דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

מחיר הקורונה / אי-בהירות לגבי הפעלת החינוך המיוחד: "לא נאמר לנו מתי פותחים"

הסתדרות המורים, השלטון המקומי ארגון המסיעים טוענים כי הנחיות משרד החינוך אינן ברורות | המערכת כולה נערכת לחזרה ללימודים אך לא מסבירה כיצד בדיוק ובינתיים במשרד הבריאות מצננים את ההתלהבות: "כרגע אין עוד מדינה שממש הכריזה על חזרה לבתי הספר"

ועדת החינוך בכנסת. 16 באפריל 2020. (קרדיט: דוברות הכנסת)
ועדת החינוך בכנסת. 16 באפריל 2020. (קרדיט: דוברות הכנסת)
דוד טברסקי

כחלק מההיערכות להחזרת החינוך המיוחד לפעילות טוענים בהסתדרות המורים, בשלטון המקומי ובארגוני המסיעים כי משרד החינוך לא העביר הוראות ברורות כיצד יפתחו מוסדות החינוך לחינוך המיוחד. ההחלטה הסופית אמורה להתפרסם במסגרת החלטת ממשלה שתצא היום (חמישי) ב-15:00.

ועדת החינוך בכנסת דנה בנושא הפעלה מחדש של החינוך המיוחד, שאמור לחזור למתכונת כמעט מלאה כבר מהשבוע הבא. בוועדה טענו נציגי השלטון המקומי וארגוני ההסעות כי לא קיבלו הוראות מפורשות כיצד לתפעל בפועל את פתיחת המוסדות במסגרת הנחיות הבטיחות והביטחון של משרד הבריאות מכיוון שמשרד החינוך טרם הודיע סופית שהלימודים אכן יחזרו, ולא גובשה תכנית מסודרת כיצד המהלך יתבצע. נכון לשעה זו, ביום שלישי הקרוב כ-50 אלף תלמידי מערכת החינוך המיוחד אמורים להתחיל לשוב ללימודים באופן הדרגתי במוסדות לחינוך מיוחד ובבתי הספר המשולבים.

כיצד נמנע מתלמידים להתקרב אחד לשני, כיצד נשמור על סטריליזציה של רכבי ההסעות; כיצד נדאג לילדים שלא מסוגלים לשים לעצמם מסיכה או שלא מסוגלים להבין את הצוותים כשהם עם מסיכות?

"המערכת ערוכה ומוכנה, לא קיבלנו עדיין הוראות ממשרד החינוך איך מבצעים את הפתיחה בפועל", אמרה מיכל מנקס, סמנכ"ל חינוך וחברה בשלטון המקומי שציינה שהמועצות המקומיות החלו להתכונן להחזרת הלימודים מזה כשבוע. "אנחנו צריכים לקבל עוד המון נהלים והנחיות. לא נאמר לנו מתי פותחים".

בנוסף אליהם, גם נהגי ההסעות טוענים שלא קיבלו עדיין שום הוראה לקראת חזרה לעבודה. "הנהגים נמצאים בחל"ת ותומכים בחזרה", טען ניסים סרויס, יו"ר ארגון חברות ההסעה, "אבל לא הודיעו לנו שום דבר ואנחנו מבקשים שלא יודיעו ברגע האחרון".

תלמידים חוזרים לבית הספר. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לאופול/פלאש90)
תלמידים חוזרים לבית הספר. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: חן לאופול/פלאש90)

בהסתדרות המורים טוענים כי הנחיות משרד החינוך לא מגבות מספיק את בטיחותם ובריאותם של המורים. "המורים רוצים לחזור אבל מתקשים לראות כיצד ניתן לשמור על הכללים", אמרה מיכל בן דוד, מנהלת תיכון לחינוך מיוחד וראש החינוך המיוחד בהסתדרות המורים. "כיצד נמנע מתלמידים להתקרב אחד לשני, כיצד נשמור על סטריליזציה של רכבי ההסעות; כיצד נדאג לילדים שלא מסוגלים לשים לעצמם מסיכה או שלא מסוגלים להבין את הצוותים כשהם עם מסיכות?". בן דוד התריעה שמשרד החינוך לא שותף מלא למהלכים והבדיקות שהסתדרות המורים דורשת. בין היתר; דורשת ההסתדרות לבחון כל קבוצת תלמידים לגופה ולהתקין הנחיות בטיחות ייחודיות לכל קבוצת מורים שמלמדת קבוצה מובחנת של תלמידים.

הסכם העבודה בין הסתדרות המורים והמדינה מסתיים ביום ראשון והצדדים עדיין נמצאים במו"מ; בין היתר על תנאי התשלום למורים המלמדים בלמידה מקוונת, על הימים שהמורים יצטרכו להחזיר מחופשת הקיץ שלהם וכיצד יתבצע התשלום על ימי העבודה עם החזרה ההדרגתית של שגרת הלימודים.

"מערכת החינוך נערכת לחזרה הדרגתית לשגרה בתיאום מלא עם משרד הבריאות", אמר אריה מור, סמנכ"ל ומנהל אגף חירום וביטחון במשרד החינוך והדגיש שהמשך תהליך קבלת ההחלטות והיישום תלוי בהנהגת המדינה. "מבחינתנו, אנחנו ערוכים וברגע שיהיה לנו אישור – נצא לדרך. אנחנו מאמינים שיש להחזיר את החינוך המיוחד בהקדם האפשרי, תוך הקפדה על העקרונות של החזרה – למידה בקבוצות קבועות וקטנות, לרבות ההנחיות לגבי ההסעות והתנהלות הצוותים. אנחנו רוצים לעשות את זה בצורה המיטבית והזהירה ביותר ולשמור על הבטיחות של התלמידים, הצוותים והמשפחות של התלמידים".

"אם מספקים את כל הכלים הבסיסיים כגון חבישת מסכה והיגיינת ידיים, אפשר להתמגן מהנגיף", אמר פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שהדגיש שחזרה הדרגתית ומבוקרת לשגרת החינוך אכן אפשרית כל עוד יסופקו כלים ומכשירי היגיינה בסיסיים לצוותי ההוראה, אך בכל מצב, כך לדברי גרוטו, מערכת החינוך תצטרך להחריג מורים מעל גיל 65, מורים בקבוצות סיכון ותלמידים מבתים בהם יש מבוגרים בקבוצות סיכון. "בדיקות לא יכולות לזהות את כל החולים, בדיקת חום לא מחליפה מעבדה ולכן נעשה מדגמים ונמפה את התלמידים כדי לפקח על החזרה".

הצעה נוספת שהועלתה בוועדה הייתה להפריד בין תלמידים בקבוצות סיכון לאלו שאינם. "יש תלמידים שאי-אפשר לתת להם שירותים חינוכיים בדיגיטל", אמרה רויטל כהן, יו"ר קואליציית הורים עם צרכים מיוחדים, שסיפרה ביחד עם הורים נוספים על אלפי ילדים שלא קיבלו מענה חינוכי עד היום, למרות שעבר כסף ייעודי לכך, וחלק מההורים נאלצו להוציא כסף מכיסם הפרטי. "צריך לפעול על מנת להחזירם למסגרות. תלמידים שלא נמצאים בקבוצת סיכון ושהוריהם לא בקבוצת סיכון – צריך להחזיר אותם לתוך מסגרות".

כולנו מסתכלים על מדינות אחרות, וכרגע אין עוד מדינה שממש הכריזה על חזרה לבתי הספר

בתגובה לביקורת מצד ארגוני המורים וחלק מארגוני ההורים על אי-שיתוף פעולה של אנשי המשרד עם השטח, הצהיר משרד החינוך שהוא נערך לקראת 'שולחן עגול' שיתקיים בשבוע הבא ויפגיש בין הארגונים, ההורים והמדינה במטרה להמשיך להעלות סוגיות הקשורות בפיתוח תכנית חזרה לשגרת הלימודים בחינוך. "עמדתנו היא להחזיר באופן מדורג את תלמידי החינוך המיוחד", אמרה רחלי אברמסון, מנהלת אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך שביקשה להדגיש שהמשרד מוגבל בהחלטותיו עד פרסום החלטתם הסופית של מקבלי ההחלטות. "כשתהיה תכנית ברורה ומסודרת להחזרת הלימודים, מנכ"ל משרד החינוך יציג אותה, כרגע יש תכנית כזו רק ללמידה מרחוק שממשיכה באותה המתכונת".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, בתדרוך הנושא מגפת הקורונה. (צילום: פלאש90)
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, בתדרוך הנושא מגפת הקורונה. (צילום: פלאש90)

הבוקר, בהתייחסות למצב והוועדה, אמר מנכ"ל משרד הבריאות , משה בר סימן טוב, לאתר YNET ששגרת הלימודים לא הולכת לחזור בקרוב בהתייחסות למצב, ולמרות הספקולציות והניחושים, עדיין לא ניתן להצביע על נקודת זמן עתידית ברורה בה תוחזר שגרת הלימודים. "כולנו מסתכלים על מדינות אחרות, וכרגע אין עוד מדינה שממש הכריזה על חזרה לבתי הספר", אמר בר סימן טוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!