דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האיחוד האירופי

ברקזיט - ההשלכות / שרי החוץ של האיחוד האירופי נפגשו כדי למזער נזקים

קאנצלרית גרמניה ושרי החוץ משדרים בטחון, אך החשש ניכר. הבריטים חצויים ביחסם לתוצאות הברקזיט, ובקהילה הבריטית חוששים מאנטישמיות.

מפגין בלונדון במסגרת המחאה על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. (צילום: סוכנות AP)
מפגין בלונדון במסגרת המחאה על עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. (צילום: סוכנות AP)
שי ניר

שרי חוץ משש החברות המייסדות של האיחוד האירופאי התכנסו אמש (שבת) על מנת לדון בהשלכות עזיבת בריטניה את האיחוד האירופאי לאחר ההכרעה במשאל העם. בכינוס השתתפו שרי החוץ של איטליה, בלגיה, גרמניה, הולנד ולוקסמבורג. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בניסיון להרגיע את הרוחות, העבירה מסר מפייס ואמרה לאחר התכנסות שרי החוץ כי על האיחוד האירופי "לא לנהוג בצורה מגונה".

שרי החוץ יצאו בהצהרות המאיצות בתהליך העזיבה. שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק איירו אמר שישנה דחיפות מסויימת להנעת תהליך העזיבה של בריטניה את האיחוד. "יש למנות ראש ממשלה חדש. זה ייקח כמה ימים" והוסיף שזה לא יהיה מכובד לדחות את התהליך. שר החוץ הגרמני, פראנק וולטר שטיינמאייר, אמר כי מדינות האיחוד "מאוחדות באמירה שהתהליך חייב להתחיל בהקדם האפשרי, שלא נאריך בתקופה מורחבת של חוסר וודאות".

פרק 50 באמנת ליסבון, האמנה הבין לאומית מכוחה פועל האיחוד האירופאי, מחייב את החברה באיחוד שהחליטה לעזוב, להודיע על למועצה האירופאית על כוונתה. כל עוד לא תהיה פניה רשמית של בריטניה למועצה האירופאית, מהלך העזיבה לא יוכל להתבצע. בתוך כך ראש ממשלת בריטניה דיויד קמרון, שהודיע מיד לאחר היוודע תוצאת משאל העם על התפטרותו, ואמר שמחליפו יניע את התהליך. קמרון צפוי לסיים את תפקידו בסתיו.

הצעירים IN המבוגרים OUT

במקביל להצבעה על משאל העם בסקר שבוצע בקרב 12,369 משתתפים ע"י 'סקרי לורד אשקרוף', מתברר פילוג המצביעים לפי גילאים. הסקר מצביע בצורה ברורה על כך שהצעירים בעד השארות באיחוד בעוד הדור המבוגר בעד היציאה. בעד השארות הצביעו 73% בגילאי 18-24 ו 62% מהמצביעים בגילאי 25-34. בגילאי 35-44 ישנו מיעוט של 4% לטובת השארות. ואילו בגילאי 45-64 56-57% בעד עזיבה ובקרב גילאי 65+ רוב מובהק של 60% בעד עזיבה.

תחנת הצבעה ברחובות לונדון. צילום: אנתוני בייל
תחנת הצבעה ברחובות לונדון. צילום: אנתוני בייל

צניחת הפאונד הבריטי והירידות החדות במסחר על רקע תוצאת משאל העם, הביאו ביקורת נרחבת על כך שהמבוגרים לא לקחו בחשבון את ההשלכות הכלכליות של ההחלטה. על עצומה הקוראת לקיים משאל עם חדש, המופיעה באתר הממשלה והפרלמנט הבריטי, חתמו כבר למעלה מ2.3 מליון איש.

חשש מגל אנטישמיות בבריטניה

בשל אופי התעמולה של מחנה הברקזיט, הנשען בעיקר על טיפוח הרגש הלאומי והפחד מזרים, גובר החשש בממלכה הבריטית ביחס לו יזכו המיעוטים, ובתוכם הקהילות היהודיות. "העובדה שמנהיגי ימין קיצוני בירכו על התוצאה מעידה כי מדובר בהחלטה בעייתית מאוד בעבור יהודי אירופה", אומר מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין בתגובה לברקזיט.

"ייתכן שהיא אף מעידה על עלייה צפויה בימין הקיצוני בממלכה המאוחדת. אם עד כה הייתה בריטניה שותפה למאבק באנטישמיות באיחוד האירופי הרי שכעת אנו מאבדים שותפה חשובה שבוודאי גם תוכל להשפיע פחות על מדינות אחרות." אומר הרב מרגולין, ברור שהתוצאה תחליש את האיחוד האירופאי שהיווה קול משמעותי בנושא המאבק למען חופש הדת באירופה. ייתכן אף שבתקופה הקרובה נראה עלייה באנטישמיות באנגליה בשל העובדה שהממשלה תהיה עסוקה עם בעיותיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!