דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה - ישראל

ישראל - טורקיה / אחרי שנים של מתח, יחסי ישראל-טורקיה בדרך לנירמול

ההסכם בין טורקיה וישראל יוצג היום ברומא ויכלול פיצויים לנפגעי משט המרמרה ואספקת גז מישראל לטורקיה. למרות מחאת המשפחות, אין התייחסות לנעדרים ולגופות הלוחמים מצוק איתן

בנימין נתניהו ורג׳יפ ארדואן. צילום: World Economic Forum, מתוך ויקיפדיה ומרים אלסטר / פלאש 90
בנימין נתניהו ורג׳יפ ארדואן. צילום: World Economic Forum, מתוך ויקיפדיה ומרים אלסטר / פלאש 90
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו יציג היום (שני) בצהריים ברומא את הסכם הפיוס עם טורקיה. ההסכם יכלול נרמול היחסים בין ישראל לטורקיה, תשלום פיצויים של ישראל למשפחות נפגעי משט המרמרה, הצבת השגרירים במדינות מחדש והסכם לאספקת גז לטורקיה ממאגר תמר במיליארדי דולרים – כך אמר ל"דבר ראשון" סגן השר לפיתוח אזורי איוב קרא. הסכם הפיוס אינו צפוי לכלול את החזרת הישראלים המוחזקים ע"י חמאס בעזה אברה מנגיסטו והצעיר מהפזורה הבדואית, או את החזרת גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול ז"ל שנהרגו במנהרת חמאס במבצע צוק איתן. ההסכם יובא בקרוב לאישורו של הקבינט המדיני בטחוני.

"חזרנו לאינטרס אסרטגי משותף לישראל וטורקיה. אינטרס שגובר על אינטרס דתי אידאולוגי, אבל עם הטורקים אי אפשר לדעת עד הרגע האחרון", אומר פרופסור איתן גלבוע ראש המרכז לתקשורת בין לאומית וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר אילן. גלבוע מעריך כי הסכם הפיוס צפוי להכיל פשרות של טורקיה וישראל במספר נושאים: פעילות החמאס בטורקיה תצומצם, טורקיה תוכל לספק סחורות לרצועה דרך נמל אשדוד ותחת פיקוח ישראלי, וגופותיהן של חיילי צה"ל לא יוחזרו "כי ברור שמה שהחמאס ירצה בתמורה זה שחרור אסירים, מה שהיה יכול לחבל בכל ההסכם."

יצוא הגז לטורקיה הוא החלק בעל החשיבות האסטרטגית ביותר בהסכם, "הטורקים מעוניינים להפחית את התלות בגז ערבי ובגז רוסי, לטורקיה יש עניין להכות את רוסיה על רקע התנהלותה במלחמת האזרחים בסוריה. יש סנקציות רוסיות משמעותיות על טורקיה." עוד אומר גלבוע בנושא כי טורקיה תרוויח כסף על כך שתשמש כתחנת מעבר של גז לאירופה שמעוניינת, גם היא, לצמצם את ההשענות על הגז מרוסיה.

הצעיר אברה מנגיסטו, יצא בספטמבר 2014 מביתו באשקלון לעבר הגבול עם רצועת עזה. מנגיסטו נתפס ע"י החמאס שהודה שהוא מחזיקו בשבי. בנוס, למנגיסטו, נמצא בעזה אזרח ישראלי נוסף, גם הוא, כנראה, בשבי החמאס. משפחת מנגיסטו, אשר עד כה נמנעה מלעורר את סוגיית העדרותו של אברה בשיח הציבורי, הפגינה אש מול בית ראש הממשלה, בדרישה שההסכם המתהווה עם טורקיה יכלול את החזרת אברה.

מחאת משפחת מנגיסטו ליד בית רוה״מ בירושלים. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
מחאת משפחת מנגיסטו ליד בית רוה״מ בירושלים. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

גם משפחותיהם של הלוחמים שנהרגו במבצע צוק איתן הדר גולדין ואורון שאול ז"ל ביקרו את חוסר ההתייחסות לעניין יקיריהם. "אנחנו רואים בחומרה רבה את ההסכם המתגבש בין מדינת ישראל וטורקיה, מנהיגת האחים המוסלמים והמדינה המשמשת פטרון החמאס בעזה." נמסר ממשפחת גולדין, "ההסכם אינו כולל את החזרת הבנים הדר ואורון לישראל, בניגוד להבטחות מפורשות מפי ראש הממשלה במשך השנתיים האחרונות. הגיע הזמן שישראל תהיה זו אשר תגדיר מחירים לחמאס על חטיפת והחזקת חיילים ולא כפי שהתרגלנו בשלושים השנים האחרונות – לשלם אנו מחירים כבדים לאויבינו." ממשפחת גולדין נמסר בנוסף, כי נאמר למשפחה בשיחות בעל פה עם מספר גורמים ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחזרת גופותיהם של גולדין ואורון "יהיו פרמטר בכל משא ומתן שיתנהל באזור".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה, ״ישראל ממשיכה כל העת במאמצים גלויים וחשאיים, להשיב לישראל את חיילי צה״ל אורון שאול והדר גולדין זכרונם לברכה, ואת שני אזרחי ישראל המוחזקים ברצועת עזה. ישראל לא תחדל מפעילותה זו עד למימוש המשימה.״

גופתו של סגן הדר גולדין ז"ל נחטפה במהלך מבצע 'צוק איתן' אחרי שכוח של צה"ל נפגע מכוח מחבלים שיצאו ממנהרה. בקרב נהרגו גם מפקד סיירת גבעתי רס"ן בניה שראל ז"ל וסמ"ר ליאל גדעוני ז"ל. סמ"ר אורון שאול ז"ל נהרג גם הוא במבצע 'צוק איתן' בתקרית הנגמ"ש בקרב שג'עיה. בתחילה הוגדר שאול כנעדר, והחמאס טען שגופתו מוחזקת בידיו אך ללא הוכחה. בהמשך הכיר צה"ל בשאול כחלל שמקום קבורתו לא נודע. בתקרית הנגמ"ש נהרגו עוד 6 חיילים.

יחסי ישראל טורקיה נמצאים בהידרדרות כבר מספר שנים. שיאה של ההידרדרות הוא משט אוניית 'המרמרה' בשנת 2010. המרמרה היתה ספינה שיצאה מטורקיה לצד חמש אוניות נוספות עליהן כ-700 פעילים פוליטים שרצו, על פי טענתם, להעביר ציוד הומניטרי לעזה. בקרב הפעילים היו גם חברי הארגון האיסלמי IHH, פוליטיקאים ועיתונאים. המשט היווה שיא של פעולה בינלאומית כנגד הסגר הימי על עזה שהוטל ב-2007, כאשר חמאס השתלט על רצועת עזה – לאחר תוכנית ההתנתקות הישראלית.

"מאווי מרמרה" - בדרכה לעזה מאי 2010 צילום: מתוך פליקר Adambro
"מאווי מרמרה" – בדרכה לעזה מאי 2010 צילום: מתוך פליקר Adambro

לוחמי שייטת 13 הצליחו לעצור ללא התנגדות את חמשת הספינות, אך על ספינת המרמרה חיכתה ללוחמים התנגדות של פעילי טרור. ההשתלטות על הספינה בוצעה ממסוק – ולאחר האלימות שהופעלה כלפיהם, השתמשו חיילי צה"ל בנשק ותשעה מנוסעי האונייה, רובם חברים בתנועות איסלאם קיצוניות בטורקיה נהרגו. מספר חיילים ועשרות נוסעים נפצעו בהיתקלות, כולם טופלו בבתי החולים בישראל.

אירועי המרמרה הביאו להידרדרות משמעותית ביחסי המדינות על רקע דרישת טורקיה להתנצלות ישראלית, פיצויים למשפחות ההרוגים והסרת הסגר מעל עזה – דרישות אותן דחתה ישראל מספר פעמים.

בשנת 2013 בסיום ביקורו בישראל של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר בתיווכו של אובמה לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן והתנצל על תקרית המרמרה. בשיחה זו החליטו השניים להתחיל תהליך של נרמול יחסים. בדצמבר 2015 פורסם כי ישראל תקים קרן לפיצוי נפגעי תקרית המרמרה, השגרירים יוחזרו ותביעות טורקיה לישראל בעקבות התקרית יבוטלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!