דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

מחיר הקורונה / כ-780 תלמידים חולים נותרו ללא מענה מאז השבתת מערכת החינוך

כך עלה בישיבה שערכה ועדת החינוך בנושא | לטענת ההורים והמורים, משרד החינוך והזכיין הפרטי המעניק לתלמידים אלה את שירותי החינוך, לא עונים לפניותיהם | ח"כ הורוביץ: "האחריות מוטלת על המשרד ולא על הזכיין"

ועדת החינוך בכנסת, 20 באפריל 2020 (צילום: דוברות הוועדה)
ועדת החינוך בכנסת, 20 באפריל 2020 (צילום: דוברות הוועדה)
דוד טברסקי

כ-780 תלמידים חולים, מתוך 1,380 שמקבלים שירותי חינוך ממורים דרך תוכנית 'שלבים' בבעלות חברת 'קדימה מדע' בבתיהם או בבתי החולים, נותרו ללא מענה מאז הושבתה מערכת החינוך לפני כחודש וחצי, כך עלה בדיון שערכה הבוקר (שני) ועדת החינוך בנושא. למרות שהועמד תקציב ייעודי להמשך הפעלת התוכנית בימי הקורונה, פחות מחצי מהזכאים קיבלו אותו בפועל.

"האחריות לחינוכם של הילדים הללו מוטלת על משרד החינוך ולא על הזכיין שמפעיל את התוכנית" אמר יו"ר ועדת החינוך, ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), "על משרד החינוך לדאוג שכל תלמיד חולה שמעוניין ללמוד, יקבל ללא דיחוי את הכלים לכך". במהלך הדיון עלה כי משרד החינוך לא מחזיק נתונים מדויקים על כמות התלמידים שנשארו ללא מסגרת חינוכית.

נלה דוידוב, אם לשני ילדים חולים שמקבלים שירות חינוכי במסגרת  התוכנית, סיפרה לחברי הוועדה כי "כתבתי כבר לפני כמה שבועות לגורמים במשרד החינוך ובתוכנית, אך לא קיבלתי תשובה מאף אחד. דוידוב ציינה שבסל השירותים שהתלמידים השונים מקבלים נמצאים, בין היתר, שעות הוראה פרטניות, טיפולים פרה רפואיים, תמיכה רגשית ועוד שכרגע אין שום מענה עליהן. "לא קיבלנו מענה חינוכי לא במשרד החינוך, לא בחברה המפעילה, הלמידה מרחוק לא מתקיימת והילדים עם הבעיות הנפשיות ברגרסיה חמורה", הוסיפה.

לדברי רחלי אברמזון, מנהלת אגף לחינוך מיוחד במשרד, "ב-17 במרץ קיבלנו הנחיה ממשרד החינוך לסגור את מערכת החינוך ולא אפשרנו כניסה לבתים כדי לא לסכן את התלמידים ואת הצוות החינוכי". עם זאת אמרה כי ב-24 במרץ קיבלו חלק מהמורים  אישור מיוחד ממשרד הבריאות לחזור לטפל באוכלוסיות המורכבות יותר, ונכון להיום כ-600 תלמידים, מתוך 1,380,  מקבלים את השירות.

"חלק אחר של התלמידים ימשיך לקבל את השירות לאט לאט בהדרגה, ככל שניתן יהיה להיכנס לבתים" הבטיחה אברמזון, "חלק מההורים מבקשים לא להכניס את המורים הביתה כי הם חוששים לבריאות הילדים, וחלק ימשיכו לקבל את הטיפולים וההוראה לאט לאט כשהמערכת תחזור לפעולה".

בעבר הופעלה התוכנית על ידי משרד החינוך, אך היא הופרטה עקב אילוצי תקציב. "הפרטת התוכנית היא דבר מאוד חמור שהביא למצב עגום בקשר בין ההורים, במיוחד בתקפות הקורונה", אמרה עילאם בשארה, מורה בתוכנית. בשארה טענה כי במהלך החודש האחרון קיבלו המורים מסרים סותרים מהמשרד ומהזכיין והוסיפה: "משרד החינוך מוותר עלינו בקלי קלות. למה שהוא לא ייקח את התוכנית לידיו וינהל אותה?"

המורים, המועסקים כעובדי קבלן, טוענים כי הוצאו לחל"ת כנגד רצונם, ומשכורתם קוצצה ב-50%. לדברי בשארה, "יש מורים שאם יוותרו על החל"ת ויחזרו ללמד שניים או שלושה תלמידים, לא יוכלו להגיע אפילו ל-50% מהשכר שלהם שגם כך לא היה גבוה".

מנכ"לית 'קדימה מדע', ד"ר דליה גורי, טענה כי "כל מורה שפנה אלינו קיבל התייחסות" וכי "שלחנו מייל לכל הורה וכל הורה קיבל תשובה". עוד אמרה כי התוכנית פועלת במתכונת מצומצמת בגלל המגבלות של משרד הבריאות אבל כל מורה שרוצה לעבוד קיבל את האפשרות לכך, כולל בהוראה מרחוק. לדבריה, "הכשרנו מורים לעבוד באופן ייחודי מרחוק. אנחנו מוכנים בכל רגע לחדש את התוכנית ולטפל בכל התלמידים".

ח"כ אורלי פורמן (כחול לבן) אמרה כי "הילדים החולים מוכים פעמיים,פעם כי הם חולים ופעם שניה כשבתקופה כל כך רגישה הם תלויים באוויר" ומתחה ביקורת על הפרטת התוכנית מלכתחילה. "למה בכלל שהמשרד יפריט את השירות הזה? מבחינתי הזכיין הוא לא רלוונטי כי מי שאחראי על חוק חינוך חובה הוא משרד החינוך", אמרה.

לביקורתה של פרומן הצטרפה גם חברתה לסיעה ח"כ עומר ינקלביץ' שטענתה שלוועדה הגיעו פניות מהורים למאות תלמידים שרוצים ויכולים לחזור לשגרת הלימודים, אבל לא קיבלו מענה לכך "למרות טענת מנהלת התוכנית על כך שישנם הורים שאינם מעוניינים בטיפול בתקופה זו, מתברר שמאות הורים משוועים לתוכנית, אך לא זוכים למענה", אמרה.

בסיכום הדיון דרשו חברי הכנסת ממשרד החינוך להבין את כמות התלמידים המדויקת שלא קיבלה מענה הולם ויצירת תוכנית פעולה ברורה כיצד להחזיר את שירותי החינוך לילדים, במסגרת המגבלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!