דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלבים

להציל חיים / לא רק בני האדם סובלים מהחום - גם הכלבים

טל שלוש, מנכ"ל מרכז הכלב והאדם, עם העצות שיסייעו לכלבים שלנו לעבור את הקיץ בשלום: מים לשתייה, מנוחה וגישה לצל יכולים להציל חיים

טל שלוש
צרו קשר עם המערכת:

התחממות כדור הארץ ושינוי האקלים מקצה אל קצה, בין חום קיצוני לקור מקפיא, בין רוחות עזות לאחוזי לחות גבוהים, כל אלו ועוד אינם נחלתם הבלעדית של בני האדם. בעלי החיים שותפים לתחושת הללו לא פחות, ולעתים אף הרבה יותר. לכן, חשוב בעת הזו לנקוט משנה זהירות ולדאוג להולכים על ארבע כשם שאנו דואגים לעצמנו: הכינו כלבכם לקיץ!

חודשי הקיץ בפתח, אחוזי הלחות גבוהים, ימים שרביים חדשות לבקרים וכולנו מודים ל'אלוהי המזגנים". בשעות היום והצהריים, הכלבים בבית ללא מזגן וקירור, ואסור לנו לשכוח להקפיד ולקיים מספר פעולות ולדאוג להם.

אף על פי שהטיפול בבעלי החיים המבויתים הללו נראה כמובן מאליו, אישרה כנסת ישראל בשנת 2009 את "תקנות צער בעלי-חיים (הגנה על בעלי-חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים)" אשר נועדו להסדיר את תנאי ההחזקה והטיפול בבעלי חיים שאינם למטרות מחקר או חקלאות. קרי, בפינות החי, בחצר הסמוכה, ברחוב, בחנות החיות וכדומה.

ומה כוללות התקנות? חובת הבעלים לדאוג לספק מים ואוכל נקיים וזמינים. כמו כן, בעוד המחוקק מתיר קשירת חיות למקומן ללא הגבלת זמן, מסויג בתקנות כי כלבים ניתן לקשור בשטח של לפחות 16 מ"ר, אך חובה לספק גישה לשטח מכוסה ונקי המוגן מפגעי מזג האוויר – שמש, גשם ורוח – וגודלו לא יפחת משלושה מ"ר (ללא שטח המלונה).  כלומר, היעדר טיפול או החזקה לא נאותה של בעלי חיים הינם בגדר עבירה שקנס לצדה.

אך מלבד התקנות, שאותן בעלי כלבים חייבים לקיים מעצם היותנו בני אדם מוסריים, בחודשי הקיץ הסכנות כפולות ואין להקל ראש בהן.

כלבים בחוף הים. צילום: נתי שוחט / פלאש 90.
כלבים בחוף הים. צילום: נתי שוחט / פלאש 90.

בניגוד לבני האדם, לכלבים אין מנגנון הזעה ומכת-חום הידועה כ"מכת שמש" אצל כלב עשויה לגרום לו לנזקים חמורים ואף להביא למותו! חתולים וכלבים יודעים לקרר את גופם באמצעות "הלחתה" – זוהי נשימה בה עובר אוויר על הלשון וחלל הפה ובדרך זו חום נפלט מחוץ לחלל הפה. זו הסיבה שפעמים רבות כלבים מתנשפים במהירות ולשונם בחוץ, אך תהליך קירור זה אינו יעיל כמו הזעה והכלבים רגישים לחום ומתחממים מהר מאוד.

השארת מספר קערות מים לכלב עת יציאת הבעלים מביתו עשויה לסייע לכלב לאורך היום. אנו שותים בממוצע 2 ליטרים ביום. גם הכלב זקוק לרוויה בסביבה מוצלת ונעימה.

טיולי בין הערביים עם הכלב חשובים, אך חשוב יותר להימנע מכוויות בכריות כפות הרגליים של הכלבים, שכן בניגוד לנעליים הנוחות של האדם, הכלב חשוף לפגיעות והמדרכה או האספלט לוהטים ועשויים לגרום לנזקים חמורים שמתגלים רק לאחר החזרה הביתה. הקפידו על סיבוב עם הכלב בשעות הבוקר המוקדמות, או בשעות הערב לאחר שקיעת החמה. פעולה מונעת נוספת להקלה בקיץ היא ריסוס או שימוש באמפולה נגד טפילים, פרעושים וקרציות אשר פוגעים בגופו ובשלוותו של הכלב.

הימנעות מטיולים ארוכים, הקפדה ועידוד שתייה מרובה, לרבות הוספת קוביות קרח או מעט מרק עוף לקערת המים, זיהוי סימני עייפות אצל הכלב, מנוחה במזגן ואף במים צוננים – אלו פעולות בסיסיות ופשוטות שחובה עלינו לקיים.

הכלב הוא חברו הטוב של האדם. בימים טרופים וסוערים בהם גלי החום עולים, אך גם בימים כתיקונם, חשוב להקפיד ולהיזהר לא להשאיר בשום אופן את הכלב או החתול במכונית לבד. כשם שאנו נחרדים מהשארת ילדים ברכב, דבר נוראי ובלתי נתפס כשלעצמו, יש להיזהר מהשארת בעל החיים חסר האונים ברכב. הטמפרטורה בתוך הרכב עשויה להגיע לטמפרטורה הגבוהה ב-50% מזו שבחוץ וגם פתיחה מזערית של החלונות אינה מסייעת.

השמש יכולה להיות הרסנית. בעלי החיים הסובבים אותנו הם חלק מהטבע ואינם שונים מאיתנו בני האדם. כמונו, הם חשופים לפגעי הטבע ולעתים אף יותר. חיות המחמד שבחרנו לאמץ הם בני משפחה לכל דבר. אנו נושאים באחריות כלפיהם והם צריכים להיות מטופלים במידת החמלה שאנו דואגים לקרובים לנו. שמרו עליהם בבקשה.

לכן, בזמן שאתם מקפידים לשמור על בריאותכם ובריאות ילדיכם, שימו לב לכלבים שלכם: אל תשכחו אותם ברכב, אל תשכחו לטפל בהם במסירות ובאהבה לאורך כל ימות השנה. מים, צל ומנוחה יעבירו את הקיץ בהנאה גדולה.

הכותב הוא מנכ"ל מרכז הכלב והאדם

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!