דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | הסונים נערכים לצום כרגיל ובסין מפסיקים לאכול כלבים

ראש ממשלת איטליה מזהיר כי האיחוד האירופאי נתון בסכנת התפרקות בשל התפשטות הנגיף, בארה"ב האוכלוסיה האפרו-אמריקאית סובלת במיוחד ובמצרים נערכים לרמדאן

מסגד אל-אזהר במצרים (צילום: Shutterstock)
מסגד אל-אזהר במצרים (צילום: Shutterstock)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט בעולם עם למעלה ממיליון וחצי מאובחנים ביניהם כ-50,000 חולים במצב קשה. כמחצית מהחולים בעולם באירופה, וכשליש בצפון אמריקה. כ-360 אלף איש ברחבי העולם הבריאו מהמחלה, ונכון להבוקר (שישי) קרוב ל-100,000 מתו ממנה. הנתונים העדכניים כאן.

האיחוד האירופי

שרי החוץ של האיחוד האירופי סיכמו הלילה (שישי) על חבילת סיוע של חצי טריליון אירו למדינות החברות בגוש ונפגעו מנגיף הקורונה, כך דווחה סוכנות הידיעות רויטרס. על-פי הדיווח, ההסכם הושג אחרי שגרמניה וצרפת התערבו כדי להסיר את ההתנגדות של הולנד להתנות את הסיוע ביעדים כלכליים שאליהם צריכות להגיע הממשלות המבקשות עזרה. הן גם הבטיחו לאיטליה שהגוש יפגין סולידריות, אך ההסכם לא ציין שימוש בתקרת חוב משותפת למימון החבילה – דבר אליו דחפו איטליה, צרפת וספרד, אך הוגדר כקו אדום בעיני גרמניה, הולנד, פינלנד ואוסטריה.

דגלי האיחוד האירופי בבלגיה (צילום: glen photo / Shutterstock).
דגלי האיחוד האירופי בבלגיה (צילום: glen photo / Shutterstock).

אמש הזהיר ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, כי קיומו של האיחוד נתון בסכנה אם לא יוכל להתאחד בצל מגפת הקורונה. אתמול דווח בסוכנויות הידיעות כי המדען הראשי של האיחוד האירופי, מאורו פרארי, התפטר השבוע מתפקידו בטענה למחסור בהקצאת משאבים במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה. מנגד, בבריסל טענו כי פרארי מסלף את העובדות ולא ביצע את תפקידו בצורה הראויה.

באיחוד האירופי אובחנו עד כה למעלה מ-750,000 נשאי קורונה, ולמעלה מ-60,000 מתו מהמחלה.

ארה"ב

בארבעת הימים האחרונים אובחנו בארה"ב מדי יום מעל ל-30,000 חולי קורונה חדשים וקרוב ל-2,000 מתו. באזור ניו-יורק וניו-ג'רזי מספר החולים כבר עלה מעל ל-200,000. ב-12 מדינות בארה"ב מספר החולים גבוה מ-10,000. שיעורי הידבקות בקרב הציבור האפרו-אמריקני גבוהים במיוחד. בכמה מדינות בהן הם מרכיבים כשליש מהאוכלוסייה – הם היוו למעלה משני שליש מהחולים שאובחנו בקורונה ומקורבנות המחלה. ההיקפים הגבוהים האלה נובעים ככל הנראה מהעוני בו הם חיים, מחוסר נגישות לשירותי רפואה טובים, מגורים באזורים צפופים, שימוש בתחבורה ציבורית ועיסוק בענפים שממשיכים לעבוד גם בתקופת הקורונה. מההיבט הכלכלי, מספר המובטלים החדשים ברחבי המדינה עומד על כ-20 מיליון בני אדם.

איש הולך בטיימס סקוואר השקטה. ניו יורק 9 באפריל 2020 (AP Photo/Mark Lennihan)
איש הולך בטיימס סקוואר השקטה. ניו יורק 9 באפריל 2020 (AP Photo/Mark Lennihan)

פאנל מדענים יוקרתי (NAS) כתב שלשום מכתב רשמי לבית הלבן, וטען כי לא נראה שנגיף הקורונה ייעלם ברגע שהטמפרטורות יעלו. זאת, בניגוד לדבריו של טראמפ, שאמר לפני כחודשיים ש"כאשר הנגיף מתחמם – הוא נעלם באורח פלא". על-פי דיווח של סוכנויות הידיעות, כתבו חברי האקדמיה הלאומית למדעים כי הנתונים אינם מובהקים בשאלה האם נגיף הקורונה מתפשט באותה קלות במזג אוויר חם כמו במזג אוויר קר, והוסיפו כי זה ככל הנראה לא משנה, בהתחשב בכך שמעטים האנשים בעולם שחסינים מפני הנגיף. בתוך כך, רשת ABC דווחה אתמול כי פקידים במודיעין האמריקני הזהירו כבר בחודש נובמבר על התפרצות נגיף הקורונה במחוז ווהאן שבסין, ועל כך שהוא עלול להפוך לאסון עולמי. בהמשך לאזכורו הראשון בדו"ח שנכתב בנובמבר גם בדצמבר הועברו מספר תדריכים שהזהירו מפני התפרצות הנגיף לגורמים בממשל האמריקני, כולל למועצה לביטחון לאומי.

אישה מביעה תמיכה בצוות הרפואי בבית חולים באוקלהומה סיטי. 9 באפריל 2020 (AP Photo/Sue Ogrocki)
אישה מביעה תמיכה בצוות הרפואי בבית חולים באוקלהומה סיטי. 9 באפריל 2020 (AP Photo/Sue Ogrocki)

עוד דווח, כי גם הנשיא טראמפ קיבל דיווח, באחד מהתדרוכים היומיים הקבועים עוד בתחילת חודש ינואר האחרון. הממשל האמריקני בראשות טראמפ עומד בפני ביקורת קשה על כך שלא הגיב בזמן לסכנה שבהתפשטות נגיף הקורונה בארה"ב. בחודש פברואר ערך הנשיא טראמפ מסיבת עיתונאים בה הוא נשמע ממעיט בסכנה שבהידבקות בנגיף: "משפעת מתים הרבה יותר".

בארה"ב אובחנו עד כה 395,030 חולי קורונה ולפחות 12,740 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

סין

שר החקלאות הסיני הודיע אתמול כי כחלק מהפקת הלקחים מהתפרצות הקורונה במדינה, תיאסר אכילתם והפצתם בשווקים של מספר זני חיות ביניהם גם כלבים. כך דווחה סוכנות הידיעות רויטרס. עד היום, כלבים הוגדרו כחיות משק ולא כחיות מחמד, ועל כן התאפשרה הריגתם ואכילתם. על-פי ההגדרות הקודמות, חיות משק הן חיות המוגדרות ככאלה שאפשר להרביע אותן ולהפיק מהן אוכל, חלב, פרווה, בדים, תרופות או שייעשה בהם שימוש צבאי או לצרכי ספורט. בתוך כך, בסין ישנן הערכות כי בכל שנה נהרגים כ-10 מיליון כלבים למטרת מאכל.

שוק דגים בסין. ארכיון (צילום: סוכנות AP)
שוק דגים בסין. ארכיון (צילום: סוכנות AP)

דוברת ארגון ההצלה לחיות מחמד, "Humane Society International", אמרה לרויטרס כי ניסוח החוק החדש הזה מסמל "גיים-צ'יינג'ר" משמעותי בכל הנוגע להגנה על בעלי חיים בסין. טרם התגלה המקור למגפת הקורונה אולם ההערכה הגורפת היא כי הוא הועבר לבני אדם מיונק כלשהו. נגיף הקורונה הדומה ביותר גנטית לנגיף COVID-19 התגלה בזן של עטלף שהפיץ גם את נגיף הסארס, גם הוא נגיף ממשפחת הקורונה.

בסין אובחנו עד כה 83,249 חולי קורונה ולפחות 3,344 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

עובדי עירייה מחטאים סביב הפירמידות בגיזה שבמצרים במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. 25 במרץ 2020 (AP Photo/Nariman El-Mofty)
עובדי עירייה מחטאים סביב הפירמידות בגיזה שבמצרים במטרה לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. 25 במרץ 2020 (AP Photo/Nariman El-Mofty)

מצרים

לאחר תהיות רבות סביב הנושא בעולם הערבי והאיסלאמי פסק המוסד ההלכתי "אל-אזהר" היושב בקהיר ונחשב ל"וותיקן של המוסלמים הסונים", כי לא יחול שינוי כלשהו באופן שבו יחול צום רמדאן בשל התפשטות נגיף קורונה, כך עולה מדיווח של חדשות 'כאן'. לדברי "אל-אזהר", לא הוכח כי הצום עלול להגביר את הסיכוי להידבק בנגיף ולכן אין סיבה לפסוק כנגד הצום. במצרים פנה אתמול נשיא המדינה, עבד אל-פתאח א-סיסי, לאזרחים ואמר כי עליהם להמשיך ולשים לב ליישום צעדי המנע הנדרשים למיגור הנגיף ש"ישמרו על גורל המדינה". לדבריו, הממשל במדינה ידאג לחלק לאזרחים מסיכות "גם בחינם" אם יידרש לכך.

במצרים אובחנו עד כה 1,560 חולי קורונה ולפחות 103 מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

עובד מחטא את חדר של המסכה של המלך תות ענח' אמון במוזיאון בקהיר, מצריים. 23 במרץ 2020. (AP Photo/Hamada Elrasam)
עובד מחטא את חדר של המסכה של המלך תות ענח' אמון במוזיאון בקהיר, מצריים. 23 במרץ 2020. (AP Photo/Hamada Elrasam)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!