דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | באקוואדור מסתמן אסון הומניטרי, עברו לשימוש בארונות קבורה מקרטון

בשבדיה 2,000 חוקרים פנו בעצומה לממשלה בדרישה לשינוי מדיניות כולל | בסין נרשמה עלייה במספרי החולים בשל כניסת אזרחים סיניים מרוסיה, ולראשונה מאז תחילת מרץ מספר המקרים החדשים עבר את רף המאה

אנשים סוחבים ארון קבורה מקרטון בדרך לבית העלמין בעיר גוויאקיל, אקוודור. 6 באפריל 2020.  (AP Photo/Luis Perez)
אנשים סוחבים ארון קבורה מקרטון בדרך לבית העלמין בעיר גוויאקיל, אקוודור. 6 באפריל 2020. (AP Photo/Luis Perez)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט בעולם עם קרוב לשני מיליון חולים מאובחנים, ביניהם יותר מ-50 אלף חולים במצב קשה, וכ-120 אלף מתים. מבין למעלה מחצי מיליון 'תיקים סגורים' של חולי קורונה, 79% הבריאו ו-21% מתו מהמחלה. כמחצית מהחולים בעולם תושבי אירופה וכשליש תושבי צפון אמריקה. הנתונים העדכניים כאן.  

אקוודור

אסון הומניטרי חסר תקדים תקף את העיר גוויאקיל. זו העיר הגדולה ביותר במדינה ובירתה הכלכלית. על פי דיווח סוכנות הידיעות אי-פי, מאות גופות הושארו במשך ימים ברחובות עד שהגיעו למצב של ריקבון. בבתי ההלוויות אזלו ארונות הקבורה, והמתים נקברים בקופסאות קרטון. בשל העומס שנוצר על הרשויות וחוסר היכולת לטפל בקורבנות, קרובי המתים נאלצו להשאיר את הגופות מכוסות בבדים ברחובות העיר, בתקווה שהרשויות יוכלו לאסוף אותן בשלב כלשהו.

אנשים בעיר גוויאקיל, אקוודור. 6 באפריל 2020. (AP Photo/Luis Perez)
אנשים בעיר גוויאקיל, אקוודור. 6 באפריל 2020. (AP Photo/Luis Perez)

"גופות מתגוללות ברחובות, או נעזבות בבתי המתים, או בטריילרים ובמגרשי חניה". כך כתבה העיתונאית האקוואדורית, בלאנקה מונקאדה. "ריח הגופות הנרקבות תקוע בגרונך כמיץ המרה, ולהקות של עיטים מתעופפות מעל העיר, מצפות לתורן לסעוד על בשר המתים". השלטונות אספו עד כה 1,350 גופות מבתים פרטיים. 60 גופות נאספות מדי יום ביומו.

תושבי העיר בה מתגוררים כ-3 מיליון נפשות, פרסמו ברשתות החברתיות סרטונים ותמונות של הגופות הזרוקות ברחבי העיר והצליחו להעלות את המודעות המקומית והעולמית. סגן הנשיא מיהר להתנצל על קיומו של המצב המחריד: "ראינו תמונות שאנחנו לא צריכים לראות לעולם, אני מתנצל". על פי דיווח הניו-יורק טיימס, הנגיף פשט על שכונות פאר מוקפות חומה אימתנית ועל שכונות עוני כאחד. בתוך ימים העלייה התלולה בתמותה הכתה בהלם את הרשויות, ומאות גופות החלו להצטבר בבתי החולים, בחדרי המתים ובבתים. תושבי העיר מתלוננים על מחסור במזון. על פי הניו יורק טיימס מחיר תפוחי האדמה הרקיע שחקים בשבועות האחרונים: בעבר, בדולר אחד אפשר היה לקנות 2 ק"ג תפוחי אדמה – וכיום סכום זה שווה לחצי קילו בלבד. בניסיון להקל על העניים ביותר, הממשלה הודיעה בשבוע שעבר שהיא תשלם לעובדים המזדמנים 60 דולר לחודש כדי שיישארו בבתיהם.

באקוודור אובחנו עד כה 7,529 חולי קורונה ולפחות 355 מתו מהמחלה ומתסביכיה.

שבדיה

בשבוע האחרון גבר השיח הציבורי אודות המדיניות הייחודית ששבדיה נוקטת ביחס להתפשטות נגיף הקורונה. בשונה ממדינות מערביות אחרות שבדיה לא סגרה את מערכת החינוך, התחבורה הציבורית, מקומות העבודה, ואף לא את המסעדות והפארקים. אמנם הממשלה ביקשה מהאזרחים לא להתכנס מעל 50 אנשים, לשמור על ריחוק זה מזה והמבוגרים מעל גיל 70 נתבקשו להישאר בבתים, אבל בעוד בשאר העולם כולם מסתגרים, ממשלת שבדיה החליטה להסתמך על בידוד של החולים והזקנים בלבד.

ממשלות בריטניה והולנד שדבקו גם הן בתחילת המשבר במדיניות "הדבקת העדר" הכוללת הגנה על זקנים ובעלי מחלות מקדימות, שינו את דרכן ויישרו קו עם המדיניות הכללית של מדינות המערב, ביניהן ישראל.

האפדמיולוג הראשי של המדינה אנדרס טגנל, אמר השבוע בראיון: "אני חושב שאנחנו מסתדרים היטב. עד היום הפעילות שלנו הציגה תוצאות איכותיות ורשויות הבריאות שלנו מתמודדת היטב עם המגפה. גם לסגירה כוללת יש משמעויות בריאותיות לא פשוטות. אם ילדים לא ילכו לבתי ספר חלקם מאד יסבלו בבית ואנשים גם לא יוכלו לעבוד".

הארמון המלכותי בשטוקהולם, שוודיה. 8 באפריל 2020. (AP Photo/Andres Kudacki)
הארמון המלכותי בשטוקהולם, שוודיה. 8 באפריל 2020. (AP Photo/Andres Kudacki)

שבדיה עומדת בראש הרשימה כמעט בכל קטגוריה הקשורה לתפוצת המגפה, בהשוואה למדינות אחרות בסקנדינביה: בשבדיה מספר המאושפזים בטיפול נמרץ הגבוהה ביותר, מספר המאושפזים בה מדי יום למיליון נפשות גבוה פי שניים ויותר, וגם מספר הקרבנות גדול בהרבה משכנותיה.

שבוע שעבר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תקף את ממשלת שבדיה בשידור חי ואמר: "השבדים פועלים רע מאד, הם קוראים לזה יצירת חסינות של העדר אבל האומה השבדית תסבול מכך קשות". ההתקפה של טראמפ גררה באותו יום תגובה של שרת החוץ השבדית אן לינדה, שאמרה כי "אנחנו ממש לא פועלים על פי השיטה של חיסון עדר, אנחנו פשוט סומכים על הציבור שלנו שישמור על הכללים וייקח את האחריות על עצמו".

מי שפחות שלווים הם אנשי אקדמיה שבדיים ששלחו עצומת ענק לממשלה בשטוקולהום בדרישה לשינוי כולל של המדיניות. על העצומה חתומים 2,000 חוקרים. אחד החששות הכבדים של מתנגדי המדיניות נובע מכך שמצב מערכת הבריאות השבדית ביחס של מיטת טיפול נמרץ פר נפש הוא הכי גרוע באירופה.

בשבדיה אובחנו עד כה 10,948 חולי קורונה ולפחות 919 מתו מהמחלה ומתסביכיה.

סין

אתמול (ראשון) אובחנו במדינה מספר חולי הקורונה החדשים הגבוה ביותר מזה חמישה שבועות. מספר המאובחנים החדשים עמד אתמול על 108 בני אדם, הפעם הראשונה בה סופרים מאובחנים בשלוש ספרות מאז ה-5 במרץ. מבין 108 המאובחנים החדשים לפחות 98 הם אזרחים סינים שחזרו מחו"ל – כמחציתם חזרו מרוסיה דרך גבולות יבשתיים. סין הגדירה את מעברי הגבול בינה ובין רוסיה כמקור סיכון חדש לפריצה מחודשת של מגפת הקורונה במדינה. בימים האחרונים הוגברה השמירה על מעברי הגבול, וכל הנכנסים לסין מחויבים להיכנס לבידוד.

בייג'ינג, סין. 13 באפריל 2020. (AP Photo/Andy Wong)
בייג'ינג, סין. 13 באפריל 2020. (AP Photo/Andy Wong)

בתוך כך, סין הטילה מגבלות על פרסום של מחקר אקדמי בנוגע למקורו של נגיף הקורונה. כך עולה מהנחיה חדשה של הממשלה הסינית ומהודעות מקוונות שפרסמו שתי אוניברסיטאות סיניות – ומאז כבר הוסרו מהרשת בידי השלטון הסיני. על פי המדיניות החדשה, שפורסמה ב-CNN, כל העבודות האקדמיות בנושא הנגיף יהיו כפופות לבחינה נוספת לפני שיוגשו לפרסום. מחקרים על מקור הנגיף יעברו בדיקה קפדנית אף יותר, ויהיו חייבים להיות מאושרים על ידי גורמים בשלטון המרכזי. מומחה רפואי מהונג קונג, ששיתף פעולה בחודש פברואר עם סין כדי לפרסם ניתוח קליני על הנגיף, בכתב עת רפואי בינלאומי, אמר כי עבודתו לא עברה אז בדיקה כזאת.

בסין אובחנו עד כה 82,249 חולי קורונה ולפחות 3,341 מתו מהמחלה ומתסביכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!