דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחיר הקורונה / הורים מוחים נגד ההוראה המקוונת. המורים: "האוצר מסית נגד עובדי ההוראה"

הנהגת ההורים הארצית דורשת ממשרד החינוך להאריך את שנת הלימודים, ולהבטיח שלכלל התלמידים תהיה תשתית ראויה להשתתפות בלמידה מקוונת | הסתדרות המורים מוחה על דרישת המדינה שהמורים יוותרו על ימי חופש: "עובדי ההוראה לא מכייפים עכשיו"

מורה בהוראה מקוונת. (צילום: פלאש90)
מורה בהוראה מקוונת. (צילום: פלאש90)
דוד טברסקי

עם החזרה מחופשת הפסח והפתיחה ההדרגתית של מערכת החינוך, מתגברת הביקורת של ארגוני ההורים כנגד המשך הלמידה המקוונת, ודרישה להאריך את שנת הלימודים עד סוף יולי. בעוד שר החינוך רפי פרץ מבטיח לצמצם את מערך הלמידה המקוונת, בהסתדרות המורים מוחים על הדרישה מהמורים לוותר על ימי החופש: "עובדי ההוראה לא מכייפים עכשיו, הם סגורים בבתיהם, עובדים, מלמדים ונותנים מעצמם למען כלל תלמידי ישראל".

הבוקר (ראשון) חזרו תלמידי ישראל לשגרת הלימודים המקוונים, שתימשך ככל הנראה עוד מספר שבועות לפחות. בעוד משרד החינוך לא פרסם עדיין תוכנית רשמית וברורה לחזרה לשגרה, גוברת מחאת ההורים כנגד המשך הלמידה המקוונת בטענה שלתלמידים קשה ללמוד בבתים והם נעזרים רבות בהורים, שחלקם צריכים להמשיך לעבוד. עוד טוענים ההורים כי לא בכל בית יש מספיק מחשבים שיאפשרו את הלמידה לכל התלמידים ושאופן הלימוד לא יכול להחליף למידה פרונטלית

"הלמידה המקוונת נראית מצוין במצגות אבל לא פרקטית בשום דרך או יישום הלכה למעשה, ומעבירה בפועל את נטל ההוראה בבית על כתפי ההורים, שצריכים גם לעבוד מהבית", מסרה היום הנהגת ההורים הארצית, שמחתה על כך שבחלק מבתי הספר המורים מענישים תלמידים שאינם מתייצבים לשיעורים המקוונים.

עוד הוסיפו כי "אנחנו דורשים לאפשר, לחלופין וכתנאי להמשך הלימוד מרחוק, מחשב לכל ילד ולא נסכים בשום מצב לסנקציות בגין אי רישום נוכחות תלמידים". בעוד משרד החינוך טוען שאין שום סנקציות כאלו, ההורים דורשים להמשיך את שנת הלימודים לתוך חודש יולי, וכבר בתקופה הקרובה לפתוח את הגנים והכיתות הנמוכות שם, לטענתם, החינוך המקוון אינו ישים כלל.

לאור הביקורת הרבה, כתב הבוקר שר החינוך שהלימודים המקוונים אינם חובה אלא נועדו בראש ובראשונה לספק שגרה לימודית ובטחון לתלמידים. "מסמך הלמידה מרחוק מהווה סטנדרטיזציה", כתב השר פרץ, "אין כאן דבר שהוא חובה. בנינו כלים רבים וכל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הם נעזרים בכלים אלו".

לביקורת של ההורים לילדים על קשת המוגבלויות הצטרף גם ארגון הפסיכולוגים ההתפתחותיים, שטען שהלמידה מקוונת לא מותאמת לחלק גדול של התלמידים, בדגש על ילדים קטנים וקרא לבנות תוכנית חדשה. על פי הארגון, "התוכנית כיום לא מתאימה לבשלותם הרגשית והבין-אישית של הילדים, מצריכה נוכחותם של מבוגרים ונסמכת על פרקי זמן ממושכים עוד שלילדים אין יכולת קשב כזו". בין היתר טוענים בארגון כי עד פתיחתם מחדש של גני הילדים, יש לפתח תוכנית חינוכית חדשה שתשים דגש על מפגשים קצרים וממוקדים בין הגננות המורות והילדים, שיחות אישיות, שימור הקשר בין הגננות והמחנכות להורים, והחלפת שיחות בשליחת סרטונים מצולמים.

בדומה להסכמות אליהן הגיעו משרד האוצר וההסתדרות ביחס לעובדי המדינה, דורשת כעת המדינה דורשת להחיל על מערכת החינוך הסכמה לכך שלמידה מרחוק תהיה 50% מסך שעות העבודה של המורים כיום, ואת 50% הנותרים ישיבו המורים במהלך חופשת הקיץ.

בהסתדרות המורים מתחו ביקורת על הרעיון, וטענו כי מדובר בניסיון לפגוע בתנאי העבודה של המורים בחסות המשבר, ולמרות ההתחייבויות והוויתורים להם הסכימו עד עתה.

"עובדי ההוראה מיישמים את המדיניות של משרד החינוך, שהוא המעסיק שלהם. הלמידה מרחוק אפקטיבית, שומרת על קשר רציף בין תלמיד למורה ולגננת, שומרת על קשר בין הילדים עצמם, שומרת על רצף למידה ומאפשרת לייצר שגרה של ביטחון בבית" נמסר מהסתדרות המורים, "עכשיו מנסה האוצר לנצל את המצב, מסית נגד עובדי ההוראה, משסה בהם את ציבור ההורים והכל במטרה לגזול מהם את חופשת הקיץ". עוד הדגישו כי לעובדי החינוך, בשונה משאר המשק, אין ימי חופשה צבורים, וכבר היום המורים ויתרו על תשעה ימי חופשה בהם נדרשו לעבוד.

ביום שלישי הקרוב תחזור לפעילות מערכת החינוך מיוחד, וחלק ממערכת החינוך המשולב בה לומדים כ-50 אלף תלמידים. החזרה תהיה הדרגתית ותתקיים לעת עתה במפגשים מצומצמים של שלושה ילדים בכל מפגש. הבוקר הוחלט בממשלה על צמצום הלמידה מרחוק כחלק מהמערך ההדרגתי של חזרה לשגרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!