דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ערבים

ימי הקורונה / לקראת חודש הרמדאן, חמישה ראשי רשויות ערביות קוראים לתושבים: "חוגגים בבית"

בדיון עם רה"מ נתניהו קראו חלק מראשי הרשויות להגביל יציאה מהבתים בין השעות 18:00 ל-03:00 למחרת, כדי למנוע הדבקות המוניות | בכפר קאסם, שפרעם, אום אל פאחם, חורה וערערה יצאו בקריאה ברורה לציבור: הישארו בבית | לדבריהם, גם האימאמים והשייח'ים נרתמו למאמץ

ראשי העיריות והמועצות המקומיות לקראת הרמדאן (צילומים: דוברות המועצות)
ראשי העיריות והמועצות המקומיות לקראת הרמדאן (צילומים: דוברות המועצות)
יניב שרון
יהל פרג'

ראשי רשויות ערביות קראו הערב (שלישי) לראש הממשלה להטיל הגבלות במהלך חודש הרמדאן, וזאת כדי לצמצם את הסכנה להתקהלויות שיביאו להדבקות המוניות – כך דיווחה לשכת ראש הממשלה. 'דבר' שוחח עם חמישה ראשי רשויות שסיפרו על ההתמודדות המורכבת עם משבר הקורונה והיערכות הרשות לרמדאן שיחל השבוע.

בדיון עם ראש הממשלה ביקשו ראש מועצת דיר אל-אסד אחמד דבאח, ראש עיריית נצרת עלי סלאם, ראש עיריית אום אל-פחם סמיר מחאמיד, ראש עיריית טייבה שועעא מסארווה מנצור וראש עיריית רהט  פאיז אבו סהיבאן כי ההגבלות יוטלו מהשעה 18:00 בערב ועד לשעה 3:00 לפנות בוקר למחרת. כמו כן, העלו ראשי הרשויות בקשות לתמיכה בתושבים ולסיוע בצרכים הקריטיים בתקופת הרמדאן. ראש הממשלה הבטיח כי עמדתם בעניין ההגבלות תילקח בחשבון בהחלטה שתתקבל. כמו כן, הטיל נתניהו על שר הפנים אריה דרעי ועל ראש המועצה לבטחון לאומי מאיר בן שבת לבחון את בקשות הסיוע שהוצגו.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי ראשי הרשויות הציגו את הפעולות שנעשו מצד מנהיגי הדת והמנהיגות המקומית לצמצום סכנות ההדבקה. בין השאר, ביטול התפילות במסגדים וקריאה לקיים את ארוחות שבירת הצום בחוג המשפחה הגרעינית בלבד.

רמדאן כרים رمضان كريم، ابقوا في منزلكم

חודש הרמדאן, המועד המרכזי בלוח השנה המוסלמי, שיחל בסוף השבוע, הוא חג משפחתי וציבורי מאוד, ובימי הקורונה הוא עלול להוות מוקד הדבקה המוני. במהלך הצום, בשעות האור, מתקיימות תפילות המוניות במסגדים, והארוחה עם סיומו, בסעודת שבירת צום (אפטאר), מלווה בחגיגות ובביקורי משפחה וחברים.

בישראל כמיליון מוסלמים, והחשש מפני התפרצויות מקומיות של המגפה בחברה המוסלמית, כפי שקרה בחברה היהודית בעקבות אירועי פורים, הביא את המנהיגים והפוליטיקאים לקרוא לציבור: הישארו בבית.

אום אל פחם | "מכירת המזון תסתיים שעתיים לפני אפטאר"

  • בעיר כ-55 אלף תושבות ותושבים, מרביתם מוסלמים.

סמיר מחאמיד, ראש העירייה: "אנחנו עומדים היום על 32% אבטלה בישוב. רבים עובדים מחוץ לעיר, רובם הוצאו לחל"ת. גם אצלי במשפחה, הילד העצמאי לא עובד והבן השכיר לא עובד.

סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל-פאחם (קרדיט: דוברות)
סמיר מחאמיד, ראש העיר אום אל-פאחם (קרדיט: דוברות)

"יש בעיר כ-60 חולים מאומתים, חלק בבתי חולים, כ-10 בבתי מלון והשאר מבודדים בבתים, ואנחנו בקשר יומיומי איתם. אנחנו דואגים לקשישים, מספקים את הצרכים שלהם, באמצעות מתנדבים ותלמידים שעוזרים בחלוקת מצרכי מזון. בהתחלה היו 700 נזקקים, היום מחולקות 1,200 אריזות מזון.

"25% מהתלמידים בעיר לא משתתפים בלמידה מרחוק, בגלל חוסר באינטרנט או ציוד קצה. אנחנו מנסים לספק להם את אלה בתרומות וגופי צדקה".

ברמדאן: "אנו קוראים לקיים אפטאר במשפחה הגרעינית, יש כבר פתווא (פסק הלכה – י.פ., י.ש.) בנושא. המסגדים סגורים כבר מעל חודש, השיח'ים היו החלוץ בנושא הזה. אנחנו קוראים לאנשים לקיים את התפילות בבתים, במשפחה, ואנחנו פועלים להוצאת פתווא גם בנושא הזה. מכירת המזון תסתיים שעתיים לפני האפטאר, ומתנדבים יסתובבו ויעזרו בשכונות השונות".

שפרעם |  "אצלנו מוסלמים, נוצרים ודרוזים כמשפחה אחת"

  • בעיר כ-40,000 תושבות ותושבים, מרביתם מוסלמים.

עורסאן יאסין, ראש העירייה: "אנחנו מחויבים לשמור על חיי האדם, לכן יש משמעת וממלאים את ההוראות. יש לנו 8 שנדבקו (נכון לשבוע שעבר), בעיקר אנשי מקצוע שהדביקו את בני משפחתם, אנחנו במצב טוב".

עורסאן יאסין, ראש העיר שפרעם (קרדיט: דוברות)
עורסאן יאסין, ראש העיר שפרעם (קרדיט: דוברות)

יאסין משבח את תושבות ותושבי העיר על ההקפדה אחר ההנחיות, מוקיר תודה לאנשי הדת שמהדהדים את חשיבות הנושא ומעלה על נס את ההתגייסות האזרחית בימי הקורונה: "יש אנשי עסקים שהתנדבו לעזור ולתרום. אנחנו מחלקים 3,000 מנות מזון בשבוע, חלק מהן בתרומה וחלק בידי חיילי פיקוד העורף".

בעיר יש מיעוט נוצרי ודרוזי. "בפסחא הכומר המקומי סגר את הכנסיות ואנשים חגגו את החג בבית", מספר יאסין. "גם אירועי נבי שועייב בוטלו, לבקשתו של השיח' טריף. בוועדת מל"ח נערכנו לרמדאן, ואנשי הדת פועלים איתנו. אצלנו מוסלמים, נוצרים ודרוזים כמשפחה אחת."

ברמדאן: "לא תהיינה התאספויות. המסגדים יהיו סגורים. ביקשנו מכל התושבים לסעוד אפטאר בבית, במשפחה המצומצמת. הכי חשוב זה חיי בני-אדם".

כפר קאסם |  "אם לא נשמור, לא נראה שמחה בסוף החודש"

  • בעיר כ-23 תושבות ותושבים, מרביתם מוסלמים.

עאדל בדיר, ראש העירייה: "אני נותן דוגמה אישית – שומר שלא להיפגש עם בני משפחה, ואני בקשר עם הנכדים והילדים רק בשיחות וואטסאפ וזום. אני ממלא אחר ההנחיות, עושה הכל דרך הטלפון, לא מקבל קהל בבניין המועצה".

עאדל בדיר ראש העיר כפר קאסם (קרדיט: דוברות)
עאדל בדיר ראש העיר כפר קאסם (קרדיט: דוברות)

בכפר קאסם היו 14 נדבקים נכון לשבוע שעבר, וראש העיר מדגיש שכולם נדבקו מבני ביתם, בזכות השמירה על הכללים, עוד לפני ההוראות הברורות ממשרד הבריאות. גם אירועים משמחים כמו סולחה, וקשים כמו הלוויה, צריכים לעמוד בכללים. "בגלל מקרה רצח שהיה בכפר, יש סולחה לפני הרמדאן, זה חשוב ומציל נפשות, וגם אותה נעשה במרחב בטוח. הטקס של הסולחה, שבדרך כלל כולל מאות ואלפי משתתפים, קורה בצורה מצומצמת – ישתתפו נציגים של הצדדים וועדת הסולחה. היתה גם הלוויה בעיר, והסברתי לבנים של המת, שלא יפתחו סוכת אבלים – וגם המנחמים משתדלים".

ברמדאן: "התפילות לא יהיו במסגדים, ובמיוחד התָראוויח (תפילה מיוחדת לחודש הרמדאן י.ש), המסגדים יהיו סגורים. כדי לשמור על אווירת החג – בזמן שהשוק המרכזי סגור, המוכרים יקימו דוכנים על הכביש הרחב באזור התעשייה, במרחק 20 מטר אחד מהשני. זה יעבוד בצורה של קנה וסע, ויהיה פתוח לשעתיים בערב, במטרה למנוע התקהלויות".

"הרמדאן הוא חג שלנו, ובחג אנחנו אמורים לשמוח ולעבור את הצום בתפילה, אבל אם נשמור נהיה שמחים גם אחרי הרמאדן. אבל אם לא נשמור על הכללים, לא נראה שמחה בסוף החודש.

"אני מאחל לדיר אל אסד ולבני ברק שיצאו מהמצב הקשה, מחזק את ידיהם של ראש העירייה והראש המועצה בדיר אל אסד, ומאחל לכל המוסלמים צום קל אינשאללה, ושנחגוג את עיד אל פיטר עם שמחה ברחובות".

חורה |  "כמו כל רמדאן, נחלק חבילות מזון"

  • במועצה המקומית כ-21,000 תושבות ותושבים מרביתם מוסלמים.

השיח' חאבס אלעטוונה, ראש המועצה המקומית: "בהתחלה היו אצלנו 50 מבודדים, וכרגע אין בכלל. עשינו הסברה טובה, צוות החירום החל לעבוד מיד עם תחילת המגפה, התושבים מנסים לשמור".

שיח' חאבס אלעטאוונה ראש מועצת חורה (קרדיט: דוברות)
שיח' חאבס אלעטאוונה ראש מועצת חורה (קרדיט: דוברות)

"יש אצלנו כמה חנויות מכולת שמספקות מזון ועושות משלוחים. דרך הרווחה ומתנדבים מקומיים אנחנו מחלקים למי שצריך מנות מוכנות שלוש פעמים בשבוע. כמו כל רמדאן, נחלק חבילות מזון בתחילת ובאמצע החג, בעזרת תרומות ודרך עמותה.

ברמדאן: "השנה הוא מיוחד בלי התקהלויות. אנשים מתפללים בבית, ואת סעודת הרמדאן אנשים יעשו בבית המשפחה הקטנה. הוצאנו סרטון לתושבים שזה הכיוון, וגם האימאמים נרתמו לעניין".

ערערה |  "השיח'ים קראו לאנשים להתפלל בבית"

  • במועצה המקומית כ-17,000 תושבות ותושבים, מרביתם מוסלמים

נאיף אבו עראר, ראש המועצה המקומית: "במועצה הוקם חדר חירום, העובדים החיוניים נותנים שירות לכל התושבים בבית. המועצה מחלקת מנות מזון למי שצריך, בתרומה מארגון לתת ופיקוד העורף. לכל הזקנים יש פה משפחה והם לא לבד. יש כאלה שעובדים הם יוצאים וחוזרים לפי התקנות, ואת הקניות עורכים ביישוב".

נאיף אבו עראר, ראש המועצה המקומית ערערה שבנגב (קרדיט: דוברות)
נאיף אבו עראר, ראש המועצה המקומית ערערה שבנגב (קרדיט: דוברות)

ברמדאן: "לאור המצב והמשבר, הודענו שאסור להתקהל, ושכל אחד יעשה את האפטאר במשפחתו, ללא ביקורי של משפחות אחרות. המסגדים סגורים, והשיח'ים קראו לאנשים להתפלל בבית. אני מאחל לכולם חודש מבורך מקווה שנעבור את המשבר ונשמע בשורות טובות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!