דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אל על

דעה / ישראל נותרה מאחור מבחינת הסיוע שניתן לחברות התעופה בעולם, ומניחה לאל על לקרוס

בדרום קוריאה הממשלה מסבסדת 90% משכר העובדים בחברות התעופה, כשטראמפ אומר ״אמריקה פירסט״ הוא מתכוון שהעובדים האמריקאים לפני הכל, אבל את מנכ״ל משרד האוצר לא מעניינים העובדים | דעה

עובדי חברת אל על בנתב"ג (צילום: פלאש90)
עובדי חברת אל על בנתב"ג (צילום: פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

למה מתכוון מנכ"ל משרד האוצר כשהוא אומר "אנחנו לא מודדים את החברה במספר העובדים שהיא מעסיקה"? הרי על פי כל היגיון כלכלי ומוסרי, המדינה צריכה לשפוט עסקים דווקא על פי מספר העובדים שהם מעסיקים, בטח ובטח כשמדובר בתקופה של אבטלה. בכל פעם שמדינת ישראל נקלעה למשבר כלכלי שכלל עלייה משמעותית של האבטלה היא ידעה למצוא את הדרך לתמוך בשוק התעסוקה. על ידי מענקים למפעלים המעסיקים עובדים בפריפריה, הורדת מס על פי החוק לעידוד השקעות הון, על ידי הורדת העלויות העודפות של העסקה ועל ידי העדפת תוצרת הארץ והגנה על יצרנים ישראלים במכסים. הפעם, מנכ"ל משרד האוצר בוחר להיות יצירתי, מקורי. לא לתמוך בתעסוקה, להציל מטוסים, מושבים, קווי טיסה, לא עובדים.

כדי להבין עד כמה העמדה של משרד האוצר אבסורדית, אפשר להסתכל מה עושות מדינות אחרות מסביב לעולם עם חברות התעופה הלאומיות. הרי לכולם ברור שחברת תעופה היא תשתית חיונית, לאף אחד אין ספק שענף התעופה הוא הנפגע הגדול ביותר ממשבר הקורונה ושככל הנראה הוא יהיה האחרון להשתקם.

כך לדוגמא, דרום קוריאה החליטה לסבסד 90% משכר העובדים בחברות התעופה. מה בעצם אומרת ממשלת דרום קוריאה לחברת התעופה הלאומית, קוריאן אייר? העובדים הם הנכס החשוב ביותר של החברה, תשמרו עליהם, אנחנו נממן את העסקתם בזמן המשבר. גם מדינות אחרות מסבסדות את העסקת העובדים. בגרמניה שוודיה ודנמרק פועלים מנגנונים כאלה בכל המשק וגם בחברות התעופה.

בארצות הברית החליטה המדינה להעניק לחברות התעופה מענק של 25 מיליארד דולר שמיועד ברובו לתשלום שכר העובדים. זאת בנוסף לערבויות על הלוואות בסכום דומה. מה אומרים האמריקאים לחברות התעופה שלהם? תדאגו לעובדים. כשטראמפ אומר אמריקה פירסט הוא לא אומר התייעלות אמריקאית קודם כל, הוא אומר העובדים האמריקאים לפני הכל. צעדים דומים של מענקים והלוואת נתנו גם ממשלות נורבגיה, שוודיה ודנמרק.

באיטליה הבינו שהמשבר הוא עמוק וחברת התעופה הלאומית אלאיטליה הייתה במצב כלכלי בעייתי עוד לפני שהגיע הוירוס והשבית את הטיסות. הממשלה האיטלקית לא שלחה את אלאיטליה לבנקים עם תוכנית התיעלות, היא הלאימה את החברה ולקחה אחריות על עובדיה. גם בצרפת ובבלגיה מדברים היום על הלאמה של חברות תעופה. בישראל חס וחלילה, הלאמה היא מילה גסה. כדי לקדם את שוט ההתיעלות דורשים מאל על ערבויות של הבעלים.

באוסטרליה וטאיוואן, הודיעו לחברות התעופה כי יוותרו על מיסי נמל, אגרות חניית מטוסים ועלויות אחזקה נוספות שחברות התעופה משלמות לרשויות ממשלתיות. בינתיים, אל על ש 95% מעובדיה פוטרו או נשלחו לחל"ת, ממשיכה לשלם את הוצאותיה הקשיחות.

בשורה התחתונה, האמירה של באב"ד שאת משרד האוצר לא מעניין כמה עובדים מעסיקה החברה אלא "מטרת ההתייעלות היא לוודא שהחברה תצליח להחזיר את ההלוואה וכדי לוודא שההלוואה תספיק לתקופת היציאה מהמשבר", המסר הוא ברור. העובדים? כדאי שיחפשו פרנסה במקום אחר.

מטוס של חברת דלתא (צילום: shutterstock).
מטוס של חברת דלתא (צילום: shutterstock).
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!