דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | טראמפ תקף את ארגון הבריאות העולמי והקפיא את מימונו

באיטליה התגברה האלימות נגד נשים מאז תחילת הסגר | נשיא רוסיה פוטין החליף את הביטחון המופרז בדאגה: ״יש לנו בעיות רבות, אין לנו במה להתפאר״

דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בוושינגטון. 14 לאפריל 2020. (AP Photo/Alex Brandon)
דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בוושינגטון. 14 לאפריל 2020. (AP Photo/Alex Brandon)
אוריאל לוי

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט, וכבר יותר מ-2 מיליון איש נדבקו ברחבי העולם. ‏המחלה התפרצה כנראה באוקטובר 2019 ולקח 3 חודשים עד שהוכרזה כמגפה. לאחר 3 חודשים נוספים אובחנו מיליון חולים ברחבי העולם. בתוך חצי שנה, בין אוקטובר לאפריל מתו מהקורונה 50 אלף איש בעולם, והיום, כעבור שבועיים בלבד, מתו מהנגיף ומתסביכיו 128,035 אלף איש. יותר ממחצית ממאובחני הקורונה בעולם חיים ביבשת אירופה. סוכנות הידיעות AFP דיווחה הבוקר כי מספר החולים באירופה עומד כעת על למעלה ממיליון. כ-75% מבין קורבנות הקורונה בעולם הם תושבי 5 מדינות בלבד: ארה"ב, איטליה, ספרד צרפת ובריטניה. הנתונים העדכניים כאן.

ארצות הברית

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע הלילה (בין שלישי לרביעי) על הקפאת התשלום לארגון הבריאות העולמי עד לסיומה של "בדיקה" סביב התנהלות הארגון. טראמפ תקף את הארגון, שאותו כבר האשים בעבר ביחס מועדף לסין, ואמר כי "המציאות היא שארגון הבריאות העולמי נכשל במשימתו הבסיסית, והגיע הזמן שהוא יתן את הדין. אני מורה לממשל שלי לעצור את המימון בזמן שבדיקה נערכת על מנת לבחון את חלקו של ארגון הבריאות העולמי בניהול הכושל מאוד והטיוח של התפשטות הנגיף", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים שנערכה במדשאת הבית הלבן. טראמפ חזר על טענתו לפיה ארגון הבריאות העולמי מוטה לטובת סין.

יו"ר ארגון הבריאות העולומי טדרוס אדהנום, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (Naohiko Hatta/Pool Photo via AP)
יו"ר ארגון הבריאות העולומי טדרוס אדהנום, בביקור בסין בתחילת משבר הקורונה. 28 בינואר 2020 (Naohiko Hatta/Pool Photo via AP)

"ארה"ב מעניקה לארגון סיוע של בין 400 ל-500 מיליון דולר בשנה (כ-15% מתקציבו), בעוד סין מעניקה לו בערך 40 מיליון", ציין הנשיא האמריקני. הוא הוסיף כי ארגון הבריאות העולמי שיתף פעולה עם ה"דיס-אינפורמציה", כדבריו, שהגיעה מסין באשר לנתוני התפשטות הנגיף במדינה. "זה יכול היה להיות הרבה יותר פשוט אם הם היו אומרים את האמת. הם העדיפו להתנהל בתקינות פוליטית על פני חיי אדם".

מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו דחה אתמול את טענתו של הנשיא דונלד טראמפ שלפיה יש לו "סמכות מוחלטת" להורות למדינות ארה"ב להסיר את הגבלות התנועה שהטילו על תושביהן במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. טראמפ, כאמור מעוניין לחדש בהקדם את הפעילות הכלכלית, אחרי שההגבלות שעליהן הכריזו מדינות שונות גרמו להקפאה של חלקים נרחבים מהכלכלה האמריקאית. אתמול התראיין קואומו ברשת NBC, ואמר שלטראמפ אין סמכות להורות לו ולמושלים אחרים להסיר את ההגבלות. "אין לנו מלך. יש לנו נשיא", אמר מושל ניו יורק. בריאיון אחר, לרשת CNN, הבהיר קואומו כי אם טראמפ יורה לחדש את הפעילות – גם במדינת ניו יורק – באופן שאינו בטוח דיו, הוא לא יכבד את הוראתו של הנשיא.

מושל ניו יורק אנדרו קואומו, 30 במרץ 2020 (AP Photo/Kathy Willens)
מושל ניו יורק אנדרו קואומו, 30 במרץ 2020 (AP Photo/Kathy Willens)

בתוך כך, בעיר ניו יורק העריכו הלילה כי ישנם אלפי מתים מקורונה שלא אובחנו. לפי הודעת מחלקת הבריאות העירונית, יותר מ-3,700 בני אדם מתו בחודש האחרון בבתי אבות, דיור מוגן ובבתים פרטים וכי "ככל הנראה נדבקו בקורונה, למרות שלא נבדקו מעולם". בהסתמך על נתונים אלו, בעיר ניו יורק בלבד מתו 10,367 בני אדם מקורונה מאז 11 במרץ, אולם רק 5,689 מהם אובחנו כנשאים. מספר הקרבנות בעיר ניו-יורק גדול יותר ממספר הקרבנות בכל אחת מהמדינות בעולם מלבד ארה"ב, ספרד, איטליה, צרפת ובריטניה.

בארה"ב אובחנו עד כה 614,246 חולי קורונה ולפחות 26,064 מתו מהמחלה ומתסביכיה.

איטליה

האלימות נגד נשים התגברה באיטליה בחודש וחצי האחרונים. מאז תחילת הסגר ועד ה-5 באפריל פנו 2,867 נשים באיטליה למקלטי נשים שסובלות מאלימות. 74.5% יותר מהממוצע בחודש שלפני כן. בין היתר נרשמו 806 פניות של נשים שמעולם לא פנו לפני כן למרכזי סיוע. גם הפניות למוקד הסיוע הטלפוני הממשלתי של איטליה גדלו בעשרות אחוזים, ולפי הדיווח של 'הגרדיאן' רק 28% מהשיחות נענו.

התפשטות נגיף הקורונה ברומא, איטליה, מרץ 2020 (AP Photo/Andrew Medichini, File )
התפשטות נגיף הקורונה ברומא, איטליה, מרץ 2020 (AP Photo/Andrew Medichini, File )

באיטליה נרשמו כבר 4 ימים ברצף ירידה במספר מאובחני הקורונה מידי יום, ולראשונה מזה כחודש ירד מספר החולים החדשים מתחת ל-3,000. על רקע הירידה בהתפרצות המגיפה, החליטה הממשלה על הקלה מסוימת בסגר ואיפשרה בימים האחרונים פתיחה של חנויות בענפים שלא הוגדרו חיוניים בעבר, כמו למשל חנויות ספרים, מספרות ומכבסות. הסגר באיטליה יימשך לפחות עד ה-3 במאי. מספר המתים היומי נותר במגמה יציבה, והוא עומד בשבועות האחרונים על 400 עד 800 קרבנות מדי יום.

באיטליה אובחנו עד כה 162,488 חולי קורונה ולפחות 21,067 מתו מהמחלה ומתסביכיה.

רוסיה

"יש לנו בעיות רבות, אין לנו במה להתפאר, ואסור לנו לצאת מדריכות, כי עוד לא הגענו לשיא המגפה". דברים אלה נאמרו על ידי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בישיבת הממשלה שנערכה בווידיאו שלשום. הנימה המודאגת החליפה את הביטחון המופרז בו אמר פוטין לפני פחות מחודש כי "המצב בשליטה" אודות לתגובה המהירה של ממשלתו להתפרצות הקורונה בסין – לדבריו.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בחליפת מיגון בעת ביקור בבית חולים מיוחד לחולי קורונה מחוץ למוסקבה. 24 במרץ 2020 (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בחליפת מיגון בעת ביקור בבית חולים מיוחד לחולי קורונה מחוץ למוסקבה. 24 במרץ 2020 (Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

שינוי הטון בדברי הנשיא נובע ככל הנראה מהעלייה התלולה במספר מאובחני הקורונה ברוסיה בשבוע האחרון. הביקורת ברוסיה נגד ופוטין גוברת בחודש האחרון בעקבות חוסר מעורבותו של הנשיא במאבק במחלה. טטיאנה סטנויבה, חוקרת בכירה במכון המחקר קרניאג' שבמוסקבה, טוענת שאחד הנושאים המרכזיים ברוסיה הוא מדוע פוטין כמעט ולא מורגש בטיפול במגיפה. היא כתבה שפוטין "דיבר רק בקצרה לאומה פעם אחת בבית חולים בקומונארקה, אך הוא לא אמר את דעתו על המשבר". במאמר שלה שצוטט ב-CNN הוסיפה ואמרה "הוא לא הציע תוכנית פעולה, והדיר את עצמו מהמשבר תוך שהוא מסתפק במילים כלליות. שום דרמה, אמפתיה או ניסיונות להתגייס בשעה הרת גורל זו".

ממשלת רוסיה הצהירה שערכה כמיליון וחצי בדיקות קורונה, אולם רופאים במוסקבה הודו כי הם מאבחנים חולים באמצעות צילום ריאות (דרך לאבחן דלקת ריאות) וכי אינם סומכים על אמינות הבדיקות שממשלתם מספקת, כך לפי ה-CNN.

ברוסיה אובחנו עד כה 24,490 חולי קורונה ולפחות 198 מתו מהמחלה ומתסביכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!