דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

ימי הקורונה / "הלקוחות לא מפסיקות להתקשר. מתחננות שנקבל אותן"

(טקסט: מתוך פוסט ארגון הקוסמטיקאיות בישראל, גראפיקה: אידאה)
(טקסט: מתוך פוסט ארגון הקוסמטיקאיות בישראל, גראפיקה: אידאה)

עובדי ועובדות תעשיית היופי, קוסמטיקאיות, מניקורסיטיות, ספרים, שעבודתם הופסקה בהוראת משרד הבריאות, יוצאים למאבק על זכויותיהם | והלקוחות? זועקים וזועקות: הצילו

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מי שקבע מהם המקצועות החיוניים למשק בימי מגפה, לא נזקק כנראה מימיו לתספורת, למריטת שיער, לסידור גבות, או לבניית ציפורניים. המצוקה האסתטית הולכת וגוברת וחורכת את הרשת. "אם לא יאשרו לי ללכת לקוסמטיקאית", כותבת אחת ממאות גולשות, "אוכל להשלים מניין בקרוב"; "הספרית שלי כל כך קרובה ועם זאת כל כך רחוקה", מתייפחת אחרת. בחורים מתעניינים ברכישת מכונות תספורת, וסרטוני הייעוץ פורחים.

אז יש תשובה לשאלה מהו מקצוע חיוני, והיא חד משמעית: קוסמטיקאיות ומניקוריסטיות וספרים, או במילים אחרות: בעלי מקצועות היופי, כ-300 אלף איש ואישה בישראל (על פי התאחדות בעלי המלאכה).

אורלי פלד. "מעט מאוד עסקים ישרדו ללא קרן פיצויים או מענק" (באדיבות המצולמת)
אורלי פלד. "מעט מאוד עסקים ישרדו ללא קרן פיצויים או מענק" (באדיבות המצולמת)

מקצועות היופי היו הראשונים שעבודתם הופסקה, על פי הנחיות משרד הבריאות, ויש חשש כי יהיו בין האחרונים שישובו לעבוד. ומצוקת העוסקים בהם קשה. "מעט מאוד עסקים ישרדו ללא קרן פיצויים או מענק", אומרת אורלי פלד, יו"ר איגוד הקוסמטיקאיות. "כרגע המענק שהמדינה נותנת לא יכול לעזור, וגם לא כולם עומדים בקריטריונים. יש שכירות, ארנונה ועוד תשלומים שוטפים. אנחנו דורשים ממקבלי ההחלטות – או שיחזירו אותנו לעבודה תוך הקפדה על ההנחיות או שיתנו לנו פיצויים הולמים."

ביום ראשון הקרוב יפגינו עובדות ועובדי הענף, מצויידים במראות, בהפגנה שתנוע מחוף הצוק בהרצליה לכיוון קרית הממשלה בצומת עזריאלי.

"הלקוחות לא מפסיקות להתקשר", אומרת פלד, "מתחננות שנקבל אותן. אלה לקוחות שאנחנו מלוות שנים. אנחנו לא רוצות לקחת את החוק לידיים, אנחנו רוצות להתפרנס בכבוד, רוצות לעבוד על פי הנחיות והוראות ברורות. יש כאלה שעובדות וזה רע, זה מתוך הישרדות. אנחנו לא רוצות לגרום לעצמנו סיכון, מאלצים אותנו להתחבא."

השימוש היומיומי ב'זום' מצריך השקעה בנראות

ארנולד כהן, ספר מתל אביב, נאלץ לעשות הסבה. "המספרה סגורה. אני עובד במשתלה, לקחתי קטנוע ואני עושה משלוחים. אין ברירה חייבים לעבוד. הצעתי ללקוחות להביא להם צבע עד הבית, אבל הם סירבו, מפחדים. הצעתי שירות עד הבית, בלי מגע, וגם את זה לא רוצים. אחרי שיגמר יהיה טירוף של עבודה, נצטרך לעבוד 24 שעות."

ארנולד כהן. "אחרי שיגמר יהיה טירוף של עבודה, נצטרך לעבוד 24 שעות" (באדיבות המצולם)
ארנולד כהן. "אחרי שיגמר יהיה טירוף של עבודה, נצטרך לעבוד 24 שעות" (באדיבות המצולם)

לדבריו, הצורך הגובר בתספורות יצר תופעה חדשה: "בפייסבוק פתאום ראיתי לקוח שלי עם קרחת. יש הרבה בנים שעשו. יש כאלה שפנו אלי ושאלו איך מסתפרים. הפניתי אותם לסרטונים ביוטיוב."

דניאל סלע הוא אחד מאותם מתקרחים חדשים: "המצב קשה ובמצבים קשים נדרשת פעולה אמיצה ונחושה. יתכן שבדיעבד היה עדיף לתת לו (לשיער) להמשיך לגדול פרא. אבל מה שנעשה נעשה וכמו שנכתב בשיר 'החיטה צומחת שוב'".

דניאל סלע. "המצב קשה ובמצבים קשים נדרשת פעולה אמיצה ונחושה" (באדיבות המצולם)
דניאל סלע. "המצב קשה ובמצבים קשים נדרשת פעולה אמיצה ונחושה" (באדיבות המצולם)

"אני חש תסכול. כל המספרות נסגרו וזה השאיר אותי במצב לא פשוט. העתיד לוט בערפל", מספר גונן הראל. "השיער שלי גדל מאוד מהר ולכן אני רגיל להסתפר אחת לחודש וחצי. לרוב זו ברכה שיש לי עוד שיער בגילי (33) אבל עכשיו זה הפך לקללה." לדבריו, השימוש היומיומי ב'זום' מצריך השקעה מסוימת בנראות. "זה לא מתאים להיות עם כזאת קסדה".

גונן הראל. "לאור המצב אני מוכן להתפשר על הידיים בהן אני מפקיד את השיער שלי" (באדיבות המצולם)
גונן הראל. "לאור המצב אני מוכן להתפשר על הידיים בהן אני מפקיד את השיער שלי" (באדיבות המצולם)

אילו צעדים אתה שוקל לבצע בנסיבות אליהן נקלעת?"לאור המצב אני מוכן יותר מבעבר להתפשר על הידיים בהן אני מפקיד את השיער שלי. סקרתי את כל מי שחולק איתי משק בית במחשבה למי יש את הידיים הכי טובות. אני על סף סגירת הסכם, נקווה שההימור יהיה מוצלח".

ביקשת המלצות?
"יש המלצות, אבל רק בתחום התספורת עם מכונה. בכל מה שנוגע למספריים הוא חסר ניסיון ואני הולך להיות השפן. יש פה ציפייה מהולה בחשש. מדאיג אותי שזה יעמוד בינינו אחר כך. אבל אין ברירה. אני מקבל הרבה מבטים והערות שרומזות לי שהגיע הזמן לטפל בעניין."

המלצה: יוגה לשיער

פרסטו, ספרית מתל אביב, הקשובה לצרכים של קהל לקוחותיה, יצרה סרטון של טיפים לטיפול בשיער, ובהם המלצה חמה לעשות "יוגה לשיער". "אנשים, כשהם בבית, יש להם נטייה להיות מוזנחים", היא אומרת, "נתתי טיפים לשיקום וטיפוח השיער. דברים שמונעים נשירה ועיסויי קרקפת ששומרים על השיער בריא וחזק."

פרסטו. "אנשים, כשהם בבית, יש להם נטייה להיות מוזנחים" (באדיבות המצולמת)
פרסטו. "אנשים, כשהם בבית, יש להם נטייה להיות מוזנחים" (באדיבות המצולמת)

"למזלי", היא מוסיפה, "התחלתי את הקורונה בלי מינוס ובינתיים אני פשוט חיה. אם הייתי חיה מהיד לפה והיו לי ילדים סביר שהייתי במצב אחר. אני מסתובבת בארץ ויש לי מקום קבוע באברהם הוסטל. אבל אני מניחה שכשנחזור לשגרה זה יכה בי."

"איך להתספר" או "איך להתפלל"

על פי האתר meetglimpse הבודק טרנדים קשורים לקורונה, החיפוש אחר המושג 'תספורת ביתית' עלה בלמעלה מ-600% מאז תחילת המגפה, והחיפושים אחר 'ערכת ציפורניים' עלו בכמעט 300%. לשם השוואה, החיפוש "איך להתפלל אונליין?" עלה ב-360%.

במצב כזה, אנשים שסגורים בביתם עם אמצעים מוגבלים, עלולים לבצע מעשים חסרי אחריות ואף מסוכנים."כתבתי הודעה לכל הלקוחות שישתדלו לשמור על עצמן, לא לעשות דברים לבד, להיזהר עם תכשירים, שלא יעשו כוויות", מספרת גילי הקוסמטיקאית, שביקשה לא להזדהות בשמה המלא. "אני תמיד פה בשבילן אם יש שאלות. איך לטפל בציפורן חודרנית, איך להוריד שפם, לקוחה קנתה מין פלסטרים כאלה, צריך לדעת לעשות רק משיכה אחת ומה שירד ירד. גם לגבי מפשעות, אמרתי ללקוחות: 'אם זה כל כך מפריע – תגלחו'. לגבי לק ג'ל, כל שבוע לגזור קצת ולשייף."

גילי. "אני חושבת שהלקוחות יחזרו. רצו לבוא אלי הביתה אבל לא הסכמתי" (באדיבות המצולמת)
גילי. "אני חושבת שהלקוחות יחזרו. רצו לבוא אלי הביתה אבל לא הסכמתי" (באדיבות המצולמת)

הקפאת העבודה קשה לה. "אני בבית עם הילדים. כמו כולם, לא יוצאים. אין הכנסה, קשה לי מאוד. כמה אפשר לנקות, לבשל, להיות עם הילדים". היא מעריכה שהחזרה לעבודה תאלץ אותה לעבוד שעות נוספות כדי להשלים את הפער. "עד עכשיו הייתי בחופשה בימי שלישי, אבל כנראה שאצטרך לעבוד בהם. אעבוד יותר שעות, עד 20:00 ולא עד 18:00 כמו שהיה עד עכשיו. גם ימי שישי יהיו יותר ארוכים."

הביקוש לטיפולי יופי בשבועות האחרונים גורם לה להיות אופטימית לגבי שובן של הלקוחות. "אני חושבת שהלקוחות יחזרו. רצו לבוא אלי הביתה אבל לא הסכמתי".

איך להוריד שפם עם חוט

הקוסמטיקאית אלה קריניצינה, אופטימית פחות. "אני מפרנסת יחידה, יש לי שני ילדים, אחד בן 23 ואחת בת 5. אני לא עובדת כבר כמעט חודש. אני מרגישה חרא, ככה אני מדברת. העסק שבניתי היה החלום שלי. אני עובדת שם שנה וחצי, והוא נהרס. אני אחזור עם פחד ולא חושבת שהעסק יפרוץ. זה לא יהיה כמו פעם. אנשים יפחדו ויהיו לנו הגבלות. זה לא לצאת למכולת לקנות לחם, זה התעסקות, זה יופי. רוב הלקוחות הקבועות זה נשים מעל גיל 60. צעירות באות פעם פה, פעם שם. הקהל המבוגר יותר הוא הקבוע".

כתבתי הודעה לכל הלקוחות שישתדלו לשמור על עצמן, לא לעשות דברים לבד, להיזהר עם תכשירים, שלא יעשו כוויות

גם לקריניצינה פנו לקוחות עם שאלות כמו 'איך להסיר לק ג'ל' ו'איך להוריד שפם עם חוט'. "נתתי להן הדרכה. סירבתי ללקוחות שרצו לבוא כי זה מפחיד. אני לא מקבלת בבית ולא הולכת לבתים של לקוחות. אני יכולה ללמד לעשות חוט. לא לכל אחת יש ידיים לזה."
הטיפ של אלה בעבור אלה שלא מסתדרות עם הסרת שיער ביתית הוא להיות חזקות, "לפחות יש מסכה, אז אף אחד לא רואה".

פילינג גרגירים וקרם הגנה עם קצת מייק אפ

הקוסמטיקאית טלי רודד מאמינה שעם החזרה לשגרה והיציאה מהבתים, מכוני היופי והמספרות יהיו התחנה הראשונה. "דבר ראשון ילכו לספר ולמניקוריסטית, ואחר כך לקוסמטיקאית". לדבריה, הלקוחות נואשות ומחפשות פתרונות. "אחותי עשתה פעם סרטון עם הוראות מדויקות לעיצוב גבות ואני מפיצה אותו. מבחינת טיפולי פנים, אני נותנת ייעוץ מרחוק ושולחת מוצרים."

ויש לה גם טיפ זהב: "אני מציעה בזמן הזה להקפיד על קרם הגנה עם קצת מייק אפ שמכסה פיגמנטים. לשמור על שגרת טיפוח. פילינג גרגרים שאפשר לקנות בכל סופר וקרם לחות. צריך לשמור שלא יהיו נזקים בזמן הזה".

טלי רודד. "אני ממליצה בזמן הזה להקפיד לשמור על שגרת טיפוח" (באדיבות המצולמת)
טלי רודד. "אני ממליצה בזמן הזה להקפיד לשמור על שגרת טיפוח" (באדיבות המצולמת)

גם רודד כמו שאר הקולגות שלה, מודאגת מהמצב. "קשה להיות בבית כל היום בלי עבודה. קשה להתנהל עם הבנות ועם חוסר השגרה. אני ובן הזוג שלי, שנינו עצמאיים ושנינו הפסקנו לעבוד. אני מוכרת קצת מוצרים בשליחויות אבל זה לא אותו הדבר".

השיטה הפרסית (או: שיטת "העינוי העצמי")

באין פתרונות מקצועיים, האפשרות להסרת שיער באופן עצמאי היא היחידה שנותרה על השולחן, לצורך כך יוטיוב ופייסבוק מלאים בסרטוני הדרכה. אחד מהסרטונים הנצפים בקרב הקהל הישראלי נוצר על ידי ענבר אריה נילוה, מפעילת ימי הולדת, שמלמדת בו כיצד להסיר שפם עם חוט. "אמא שלי לימדה אותי את השיטה. זאת שיטה פרסית. מאז ומתמיד אני מורידה עם חוט, אף פעם לא הלכתי למישהי שתוריד לי. אני לא קוסמטיקאית."

לפני כשנתיים השתתפה אריה נלוה בקורס עסקי ובעקבותיו יצרה את הסרטון. "המנחה ביקשה להעלות משהו חינמי, משהו לתת לעולם בסבבה." לסרטון בערוץ היוטיוב יש מעל ל-20 אלף צפיות, אלפיים מהן רק מהשבועיים האחרונים, ובפייסבוק עלו הצפיות בו מ-50 אלף ל-100 אלף.

חשבת ליצור עוד סרטון בעקבות ההצלחה?
"חשבתי לעשות משהו על גבות, אבל בגבות צריך להיות יותר מדויקת אז זה יכול להיות מסוכן. אני לא הכי מטופחת אבל לדעתי אחד הדברים שתפסו בסרטון, הוא שניסיתי להעביר את האופי שלי, הצחוקים שלי, את איך שאני מתנסחת, וזה תפס. דיברתי בפתיחות על שערה בסנטר. זה משהו שהתביישתי בו אבל אמרתי 'יאללה, לכולם יש'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!