דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות החוץ

טור מיוחד / אחרי חודש של סגר באוסטריה, זכיתי להיכנס לחנות ספרים ולהחליף רצועה בשעון

בשבוע שעבר הפכה המדינה לאחת הראשונות באירופה שאפשרו פתיחה של חנויות קטנות, תוך הקפדה על ריחוק | הקהילה היהודית ביטלה את מסיבות הפורים, ומנעה הידבקות המונית | שגריר ישראל באוסטריה בטור אישי

מרדכי רודגולד, שגריר ישראל בוינה, אוסטריה. (תמונה באדיבות המצולם)
מרדכי רודגולד, שגריר ישראל בוינה, אוסטריה. (תמונה באדיבות המצולם)
מרדכי רודגולד
מרדכי רודגולד
שגריר ישראל באוסטריה
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה זה יותר מחודש, זכיתי השבוע להסתובב תחת שמש אביבית חמימה בין דוכני השוק השכונתי, להיכנס לחנות ספרים ולהחליף את הרצועה השחוקה של שעוני. אמנם חבשתי מסיכה ולבשתי כפפות גומי, אך ניתן בהחלט לומר שההקלות הראשונות מיטיבות עם תושבי וינה והחלו לזרוע ניצנים של תקווה ברחובות העיר.

באוסטריה, כמו בישראל, החיים מתנהלים זה יותר מחודש תחת הוראות מחמירות המגבילות את חופש התנועה ומחייבות ריחוק חברתי. אך ביום שלישי השבוע הפכה המדינה לאחת הראשונות באירופה אשר התירה הקלות מסוימות, כלומר פתיחה של חנויות קטנות עד 400 מ"ר וכן של מרכזי קניות של מוצרי "עשה זאת בעצמך"  וגינון (שם נוצרו עיקר התורים של הלקוחות), תוך המשך ההקפדה על חבישת מסיכות, שמירת מרחק בין לקוחות ומניעת צפיפות בחנויות. לאכזבת רבים, גם כאן המספרות טרם הורשו להיפתח מחדש. עסקים נוספים צפויים להצטרף ב-1.5 וכן תותר פעילות גופנית וספורט בשלב ראשון במקומות פתוחים בלבד. לאחר בחינת המצב בסוף אפריל ייבחנו הקלות נוספות למגזרים נוספים, כגון מערכות החינוך, מסעדות ומלונאות ועוד.

מרדכי רודגולד, שגריר ישראל בוינה, אוסטריה. (תמונה באדיבות המצולם)
מרדכי רודגולד, שגריר ישראל בוינה, אוסטריה. (תמונה באדיבות המצולם)

צעדים אלה התאפשרו לנוכח השיפור הניכר במיגור התפשטות וירוס הקורונה במדינה בתקופה האחרונה, כאשר זה כבר יותר משבוע שמספר המחלימים עולה מדי יום על מספר הנדבקים החדשים שהולך ופוחת. אך בה בעת הזהירה הממשלה שיש להמשיך ולהקפיד על חובת חבישת מסיכות, ריחוק חברתי, עבודה מהבית והימנעות מנסיעות ונוכחות מיותרת מחוץ לבתים, כאשר התדרדרות במצב תחייב חזרה להגבלות המחמירות.

התחלתי את שליחותי כשגריר בוינה, בליווי רעייתי, לפני חמישה חודשים בלבד. היחסים המצוינים השוררים כיום בין שתי המדינות מהווים כר פורה לפעילות נמרצת בכל התחומים – מדיני, כלכלי, מדעי, תרבותי ועוד.

ואז, הגיעה הקורונה. אוסטריה הוכתה כמו רוב מדינות העולם מהתפשטות הנגיף שגובה גם כאן קרבנות בנפש, כ-410 מתים נכון לכתיבת שורות אלה (יום חמישי). ההנחיות הדרקוניות דומות לישראל: בידוד, הגבלות תנועה והתקבצות, וחובת חבישת מסיכות בחנויות. אף הוטל עוצר על מוקדי התפשטות ממוקדים במחוז טירול והמחוז כולו שהה בסגר. יחד עם זאת, מדיניות הממשלה והקפדה נאותה מצד האזרחים הביאו לבלימת מגמת התפשטות המגפה לפני מדינות רבות אחרות ביבשת.

הקשר הישראלי, והאיסור ששמר על הקהילה היהודית

יש גם קשר ישראלי לעובדה שאוסטריה הייתה בין המדינות הראשונות באירופה לנקוט צעדים הכרחיים לבלימת הנגיף. בראיונות לתקשורת, זקף הקנצלר קורץ את התגובה המהירה והנחרצת של ממשלתו מול המגיפה לזכות שיחת טלפון עם ראש הממשלה נתניהו, אשר התריע באזניו בתחילת המשבר על הסכנה הנשקפת.

השלכות שיחה זו גרמו בעצם לביטול מסיבות הפורים של הקהילה היהודית כאן (למעט קריאת מגילה בבתי הכנסת), והיא ניצלה מהפגיעה הקשה שפקדה קהילות אחרות בחו"ל. חברי קהילה בודדים בלבד נדבקו, אם כי לצערנו חבר קהילה אחד נמנה בין קרבנות הנגיף. גם החנויות הכשרות שהחלו לפני החג במכירת המוצרים לפסח נצטוו במהרה למנוע כניסת קונים ולבצע את מכירת מרכולתם באמצעות משלוחים בלבד.

באותו השבוע החלה המציאות להצר את צעדנו: למחרת פורים ערכנו ביקור רשמי מרגש באתר ההנצחה שבמחנה הריכוז מאוטהאוזן לקראת הטקס לציון 75 שנה לשחרור המחנה (הטקס תוכנן להיערך בתחילת מאי, אך כעת לנוכח המצב הוא ישודר בערוצים דיגיטליים). היינו למעשה למבקרים האחרונים באתר לפני סגירתו, כמו כל שאר האתרים והמוסדות הציבוריים. יומיים אח"כ נפגשתי לשיחה מדינית מקיפה לקידום הקשרים הבילטראליים עם שר החוץ של האוסטרי, אלכסנדר שלנברג. למעשה היה זה יום פגישות העבודה האחרון לפני שכל תושבי המדינה התבקשו להקפיד ולהסתגר כמה שיותר בבתיהם ולשמור על ריחוק חברתי.

מחזירים אזרחים הביתה, מקדמים תרבות ישראלית

יחד עם זאת, העבודה נמשכת, אפילו ביתר שאת. העברנו את השגרירות למתכונת עבודה מיוחדת המאפשרת לשמור על שגרירות פתוחה תוך כדי מזעור הסיכונים לעובדים.  לפני החג סיימנו בהצלחה מבצע מורכב, בשיתוף פעולה עם עמיתינו האוסטרים, כאשר הטסנו לוינה קבוצה של אזרחים ישראלים מדרום אמריקה באמצעות מטוס של אוסטריאן איירליינס, אשר הצטרפו כאן לעשרות ישראלים ששהו במרכז אירופה. הטסנו את כולם חזרה לארץ עם טיסת ישראייר, שהשיבה מצידה עשרות אזרחים אוסטרים מישראל לוינה. במקביל סייענו למשפחות ילדים חולי סרטן מישראל העוברים טיפולים מיוחדים בבית חולים בקרוב לוינה, אשר חייבים להימשך גם בימים אלה. במקביל, אנו עוקבים מהשטח אחר ההתפתחויות ובפרט לנוכח תחילת יישום אסטרטגיית היציאה של ממשלת אוסטריה, ומנהלים שיח פורה עם מקבלי ההחלטות.

מרדכי רודגולד, שגריר ישראל בוינה, אוסטריה. (תמונה באדיבות המצולם)
מרדכי רודגולד, שגריר ישראל בוינה, אוסטריה. (תמונה באדיבות המצולם)

השגרירות מקדמת גם את הפעילות התרבותית הישראלית, אשר ממשיכה לפעום ברשתות הדיגיטליות, בהנגשת טעימות וירטואליות של מופעים שבוטלו. הפעילות התקשורתית מוצא את ביטויו במתן ראיונות לעיתונות המקומית ופרסום מאמרי דעה. צוות השגרירות המוכשר יודע לתת דרור ליצירתיות גם בזמנים קשים: ברוח השעה ובשת"פ עם השגרירות האוסטרית בת"א, הפקנו סרט ויראלי המחבר את האזרחים משני עברי הים המתמודדים עם הבידוד הביתי:

גם בזירה הצירתית יש שת"פ ???? פורה בין ???????? ו-????????! (Ausdauer = התמדה)In these challenging times ???????? and ???????? are working together ???? in many creative ways (Ausdauer = Persistence)

Posted by Mordechay Denis Rodgold on Monday, April 6, 2020

 

כשהשמירה על העובדים חשובה יותר מהאיזון בתקציב

במישור הכלכלי, ממשלת אוסטריה משקיעה עוד מתחילת המשבר משאבים רבים כדי להגן על הכלכלה, לשמר את המגזר העסקי, לבלום ככל הניתן את העלייה באבטלה ולתמוך בחזרה של הפעילות הכלכלית עם שיפור המצב הבריאותי. ממשלת אוסטריה החליטה כבר עם תחילת המשבר לוותר על יעד האיזון התקציבי ב-2020 ולהגדיל את הגרעון. התכנית הכלכלית מקציבה 38 מיליארד יורו (כ-150 מיליארד ש"ח) כדי למזער קריסת עסקים, ולאפשר לחברות ולעובדים לשרוד את תקופת המשבר כדי להתאושש במהרה ולחזור בבוא העת לפעילות סדירה. למשל, הוקצו 3 מיליארד יורו למימון הפחתת שעות העבודה במקום פיטורים, כאשר המדינה משתתפת בעלות הפסד השכר של העובדים. לפי הפרסומים בתקשורת, תכנית זו הצילה כבר 400,000 משרות.

לא יודעים מתי חוזרים הביתה

לכל אחד מאתנו, הדיפלומטים המשרתים בניכר, יש גם משפחה וחיים פרטיים שלרוב נדחקים הצידה לנוכח צו השעה. רעייתי ואני השארנו בירושלים שני ילדים שעשו את החג לבד, וכן שתי אימהות שגם הן נותרו בודדות בירושלים. המרחק מאפשר אולי מתן עצות, אך לא סיוע ממשי. כמו רוב עם ישראל בארץ, חגגנו השנה את ליל הסדר כאן בוינה לבד, בעוד ילדינו ואימותינו יושבים כל אחד לבד בביתו.

הריחוק החברתי תופס אצלנו מהות גיאוגרפית מרחיקת לכת. בעוד בירושלים ובוינה מדברים על הקלות הדרגתיות, ישנו נושא אחד שלוט עדיין בערפל כבד והוא חידוש הטיסות הסדירות בין מדינות. למעשה, אנו עדים לתופעה יוצאת דופן בעידן המודרני, כאשר רוב מדינות אירופה (וכן רבות מחוצה לה) הפסיקו כמעט כליל את קשרי התעופה הסדירים עד להודעה חדשה. אנו חיים ב-2020 ולא ניתן יותר לטוס באופן חופשי ממדינה למדינה. עבור הדיפלומטים הישראלים המשרתים בחזית בחו"ל, זה אומר שבעוד אנחנו ממשיכים להחזיק בעמדות הקדמיות, לקדם ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל, כל אחד מאתנו מנותק פיזית מהמולדת מבלי לדעת מתי ואיך יוכל לחזור ארצה ולהיפגש שוב עם יקיריו. את תפילת "לשנה הבאה בירושלים" שרנו בליל הסדר השנה במלוא הכוונה…

*

מרדכי רודגולד הוא שגריר ישראל באוסטריה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!