דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

פוליטי / נתניהו וגנץ חתמו על הסכם להקמת ממשלה בהובלת הליכוד וכחול לבן

על פי ההסכם הקואליציוני, נתניהו יכהן כראש ממשלה במשך שנה ושבעה חודשים ולאחר מכן יעבור התפקיד לגנץ | החלטות ממשלה וחקיקה יתקבלו בהסכמה במשך חצי שנה עד לגיבוש קווי יסוד | הליכוד יחזיק בתיקי האוצר, הבריאות והשיכון, וכחול לבן בבטחון, חוץ ומשפטים | ההסכם קובע העברת תקציב דו שנתי

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ חותמים על הסכם קואליציוני להקמת ממשלה, 20 באפריל 2020 (צילום: יח"צ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ חותמים על הסכם קואליציוני להקמת ממשלה, 20 באפריל 2020 (צילום: יח"צ)
אסף צבי

ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו (הליכוד) ויו"ר הכנסת ויו"ר 'כחול לבן' בני גנץ חתמו הערב (שני) על הסכם להקמת ממשלה – כך הודיעו שתי המפלגות. לפי ההסכם ראשות הממשלה תהיה ברוטציה בין נתניהו לגנץ, ולמשך תקופה של חצי שנה יתקבלו החלטות בהסכמה ביניהם בלבד עד לגיבוש קווי יסוד מוסכמים.

בהודעת הליכוד וכחול לבן נאמר כי "לאור מצב החירום במדינה ועל רקע האתגרים הרפואיים, הכלכליים והחברתיים הניצבים בפני מדינת ישראל, הושגה הערב הסכמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן ויו"ר הכנסת רא"ל (במיל') ח"כ בני גנץ, על הקמת ממשלת חירום לאומית". גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו "מנענו בחירות רביעיות. נשמור על הדמוקרטיה. נלחם בקורונה ונדאג לכל אזרחי ישראל".

נתניהו בראשות הממשלה עד אוקטובר 2021, קבלת החלטות בהסכמה למשך חצי שנה

בהודעה מפורטים עיקרי הסיכומים בנושא אופן התנהלות הממשלה שתוקם:
– הממשלה תהיה שוויונית, וכך גם הקבינט המדיני-ביטחוני והקבינט החברתי-כלכלי.
– יוקם קבינט קורונה בהובלה משותפת של נתניהו וגנץ שירכז את הטיפול במגפה בהשתתפות השרים הרלבנטיים וגורמי המקצוע.
– עם השבעת הממשלה יושבעו ראש הממשלה נתניהו כראש ממשלה מכהן ויו"ר כחול לבן, בני גנץ כראש הממשלה המיועד שיחל בחודש אוקטובר 2021.
– במידה ומי מהצדדים יפזר את הכנסת או לא יצביע בעד תקציב המדינה – ראש הממשלה מהמפלגה השנייה יכנס לתפקיד, ורק חצי שנה לאחר מכן יתקיימו בחירות, כשהוא מכהן כראש ממשלת המעבר.
– הממשלה תושבע לאחר השלמת הליך חקיקה שיסדיר את מעמד ממלא מקום ראש הממשלה ואת קיום הסכם הרוטציה.
– עם הקמת הממשלה היא תוגדר כממשלת חירום לאומית לתקופה של חצי שנה, ולא תועלה חקיקה שאינה קשורה במלחמה בקורונה ללא הסכמה. במקביל יוקם צוות מו"מ שידון בקווי היסוד לממשלת האחדות שתוקם עם תום המאבק בקורונה. ראש הממשלה המכהן יורשה להביא לממשלה ולכנסת החל מחודש יולי את הצהרת טראמפ בדבר החלת הריבונות, לאחר קיום תהליך סדור בנושא.
– יוקם קבינט פיוס לאומי.

בנוסף, נקבע בהסכם כי המפלגות יקדמו העברה של תקציב מדינה דו-שנתי לשנים 2020 ו-2021 – מהלך שבג"ץ התנגד לו בעבר.

האוצר והבריאות לליכוד ושותפותיה, המשפטים והכלכלה לכחול לבן ושותפותיה

המפלגות קבעו כי תיקי האוצר, הבריאות, ביטחון הפנים, שיכון ובינוי, התחבורה והחינוך יהיו בידי מפלגת הליכוד ושותפותיה. במקביל, תיקי הביטחון, החוץ, המשפטים, התקשורת, התרבות והכלכלה יהיו בידי כחול לבן ושותפותיה. עוד נקבע כי יו"ר הכנסת יהיה מטעם הליכוד.

ההסכם ימנע מערכת בחירות רביעית

הקמת הממשלה תמנע מערכת בחירות נוספת, לאחר שלוש מערכות בחירות בתוך שנה. הקמת הממשלה מסיימת תקופה של שנה וארבעה חודשים בה תפקדה הממשלה בראשות נתניהו כממשלת מעבר, ללא רוב בכנסת.

ההסכם בין הליכוד לכחול לבן נחתם לאחר פקיעת המנדט שנתן נשיא המדינה רובי ריבלין ליו"ר כחול לבן בני גנץ להקים ממשלה, והעברת המנדט לכנסת לתקופה של 21 יום שיסתיימו בתחילת חודש מאי. המשמעות היא שמעל 61 חברי כנסת צריכים להגיש את חתימותיהם לנשיא בדרישה להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מראשי המפלגות (כחול לבן או הליכוד). לאחר מכן תידרש הכנסת לאשר את הממשלה שתוצג. הקמת הממשלה מותנית בחתימה על הסכמים קואליציונייםבין הליכוד למפלגות 'גוש הימין והחרדים' – ימינה, יהדות התורה וש"ס

מחאה באופוזיציה: "שליטה מוחלטת של נתניהו"

ח״כ עפר שלח מסיעת 'יש עתיד-תלם', התייחס להודעה על הקמת הממשלה, ״שליטה מוחלטת של נתניהו במינוי שופטים, חקיקה, ועדות הכנסת – וכמובן סיפוח מתי שירצה.
‏אפס תפקידים לכחול לבן במה שנוגע לקורונה.  ‏34 שרים, חוק נורבגי מדלג, חלוקה לפרוסות של תיקי החוץ והביטחון. ‏בני גנץ, גבי אשכנזי – לאן תובילו את החרפה״

גם יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה, הגיב להודעה: "ממשלת הכניעה של גנץ ונתניהו היא סטירת לחי לרוב האזרחי שיצא פעם אחר פעם לקלפי כדי להדיח את נתניהו. גנץ לא היה אמיץ מספיק לנצח ובחר להכשיר את הסיפוח, הגזענות והשחיתות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!