דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירוחם

גלובלי / לוקלי / ירוחם: מתחקרים חולים בעצמם ופונים למייסדים להשראה

טל אוחנה, ראש מועצת היישוב הדרומי הסובל מ-25% אבטלה ומתמודד עם חולים ראשונים, החליטה לקשט את הרחובות בתמונות של המייסדות והמייסדים "כדי לשמור על הרוח" | איך מתמודדות הרשויות המקומיות עם המגפה? כתבה ראשונה בסדרה

דור המייסדות של ירוחם על שלטי חוצות ברחבי העיר (צילום: דוברות העירייה)
דור המייסדות של ירוחם על שלטי חוצות ברחבי העיר (צילום: דוברות העירייה)
יהל פרג'

"ביום שלישי האחרון, כשכולם באטרף לקראת החג, הבנתי שהמשימה שלי היא לשמור על הרוח, והרוח נשמרת כשיש תכלית ומטרה. בהבזק של רגע אמרתי לעוזר שלי ישי 'בוא נתלה תמונות של כל המבוגרות שלנו'", מספרת טל אוחנה, ראש המועצה המקומית ירוחם, שדווקא בימים בהם בריאותם הפיזית והנפשית של הזקנים נמצאת בסכנה, החליטה לתלות את תמונות מייסדי היישוב על שלטי חוצות ברחבי היישוב.

"פעם בשנה יש לנו אירוע בסוכות ואני מקפידה לצלם אותן" היא מספרת. "התקשרנו לצלמים בני המקום, קיבלנו אישור ויצאנו לדרך. לא תיארתי לעצמי שזה יגרור כזו התרגשות".

"סגרנו לפני כולם". טל אוחנה, ראש המועצה המקומית ירוחם. (ללא קרדיט)
"סגרנו לפני כולם". טל אוחנה, ראש המועצה המקומית ירוחם. (ללא קרדיט)

מזל אביסרור, שגם תמונתה מתנוססת בגאווה ברחובות היישוב, עלתה לארץ בשנת 63' עם בעלה ובנה הבכור, ישר לירוחם. עם 10 ילדים, 38 נכדים ו-23 נינים, אביסרור אומרת כולם ביישוב מכירים אותה, ועדיין היא מתביישת קצת מהמחווה, "כמעט חודש לא יצאתי מהבית, והילדים סיפרו לי על התמונה. זה עושה לי כבוד, בסדר", היא אומרת כמעט בביישנות. "בירוחם כולם כמו משפחה, כולם מכירים אותנו".

"צריך לעשות הכל להגן על הדור הזה", אומרת אוחנה. "המטרה היא לזכור את כל מה שהם עשו למעננו, וכשמאחדים קהילה למטען מטרה יש חוסן, וזה חשוב בעתות משבר. זו שנת ה-70 של ירוחם, והבטחתי שנתלה תמונות של כולם, של כל דור המייסדים. זה פרויקט, אבל נצליח, נשלח צלמים לכולם".

25% מתושבי היישוב מתמודדים עם אבטלה בגלל המשבר. ירוחם (צילום: סיימון בן ישי)
25% מתושבי היישוב מתמודדים עם אבטלה בגלל המשבר. ירוחם (צילום: סיימון בן ישי)

אחריות מלאה

חלקו של השלטון המקומי במשבר הקורונה מתגלה בשבועות האחרונים כמרכזי במיוחד. מבחינות רבות, גורלם של חלק מהישראלים נקבע בזכות קומת המנהיגות שגילו ועוד יגלו המנהיגים המקומיים. אוחנה, שנבחרה לעמוד בראשות המועצה ב-2018, מתפנה לשוחח תוך כדי תפעול מקרים ראשונים של חולים שנתגלו בירוחם. מבחינתה יש מדינה, אבל האחריות, כולה, עליה.

"האתגר היה להודיע להם בזמן שהם בלי הנייד בגלל החג, ולכבד את העובדה שהם שומרים. עשינו את תחקיר עצמאי, ארבע פעמים לכל אחד חולה. לשמחתי הם הסכימו שאפרסם את שמם, מה שהקל על התהליך של ההודעה למי שצריך להיכנס לבידוד, בחרתי לקחת אחריות מלאה על האירוע ולא לחכות למשרד הבריאות".

אוחנה מלאה בשבחים למשרד הבריאות ולמנכ"ל משה בר סימן טוב, אבל גם מציינת שהמועצה הקדימה את המדינה בכל פעולה שעשתה. "ברמת אספקת המזון, בציוות המתנדבים, חלוקת ערכות הפעלה שמתאימות גם לחרדים, 900 ספרים שחילקה הספרייה העירונית. עשינו התאמות של כל השירותים העירוניים למצב, וסגרנו את העיר לפני כולם" היא מספרת. "רכשנו 75 מחשבים לתלמידים שלא היה להם כדי שיוכלו ללמוד מרחוק, ובמרכז המדעים הילדים הדפיסו מסיכות לצוותים הרפואיים בסורוקה. כעת, בעזרת אינטל, אנחנו מרשתים בטכנולוגיה פשוטה אבל מתקדמת את בתי הקשישים".

"ננצח את הקורונה - כמו שניצחנו את שפעת החזירים". מזל אביסרור, מדור המייסדות של ירוחם (צילום: אשר אזולאי)
"ננצח את הקורונה – כמו שניצחנו את שפעת החזירים". מזל אביסרור, מדור המייסדות של ירוחם (צילום: אשר אזולאי)

לדבריה, 25% מכוח העבודה בירוחם, 1,000 אנשים, מתמודדים עם אבטלה כתוצאה ממשבר הקורונה, והשיקום יהיה קשה, בייחוד עבור העובדים מתחום השירותים והתיירות, וגם עובדי מפעל פניציה שעתידו לא ידוע. למרות הכל, אוחנה רואה במשבר הזה גם הזדמנות, "אולי נלמד להעריך את הדברים הפשוטים של החיים, אלא שהיו מובנים מאליהם. אני מקווה גם שההזדמנויות בעקבות המשבר יביאו לצמצום פערים בין הפריפריה למרכז".

"זה ערכו וייחודו של מקום קטן – הקשרים החזקים", אומרת אוחנה. ואביסרור מסיימת באיחול "בעזרת השם ננצח את הקורונה, כמו שניצחנו את שפעת החזירים. מתפללים שהכל יעבור בשלום, ומתפללים על כל עם ישראל והחיילים שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!