב הפסח ורצה להגיע יחד עם תלמידים מהסמינר לכמרים. הוא הכיר את המנהג של סדר חמישי, מה שהוכיח שלא מדובר בתופעה ייחודית לסיציליה והיא התקיימה גם באזורים אחרים של איטליה".

ואז החלטת להחיות את המנהג?
"בשנים האחרונות אנחנו מקיימים סדר חמישי בקהילה שלנו. לפעמים בערב החמישי של חול המועד ולפעמים בימים אחרים. המועד המדויק פחות משנה, העיקר הוא להביע כבוד למשפחות היהודיות שהתעקשו לשמור את המסורת ולנוצרים שסיכנו את חייהם וחיי משפחותיהם על מנת לאפשר לאבותינו לציין את חג הפסח. אנחנו מזמינים חברים נוצרים מהקהילה ומכבדים אותם בברכה מיוחדת.

"זו דרך נפלאה להכיר באנושיות שהתקיימה גם היא בין נוצרים ויהודים. כשאנחנו חושבים על האינקוויזיציה וזוועותיה חשוב לזכור שלא כולם תמכו במה שנעשה ליהודים, ושנוצרים רבים סיכנו חייהם כדי להציל יהודים. גם במהלך השואה היו באזור הזה מקרים רבים של הצלה. במחנה הריכוז פרמונטי די טרזיה סרבו חיילים איטלקים למסור את היהודים הכלואים לטרנספורט הנאצי. זה קשור גם בתחושת הגאווה של דרום איטליה ובהתרסה של תושבי הדרום כלפי השלטון המרכזי. איחוד איטליה התקיים רק במאה ה-19, והדרום קנאי לעצמאותו עד היום.

"השנה, בגלל מגפת הקורונה וההסגר, אשדר את הסדר בעמוד הפייסבוק שלי, אתה והקוראים מוזמנים לצפות".

מתוך "סדר חמישי", קהילת נר תמיד דל סוד. (צילום: Domenico Pulice, Lamezia T. Italy)
מתוך "סדר חמישי", קהילת נר תמיד דל סוד. (צילום: Domenico Pulice, Lamezia T. Italy)

האם יש מסר או לקח שהסדר החמישי מלמד אותנו, לקראת הסדר הקרוב שייערך בבידוד?
"סדר חמישי הוא דוגמה לאומץ מצד כולם, נוצרים ויהודים. נדרש אומץ אדיר להזמין כך את היהודים הנסתרים לביתך, ואומץ גדול לא פחות להיענות להזמנה. אומץ, נחישות והתמדה הן תכונות מאפיינות של העם היהודי לאורך ההיסטוריה. כשהדלת נסגרת אנחנו מחפשים חלון להיכנס דרכו ולעולם לא מוותרים. סדר פסח באופן כללי הוא תזכורת נפלאה לנחישות הזו, וסדר חמישי על אחת כמה וכמה. אני חיה את זה כל יום, אני פוגשת אנשים שנאחזים במסורות שנגזלו מהם באכזריות לפני 500 שנים ומתעקשים לשוב ולחיות אותן.

"אז נהיה השנה בבידוד ונשתמש בטכנולוגיה וביצירתיות שלנו כדי להיות יחד. גם אם נהיה רק שניים ליד השולחן נמשיך את המסורת וזו ההתמדה שקיימה את העם שלנו לאורך הדורות. אפשר אולי לקוות גם למשהו נוסף. אולי דרך הסדרים הוירטואליים יצליחו צעירים חילונים להתחבר למסורת שעד כה לא הרגישו נוח בתוכה, ויהודים דתיים שחוששים מהטכנולוגיה יראו את היופי שהעולם המודרני מציע. יש אפשרות שהסדר בהסגר יקרב את חלקי העם היהודי, ואני רואה בכך תקווה גדולה".


"סדר חמישי" בקהילת נר תמיד דל-סוד ישודר בעמוד הפייסבוק של רבי ברברה מחר (חמישי) בשעה 19:00 – שעון ישראל.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!