דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות היום

מחיר הקורונה / מפעילי מעונות היום: "לא נפתח את המעונות ללא מימון נזקי הקורונה"

ראשי הארגונים בירכו על הודעתו של שר הרווחה אופיר אקוניס בה המליץ להפעיל את מעונות היום, אך הדגישו: "ללא מתן תקציב שיכסה את נזקי תקופת הקורונה ואת עלות הפעלת המעונות, לא יפתח לצערנו שום מעון"

מעון יום של ארגון ויצ"ו (צילום: דבר)
מעון יום של ארגון ויצ"ו (צילום: דבר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ראשי הארגונים מפעילי מעונות היום המפוקחים: "מברכים על המלצת שר הרווחה לחזור לשגרה, אך מעונות היום לא יפתחו ללא מימון נזקי הקורונה ומימון מלא של הפעלת המעונות במציאות מורכבת זו".

הארגונים ובהם ויצ"ו, נעמ"ת, אמונה, החברה למתנ"סים, נשי חרות, נאות מרגלית בית יעקב ועוד בירכו אתמול (א') על הודעתו של שר הרווחה אופיר אקוניס (הליכוד) בה הוא ממליץ להפעיל את מעונות היום "גם אנחנו מעוניינים בהשבת השגרה, וגם אנחנו מבינים את חשיבות הפעלת מעונות הילדים לגילאי לידה עד 3 למען הסדרת הפעילות המשקית ככל שניתן" מסבירים בארגונים, "אך ללא מתן תקציב ראוי שיכסה את נזקי תקופת הקורונה ואת עלות הפעלת המעונות בתקופה מורכבת זו, לא יפתח לצערנו שום מעון. מעונות היום נמצאים בגרעונות ידועים כבר תקופה ארוכה, לא נוכל לממן את עלות הפעלת המעונות כל עוד המדינה לא תעמוד במחויבותיה".

חגית פאר יושבת ראש נעמ״ת, 3 במרץ 2020 (צילום : קובי וולף, עבור דבר)
חגית פאר יושבת ראש נעמ״ת, 3 במרץ 2020 (צילום : קובי וולף, עבור דבר)

ראשי הארגונים מפעילי מעונות היום הגישו הבוקר מודל כלכלי למשרד האוצר אך טרם נענו בנושא. הארגונים גיבשו מודל הפעלה מיוחד לחזרה הדרגתית לשגרה, שהוגש למשרדי הרווחה והאוצר. עיקריו, הקטנת כיתות ומעבר ללמידה בקבוצות קטנות של עד שמונה ילדים, הגדלה מתחייבת של כוח האדם והתאמות נדרשות. על-פי תחשיב שערכו ארגוני המעונות, עלות ההפעלה של מעון בתקופת החזרה לשגרה תהיה כפולה מעלות ההפעלה בימי שגרה רגילים ודרישתם היא שהמדינה תישא בעלות פתיחת המסגרות באופן מלא.

"אנו מקווים שהממשלה תיקח אחריות על הגיל הרך"

בארגונים הדגישו כי הם "ערוכים לפתיחת מעונות היום ומגויסים לסייע למשק לחזור לשגרה, אך המדינה צריכה לשאת בעלויות הפעלת המסגרות במתכונת המיוחדת, ולא רק זאת – עליה לדאוג לשיפוי ארגוני מעונות היום על הנזקים שנוצרו בתקופת הקורונה". והוסיפו "כיום אנו מצויים על סף קריסה בשל חוסר תקצוב ממשלתי קודם והפסקת כלל התשלומים המתחייבים בגין הפעלת מערך המעונות גם בתקופה זו. הדבר רק מחריף את המצב ומעמיד בסכנה את פתיחת המעונות. אנו מקווים שהממשלה תיקח אחריות על הגיל הרך ותאפשר למאות אלפי הורים לחזור לעבודה עם החזרה לשגרה".

בתוך כך, פנה שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס לראש הממשלה, ראש המל״ל ושר הבריאות: ״המלצתנו היא להחזיר את הפעילות של המסגרות לגיל הרך (עד גיל 3) למען ההורים העובדים״. בהצעתו של שר הרווחה והעבודה אין הצעה לפיצוי הארגונים על התקופה בה לא הייתה פעילות במעונות, דבר שלא יאפשר להם לפתוח את המעונות.

שר הרווחה אופיר אקוניס עוזר במתחם חלוקת מזון לקשישים בתל אביב לפני חג הפסח באפריל 2020. (צילום: פלאש90)
שר הרווחה אופיר אקוניס עוזר במתחם חלוקת מזון לקשישים בתל אביב לפני חג הפסח באפריל 2020. (צילום: פלאש90)

בהמשך לישיבת ההיערכות ליציאה ממשבר נגיף הקורונה שהתקיימה בסוף השבוע האחרון, השר אקוניס העביר את המלצות משרדו לגבי החזרת הפעילות במעונות היום לגיל הרך. בהוראת משרד הבריאות, כלל המעונות והמשפחתונים נסגרו לפני כחודש ימים, וכעת עם חזרתו של המשק לפעילות חלקית, משרד העבודה והרווחה ממליץ על חזרת המעונות לפעילות לפי המודל הבא:

  • משפחתונים שהינם מסגרות לעד 5 ילדים – יוחזרו לפעילות מלאה.
  • מעונות היום – בשגרה ישנם כ- 78 פעוטות במעון המחולקים ל- 3 קבוצות, יוחזרו לפעילות במתכונת מצומצמת בשיטת הרוטציה, בדומה למתכונת שתונהג בגנים ובבתי הספר.
  • צוותי הטיפול – מעל גיל 65 לא יחזרו לעבודה בשלב הזה ולתגבר את המעונות במידת הצורך בסיוע שירות התעסוקה.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!