דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רמדאן

טור מיוחד / רמדאן בישראל בצל המגיפה: ״להרחיב את הערבות ההדדית, לתמוך בעניים״

בשבוע הבא יחל חג הרמדאן ועלי זחלקה מדבר על ההכנות לקראתו: ״על הקהילות המוסלמיות המאמינות שורה בחודש הזה אווירה מיוחדת. ראינו איך בני דודנו היהודיים חגגו את חג הפסח תחת תנאי הסגר והבידוד״

רמדאן בשפרעם (צילום: דבר)
רמדאן בשפרעם (צילום: דבר)
עלי זחאלקה
עלי זחאלקה
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

חודש הרמדאן הוא החודש הקדוש ביותר למוסלמים בכל העולם. על פי האמונה, בחודש זה ניתן הקוראן בשלמותו לנביא מוחמד. הצום בחודש הרמדאן, הוא אחד מחמשת המצוות שכל מוסלמי חייב בהן. השנה יעמוד העולם המוסלמי בפני אתגר חדש: ציון החג תוך כדי התמודדות עם נגיף הקורונה.

להתקרב לאל באמצעות נתינה

על הקהילות המוסלמיות המאמינות שורה בחודש זה אווירה ייחודית ומיוחדת, אווירה שהפן הדתי חברתי דומיננטי ומוביל בה. הקהילה המוסלמית בחברה הערבית בארץ היא הגדולה ביותר בין קהילות המיעוטים בישראל, ורובה ככולה חברה מסורתית, שתרבותית ומנטלית מוטבעים בה מאז ומתמיד המנהגים המיוחדים לחודש רמדאן.

במהלך החודש מנסים המאמינים להתקרב לאל בכל דרך אפשרית, אבל לא רק באמצעות תפילות, אלא גם דרך נושא הנתינה על כל המשתמע ממנו. נתינה וצדקה לעניים, לקרובים ונתינה לחברה שמתבצעת כיום לרוב באמצעות עמותות חברתיות שונות. חלק מן העמותות הללו הן פרו-דתיות הפרוסות בכל הארץ, שמיוזמתן פונות לבעלי ממון ובעלי יכולות כספיות, ומבקשות את התרומה והצדקה שמחויב בהן כל מוסלמי לפי מצוות האסלאם. גופים וולונטריים אלה, שלרוב ברקען הן כאמור דתיות, מכירות את אוכלוסיית הנצרכים ופועלות בקרבן.

ערבות אל מול המגיפה

השנה כשמעל כולנו מרחפת מגפת הקורונה, חזינו בבני דודנו היהודיים חוגגים את חג הפסח, שנחשב כחג משפחתי, תחת תנאי הסגר ובידוד שנכפו על כולנו בעקבות המחלה הזאת, שכמותה לא הכרנו. כך גם אחינו הנוצרים בפסחא.

הנה חודש הרמדאן בפתח כשעודנו תחת אותה מטרייה של המגפה ואנה אנו באים. חודש זה שהוא דתי-חברתי, וקולינרי במיוחד, ומאופיין גם בתרומתו הכלכלית המתבטאת בשווקים התוססים – השנה יהיה נתון בקושי כפול ומכופל. לא רק מצוות הצום מעלות השחר ועד שקיעת החמה – הימים הארוכים והקשים – הבדידות החברתית מקשה עוד יותר על חיי המוסלמים הצמים.

אנחנו מדברים על אוכלוסייה המשתייכת ברובה אל הרובד הסוציו-אקונומי הנמוך ביותר שחייה קשים ביותר. העמותות האמונות על נושא חלוקת הצדקה: מזון, כסף וציוד נוסף, פעולתן תהיה השנה קשה יותר; ועם זאת, בתנאים אלה חשיבות פעילותן מה שלא תהיה, הינה בעלת משקל סגולי וערכי גדול.

הסוגיה בכללותה אינה זוכה להרבה תשומת לב בסדר היום הציבורי של החברה הכללית, הממסד כולו והתקשורת בפרט. לכן יעשה הממסד הממלכתי חסד גדול אם יתמוך, באמצעות זרועותיו השונות, ויסייע בעניין התמיכה בעניים, כפי שזה נעשה בפסח במגזרי החברה האחרים, וכדי למנוע הידרדרות וקשיים נוספים של שכבה זו, שנפגעת מן הקורונה ומהיעדר תמיכה ברמדאן.

הערבות ההדדית היא ערך אנושי שיש לעשות להרחבתו גם בקרב האוכלוסייה המוסלמית בחודש הרמדאן, כי כולנו באותה סירה וצריך לשמור עליה יציבה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!