דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

זכרון השואה / 6 המלצות לציון דיגיטלי של יום השואה תחת מגבלות הקורונה

בימים של בידוד וריחוק פיזי, החברה הישראלית ממציאה מחדש את הדרכים לזכור | מפודקאסטים לילדים, דרך הצעות מקוונות לטקסים, הרצאות בזום וגם העצרות הישנות והמוכרות - מבחר מתוך המגוון המוצע ברשת

"זיכרון בסלון" דרך הזום. (צילום: יחצ)
"זיכרון בסלון" דרך הזום. (צילום: יחצ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה צפוי להראות אחרת מכפי שהורגלנו. מגפת הקורונה ונהלי הריחוק הפיזי והבידוד בבתים לא יאפשרו השתתפות בעצרות וטקסים וימנעו גם אירועים מסוג "זיכרון בסלון". בשנה שעברה הושק בקמפיין מושקע "הסטורי של אווה". זה היה מיזם חדשני ושנוי במחלוקת שהביא את סיפורה של נערה יהודייה במהלך השואה דרך סדרה של סרטונים שפורסמו באינסטגרם. בניגוד ל"סטורי של אווה", האירועים הוירטואליים הרבים שיתקיימו השנה לא צפויים לעורר סערות ציבוריות. היצירתיות וההשקעה המתבטאות בהם עשויות להוות טעימה מהאופן בו תזכור החברה הישראלית את השואה  בעתיד. הנה מעט מן המגוון המוצע ברשת לציון יום השואה מהבידוד הביתי.

האישי: הפודקאסט של אנה – גלי צה"ל

יומנה של אנה פרנק, או בשמו הרשמי "יומנה של נערה", הוא כנראה הטקסט המוכר ביותר בעולם הקשור לשואה. הוא גם אחד הספרים המוכרים והנמכרים בכל הזמנים. לקראת יום השואה עיבדו בגל"צ את הספר, שראה אור לראשונה ב-1946,  לפודקאסט הכולל שבעה פרקים בני כרבע שעה כל אחד. את דמותה של אנה מגלמת השחקנית אליאנה תדהר והפודקאסט הוא הזדמנות מעולה להכיר לדור הצעיר אחד מנכסי צאן ברזל של העם היהודי לדורותיו.

המשפחתי: טקס ופעילות משפחתית – אסיף

אסיף הוא מיזם מבית מכון שיטים (מכון החגים הקיבוצי) המבקש לסייע למשפחות להכניס תוכן איכותי בדגש ישראלי-הומניסטי לחגים ולמועדים השונים. השנה, העלו באתר אסיף הצעות לציון יום השואה הכוללות הפעלות לילדים וכן הצעה לטקס משפחתי קצר. גולת הכותרת של הפעילות, בעבור משפחות עם ילדים, היא הפעלה אופטימית בהשראת המחנך המפורסם יאנוש קורצ'ק שנרצח באושוויץ עם ילדי בית היתומים שניהל.

הקהילתי: מרד של תקווה – מרכז הדרכה "המעורר" ותנועת דרור ישראל

מפעל "מרד של תקווה" מקיים מדי יום השואה אירועי שיח ומפגש במוזאון נייד המוקם בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. בשל מגבלות הקורונה, מציעים יוזמי המפעל, מרכז ההדרכה "המעורר" ותנועת דרור ישראל, מגוון תכנים אינטרנטיים, ובראשם השתתפות בערב עדוּת ושיח וירטואלי שיתקיים הערב, ערב יום השואה, בשני סבבים, בשעות 18:00 ו-20:00. באתר תוכלו למצוא גם תכנים לאנשי חינוך ומגוון הרצאות בנושא השואה והמרד.

המעמיק: התכנסות ליום השואה – מכון שלום הרטמן

"ההתכנסות" שמציע מכון שלום הרטמן מתבססת על נוסח התכנסות שפותח במכון ואן ליר בירושלים, בהובלת פרופ' מיכל גוברין. סביב מעין "הגדה" שמאגדת קטעי מקורות שונים, מוזמנים המשתתפים לאחריות אישית על זיכרון השואה והנחלתו לדורות הבאים. מכון שלום הרטמן יקיים הערב, ערב יום השואה, התכנסות מרכזית בשעה 21:00. בנוסף, מציע המכון כלים והכשרה לקיום התכנסות משפחתית או עם חברים.

לא נותקה השלשלת: תנועות הנוער

לתנועות הנוער בישראל מקום חשוב בשימור זיכרון השואה. מדי שנה מקיימות התנועות עצרת נוער מרכזית ביד ושם. השנה לא תתקיים העצרת, ובמקומה תשודר מחר, יום השואה, בשעה 17:30 עצרת שהוקלטה מראש בפלטפורמות השידור של משרד החינוך ויד ושם וכן בערוץ 23. בנוסף, בתנועת הנוער העובד והלומד השיקו אתר פודקאסטים בו מביאים מדריכי וחניכי התנועה את סיפוריהם של בני משפחתם מתקופת השואה, לצד סיפורים מעוררי השראה נוספים. תנועת בני עקיבא תשדר הערב, ערב יום השואה, בשעה 21:30 ב"פייסבוק לייב" ובערוץ היוטיוב של התנועה "זיכרון בסלון תנועתי" בו ישוחח מזכ"ל התנועה לשעבר, דני הירשברג, עם הרב חיים דרוקמן על "סיפורו האישי על מסתור, בריחה וחיים שניתנו במתנה". תנועת הצופים העלתה לאתר ההדרכה שלה מבחר עדויות מוקלטות, פרי ראיונות שקיימו חניכים ומדריכים בתנועה עם ניצולי שואה.

המוכר והטוב: עצרת הזיכרון המרכזית הוירטואלית לשואה ולגבורה – בית לוחמי הגטאות

בית לוחמי הגטאות, מוזאון השואה הראשון בארץ, מקיים מדי שנה עצרת מרכזית במוצאי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. השנה, תתקיים העצרת הממלכתית באופן וירטואלי, בהשתתפות נשיא המדינה מר ראובן ריבלין. העצרת תועבר בשידור חי בכאן 11, בערוצי הדיגיטל של כאן, באתר "וואלה" ובדף הפייסבוק של בית לוחמי הגטאות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!