דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / "ענף האירועים הפסיד 3 מיליארד שקל. אם המדינה לא תסייע, העסקים ייסגרו"

עופר שטרית, הבעלים של חברת ההפקות 'כפיים' וממובילי המחאה של ענף האירועים, דורש מהממשלה לפצות את העסקים בענף: "לא היה אירוע כזה בהיסטוריה של ישראל. אנחנו מדינה עם יכולות, תנו כלים להתמודד"

״יש לי הרבה עובדים שהם כמו ילדים בשבילי. אני לא ישן בלילה״. עופר שיטרית (צילום: תמונה באדיבות המצולם)
״יש לי הרבה עובדים שהם כמו ילדים בשבילי. אני לא ישן בלילה״. עופר שיטרית (צילום: תמונה באדיבות המצולם)
הדס יום טוב

"כל מרץ נמחק, כל אפריל נמחק, כל מאי. הבעיה של התעשייה שלנו היא שאנחנו לא רואים את האופק. בגלל האיסור על התכנסויות, אנחנו לא נראה פרויקטים לפני ספטמבר-אוקטובר", אומר עופר שטרית, יו"ר חברת "כפיים" לניהול וייעוץ שיווקי בעולם ההפקות והאירועים. הפעילות בחברה שלו, שמפיקה אירועי ספורט המוניים כגון מרתון תל אביב, מרתון ירושלים ומירוץ הלילה של תל אביב, הודממה לחלוטין בעקבות מגפת הקורונה. כמוה אלפי חברות ועסקים בענף התרבות והאירועים, שלדברי שטרית מעסיק כ-50 אלף עובדים.

"עולם התרבות והאירועים היה הראשון שנסגר, וברור לכולם שיהיה האחרון שיצא מהמשבר״. הפגנת העצמאים מול הכנסת ב-30 במרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
"עולם התרבות והאירועים היה הראשון שנסגר, וברור לכולם שיהיה האחרון שיצא מהמשבר״. הפגנת העצמאים מול הכנסת ב-30 במרץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שטרית, ממובילי המחאה של בעלי העסקים בענף, דורש מהממשלה להבין שבלי סיוע משמעותי שכולל פיצויים ישירים מהמדינה, הענף לא יוכל להתאושש מהמכה שספג. הוא מעריך את סך ההפסדים מביטול האירועים עד כה ומביטול אירועי הקיץ בכ-3 מיליארד ש"ח.

בעלי העסקים בענף הפגינו בתל אביב ביום שני השבוע ודרשו מהממשלה להתייחס למצבם. "מאות אלפים ניצבים בפני התמוטטות, ובממשלה מציעים לנו פלסטרים", אמר שטרית בהפגנה, "עולם התרבות והאירועים היה הראשון שנסגר כבר לפני חודש, וברור לכולם שיהיה האחרון שיצא מהמשבר. אין לנו שום אופק, אנחנו לא רוצים מענקים (הכוונה למענקי הקיום של הממשלה לעצמאים בסך 6,000 ש"ח לחודשים מרץ ואפריל – ה.י.), אנחנו דורשים קצבה מסודרת וקרן חירום להתאוששות".

רצים במרתון תל אביב, 28 בפברואר 2020 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90).
רצים במרתון תל אביב, 28 בפברואר 2020 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש 90).

 "הפרויקטים של הקיץ הלכו"

הפרויקט האחרון שהחברה של שטרית הספיקה לעשות היה מרתון תל אביב שנערך בסוף פברואר, ומיד לאחריו התעשייה הודממה. כרגע אין אירועים מתוכננים, ונראה שגם תקופת השיא של התעשייה – הקיץ – תלך לאיבוד. "זו תעשייה של תכנון מראש, אם אנשים לא מתכננים אז אין אירועים. בגלל זה הפרויקטים של הקיץ הלכו לאיבוד, והקיץ התקופה הכי חמה של פסטיבלים, של אירועים גדולים, של פרויקטים גדולים, של לצאת החוצה, של ליהנות, של הופעות. על כן, להערכתי תחום האירועים עומד היום על הפסדים של כשלושה מיליארד שקלים לפחות, וזו תעשייה שמעסיקה מעל לחמישים אלף איש" הוא מסביר.

החברה של שטרית מעסיקה 70 עובדים קבועים ועוד אלפי עובדים זמניים ועובדי פרויקטים. הוא מודאג מחוסר היכולת שלו להבטיח להם עתיד. "יש לי הרבה עובדים שהם כמו ילדים בשבילי. אני מרגיש עליהם אחריות, אני מרגיש אליהם דאגה, אני לא ישן בלילה בגלל זה", הוא אומר.

"מאות אלפים ניצבים בפני התמוטטות, ובממשלה מציעים לנו פלסטרים". הפגנת המעסיקים בכיכר רבין. 14 באפריל. (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)
"מאות אלפים ניצבים בפני התמוטטות, ובממשלה מציעים לנו פלסטרים". הפגנת המעסיקים בכיכר רבין. 14 באפריל. (צילום: תומר ניוברג/פלאש90)

"צריך לאפשר לחברות להרים את הראש מחדש"

שטרית מסביר שעבור העסקים בענף האירועים, החזרה מההסגר לא תצליח ללא פיצויים מהמדינה לחברות. "אם אנחנו רוצים שאנשים יחזרו מהחל"ת צריך לאפשר לעסקים, לחברות, לארגונים הקטנים, הבינוניים, וגם הגדולים, שהם אחוז גבוה מהמעסיקים, להרים את הראש מחדש. אם המדינה לא תסייע, העסקים ייסגרו ויפשטו רגל ועובדים לא יחזרו", הוא מסביר. "גם אם איבדתי מאה אחוז מהמחזור, אם יתנו לי 25% אני אוכל להתניע את המחזורים הבאים. אבל אם אני אשאר עם אפס, לא יהיה לי מה להתניע. למדינה יש את הכסף הזה", הוא מסביר.

מה דעתך על הפתרון שהמדינה הציעה לעצמאים בדמות הלוואה?
"המדינה לא נתנה ערבות מלאה להלוואות. המדינה נתנה 5% ערבות, אז הבנקים לא רוצים לתת הלוואות. הבנקים לא מוכנים לתת הלוואות כשהמדינה מוכנה לערוב רק 5%. בעולם המדינות ערבות ל-60%, 70%, 80%, ואפילו 100%. וזה לא שנתנו לנו מענק, כמו שאני חושב שצריך, אלא אמרו 'קחו הלוואה'. אבל גם את רשת הבטחון הזאת לא מוכנים לתת, שזו בדיחה אחת גדולה".

"אם רוצים שאנשים יחזרו מהחל"ת צריך לאפשר לעסקים, לחברות, לארגונים הקטנים, הבינוניים, וגם הגדולים, להרים את הראש מחדש״

שטרית דורש מהמדינה להפעיל את קרן מס רכוש, שהמדינה מחזיקה לטובת פיצויים על נזקים מפעולות איבה ומלחמות. "הפקידים של האוצר חיים באיזה ספרה אחרת, אטומים, אין לי מילה אחרת. לא מאפשרים ולא משחררים ולא מבינים שיש פה מקרה טראומטי של משק שלם בהשבתה מלאה. דבר כזה לא נראה בהיסטוריה של מדינת ישראל, גם במלחמות הקשות לא היה מצב שאפילו דומה לזה. היו עוד בתי ספר שפעלו, היו חנויות, עסקים… הכלכלה המשיכה לעבוד. במלחמות היו נזקים, אבל הקורונה פשוט מחקה את הכל".

"אתה לא יכול להניע את הכלכלה בקמצנות"

לדברי שטרית, בלב הדרישה שלו ושל אנשי התעשייה ניצבת דרישה שהממשלה תשנה גישה ותהיה אקטיבית יותר. "אנחנו מדינה עם יכולות, תתנו כלים להתמודד. תנו לנו סיכוי לשפר את המצב, תנו לנו תוחלת. אבל רק זורקים מדי פעם איזשהי עצם. כאילו זורקים לנו חול בעיניים, לא מעבר לזה. חלמאות וטרגדיה. מה שאנחנו באים ואומרים זה 'חבר'ה, תפסיקו להתנהג בקמצנות ובטמטום'. אין מילה אחרת לדברים האלה. אתם פשוט רשלנים. דווקא נגיד בנק ישראל בתחילת הדרך אמר – יש לנו פה מאורע שמעולם לא קרה בהיסטוריה. צריך לפתוח את הראש, להתנהג ברוחב לב וברוחב יד.

רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון, שר הכלכלה כהן ונגיד בנק ישראל אמיר ירון במסיבת עיתונאים בצל משבר הקורונה. 11 במרץ 2020 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)
רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון, שר הכלכלה כהן ונגיד בנק ישראל אמיר ירון במסיבת עיתונאים בצל משבר הקורונה. 11 במרץ 2020 (צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש90)

"אתה לא יכול להניע את הכלכלה בקמצנות. זה פשוט לא ינוע. איזה יכולת יש לי להחזיר את העובדים מחל"ת? אין לי הכנסות. אין לי איך לשלם את המשכורת. אין לי עד שייכנסו הכנסות הבאות. זה מאוד פשוט בעצם. תנו לנו את הסיוע הזה. אנחנו נשלם לאנשים את המשכורות. אבל תשתתפו ונתחיל להזיז את הדברים", דורש שטרית.

"יש 600 אלף עצמאים ושכירים בעלי שליטה, שבעצם אף אחד לא סופר אותם"

שטרית מתייחס גם למצבם הכללי של העצמאים, ומצביע על אפליה וחוסר הבנה של המציאות והצרכים. "כל הזמן מדברים על מיליון מובטלים, אבל זה מספר לא נכון. מדובר על מיליון ו-600 אלף. יש עוד 600 אלף עצמאים ושכירים בעלי שליטה, שבעצם אף אחד לא סופר אותם", הוא טוען. "לפחות לשכירים יש רשת ביטחון מסוימת, הם יכולים לצאת לחל"ת ולקבל דמי אבטלה – שזה לפחות משהו. אבל לעצמאי יש צרה כפולה. הוא צריך עזרה כדי לקיים את עצמו ואת המשפחה שלו בדיוק כמו השכיר, אבל יש לו גם הוצאות. כשעצמאי יוצא לחל"ת, הוא עדיין ממשיך לשלם על השכירות, הארנונה, מלאי שאבד, יכול להיות שיש לו עובדים שהוא צריך לשלם עליהם ביטוח".

לדברי שטרית, ללא פעולה מיידית, מצבם של העצמאים עלול להידרדר במהירות. "עוד אין מחיר בחיי אדם לשגיאות הכלכליות של הממשלה", הוא מזהיר, "את החודש הראשון אנשים עוד עברו, עוד היה פסח, היו ארוחות משפחתיות, אבל זהו, זה נגמר. אחרי פסח תהיה מהומת אלוהים, כי לאנשים לא יהיה מאיפה לחיות והם מיצו את כל המקורות שלהם".

ישראל נותנת 5% ערבות. בעולם המדינות ערבות ל-60%, 70%, 80%, ואפילו 100%

"אני רוצה שבממשלה יתחילו להנהיג, הם צריכים להבטיח תקווה וגם להראות תכנית עבודה. לא 'עכשיו אתם צועקים, אז קחו איזה מענק לאפריל'. ומה יקרה במאי? לא, תעשו שיטה. תבינו שיש לכם תפקיד היסטורי, תתעוררו. הם פשוט ישנים, והעומד בראשם עסוק בענייניו. תהיה קואליציה, לא קואליציה, כן משפט, לא משפט… הלו, אתה ראש הממשלה שלי! זה בכלל לא משנה אם בחרתי בך או לא בחרתי בך. אתה צריך להנהיג את המדינה, גם בעניינים הכלכליים".

"עצמאים הם אנשים מאד חזקים" הוא אומר בעצב. "אלה אנשים שעוברים מהלך חיים שלם של קשיים, של התמודדות, של קבלת אחריות על המעשים ועל התוצאות שלהם. אבל קורה פה משהו גדול מזה. אנחנו שילמנו כל חיינו. שילמנו ביטוח לאומי, שילמנו מסים למדינה, בדיוק בשביל מצבים כאלה, וזה מה שמשגע אותנו. שילמנו ולקחו את הכסף וביי. אין תמורה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!