דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילת

ראיון מיוחד / "אף אחד לא יתן לתרנגולת מטילה ביצי זהב לקרוס"

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, שופע רעיונות לשיקום העיר ממכת האבטלה ונזקי הסופה. "אמרו שאפשר להוציא משדה דב עשרות מיליארדי שקלים כנדל"ן למגורים, אז יש מאיפה לממן את השיקום הדרוש לאילת", הוא אומר לקראת הדיון בוועדת הכספים של הכנסת

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת: "זה מגה פיגוע בקנה מידה של עיר כמו אילת"  (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת: "זה מגה פיגוע בקנה מידה של עיר כמו אילת" (צילום: הדס פרוש / פלאש90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אירוח צוותים רפואיים להפוגה; קיום מחנות אימונים לספורטאים; מחיר מוזל לתיירות פנים; היערכות לקליטת תיירות חוץ. מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, שופע רעיונות לשיקום העיר, שדורגה השבוע על ידי רשות התעסוקה במקום הראשון בישראל במספר המובטלים עם 43.9% שאינם עובדים. "העיר תצא מהמשבר הזה. בכוח או במוח", הוא אומר בראיון ל'דבר', לקראת הדיון במצב העיר בוועדת הכספים של הכנסת הבוקר (רביעי).

הלוי נשאר אופטימי למרות המכות הקשות שאילת ספגה – מהשבתת התיירות עקב התפרצות הקורונה, דרך הסופה החורפית שגרמה להרס הטיילת והחוף ולנזקים של כ-100 מיליון שקלים (שהביטוח מפצה בינתיים רק על מחציתם); ועד סגירת שדה דב בשנה שעברה.

"נתחיל בזה שהעיר אילת, כל הכלכלה שלה נשענת על ענף התיירות", הוא אומר, "כשהענף הזה קורס, אז כל החוליות קורסות יחד איתו. התיירות מהווה 80% מהתעסוקה הישירה והעקיפה בעיר. זו הסיבה שאנחנו מובילים היום את רמת האבטלה בישראל. תניח את הסטטיסטיקה בצד, 44% אבטלה, 70% אבטלה, אני מעריך שהמצב בשטח הוא ששלושה מכל ארבעה אנשים בעיר נשארו בלי עבודה".

אלו נתונים שיכולים לפרק קהילה.
"זה מגה פיגוע בקנה מידה של עיר כמו אילת. יש אלפי משפחות ששני בני הזוג נמצאים במצב של אבטלה. תיירות זו לא תעשייה עתירת שכר כמו היי טק או פיננסים. בסופו של דבר, השכר לא גבוה ורשת הביטחון  האישית דלילה. אנשים שחיים מחודש לחודש בלי פק"מים. אבל יש פה גם קהילה מדהימה שנותנת חיבוק ענק ועזרה הדדית.

אם רוצים אפשר לייצר שרוול סטרילי שמאפשר תיירות מבוקרת. אין גם סיבה לא לאפשר תעסוקה פנימית – שהספר, הפדיקוריסטית, יחזרו לעבוד"

"אגב, דיברתי עם מאיר שפיגלר (מנכ"ל הביטוח הלאומי ע.כ.), והוא אמר לי: 'אם יש לכם מצב שבו שני מפרנסים שיושבים בבית, אפשר לתת להם מענק מיוחד. צריך לדאוג לתקנה שתחריג את אילת ותאפשר את זה ואנחנו עובדים על זה'".

"אני מעריך שהמצב בשטח הוא ששלושה מתוך ארבעה לא עובדים" הרס באילת בעקבות סופת רוחות, 14 במרץ 2020. (צילום: פלאש90)
"אני מעריך שהמצב בשטח הוא ששלושה מתוך ארבעה לא עובדים" הרס באילת בעקבות סופת רוחות, 14 במרץ 2020. (צילום: פלאש90)

זו לא הפעם הראשונה שהעיר סופגת משבר בתיירות. בכל מבצע צבאי התיירים נעלמים. במה זה שונה הפעם?
"זה נכון שתיירות היא תעשייה נפיצה. כשהיו פה אירועים ביטחוניים או גיאופוליטיים זה השפיע על כמות התיירים ולא היה קל, אבל ידעת שיעבור שבוע או חודש והסיפור יגמר. המערכות לא התפרקו כולן. באירוע הנוכחי המערכות משותקות כולן וקשה לדעת מתי המצב ישתנה. אבל אנחנו כאן זוכרים גם את תקופת סדאם חוסיין, כשטילים נפלו על המרכז והייתה נהירה אלינו לאילת".

"ברגע שיוסרו המגבלות, אנשים שיחפשו לאן לנסוע. אנחנו צריכים להיות מוכנים לקלוט אותם ראשונים. לעודד את חברות התעופה לחזור"

מדברים היום על כך שענפי התעופה והתיירות יהיו אחרונים להשתקם. התחזיות הן שהפגיעה תימשך עמוק לתוך 2021.
"ברור שהאירוע הזה לא יסתיים בקרוב והשובלים שלו יהיו ארוכים מאוד. נצטרך גם סיוע של המדינה וגם אורך-רוח מצדנו, אבל אני לא מקבל את האמירה החד משמעית ששמעתי באחד הדיונים עם אנשי האוצר, שברכבת של היציאה מהמשבר התיירות תהיה הקרון האחרון. זה לא מחויב המציאות. בעיר אין כמעט חולים. יש שלושה חולים והם בבידוד ביתי. ירדנו מ-417 מבודדים, שהתברר שאינם חולים, ל-33 מבודדים בלבד. ככה שאם רוצים אפשר לייצר שרוול סטרילי שמאפשר תיירות מבוקרת. אין גם סיבה לא לאפשר תעסוקה פנימית. שהספר, הפדיקוריסטית, יחזרו לעבוד. הצבתי לנו יעד שבראשון במאי נעבור שלב. שבועיים מפסח נוכל להכריז על אילת כאזור סטרילי, ולהתחיל לשקם את הכלכלה של העיר".

"להביא את הצוותים הרפואיים להפוגה"

להלוי יש הרבה רעיונות על הדרך "להוציא את התרנגולת שמטילה ביצי זהב מהבוץ", כדבריו. אחד מהם, לו שותפה גם שרת התרבות והספורט מירי רגב, הוא לסיים בעיר את משחקי העונה בליגות הכדורגל והכדורסל.

"הצעתי שאילת תארח מחנות אימונים לכל ענפי הספורט", אומר הלוי. "כשמדובר בספורט יחידני זה גם די פשוט. טניס, שייט, גלישת רוח. אין סיבה לא לבנות תכנית שתאפשר את זה. עוד רעיון זה להביא את הצוותים הרפואיים להפוגה בעיר. אין סיבה שלא נארח כאן את הצוותים הרפואיים שזקוקים למנוחה. מפעל הפיס מוכן לסייע בעניין. לא מימון מלא, אבל המדינה תיתן קצת ואפשר לעשות את זה".

זו עיר חזקה מאוד שגם הכניסה למדינה המון כסף במשך השנים. המדינה מצידה גם מושקעת פה במאות מליונים. אף אחד לא רוצה לראות את ההשקעה שלו הולכת לטמיון"

מה עוד?
"ביקשתי ממשרד התיירות לקדם תכנית לעידוד תיירות פנימית, שנוכל להפעיל כבר בחודשים הקרובים. אנשים שהיו בחודשיים האחרונים כלואים בבית צריכים את זה. המלונות יתנו מחירים עממיים, המדינה תוסיף, ואנשים יקבלו את הנופש שהם כל כך משוועים לו במחיר מוזל".

יש לנו מעל מאה פרויקטים של תשתיות, אנחנו בתנופה של פיתוח. אין כוח בעולם שיוכל לעצור את זה" – ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי בהפגנה נגד סגירת שדה דוב מול מעון ראש הממשלה בירושלים. יוני 2019 (צילום: עמר כהן)
יש לנו מעל מאה פרויקטים של תשתיות, אנחנו בתנופה של פיתוח. אין כוח בעולם שיוכל לעצור את זה" – ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי בהפגנה נגד סגירת שדה דוב מול מעון ראש הממשלה בירושלים. יוני 2019 (צילום: עמר כהן)

"גם בתיירות חוץ צריך לטפל. ברגע שיוסרו המגבלות, גם שם יש אנשים שיחפשו לאן לנסוע. אנחנו צריכים להיות מוכנים לקלוט אותם ראשונים. לעודד את חברות התעופה לחזור. אם עד עכשיו שמנו עם משרד התיירות 60 דולר סבסוד כרטיס טיסה של כל תייר בחברות הלואו קוסט שטסות ל'רמון'  צריך להגדיל את זה ל-100 דולר".

"אין כוח בעולם שיעצור את תנופת הפיתוח"

הלוי למוד קרבות מול הממשלה על סיוע לעיר. עוד לא חלפה שנה מאז שהפסיד בקרב על סגירת שדה דב, אבל הוא מצליח להסתכל על מה שהשיג. "אחרי שהחליטו לסגור את שדה דב, באוגוסט 2019, הממשלה קיבלה החלטה לתמוך באילת ב-800 מיליון שקל למשך ארבע שנים. החלטה מאוד חשובה. תשעה חודשים עברו ושדה התעופה שם עומד ריק, יכלו להמשיך לטוס. אבל אני מתמקד בחיובי. מדינת ישראל אמרה אז שאפשר להוציא משדה דב עשרות מיליארדי שקלים כנדל"ן למגורים, אז יש גם מאיפה לממן את השיקום הדרוש לאילת".

אתה מאמין שהממשלה תכניס יד לכיס ותסייע לעיר?
"עכשיו כולם מבינים את המצב המיוחד של אילת. קיבלנו את רמת הקשב הראויה. העיר הזו תצא מהמשבר הזה, בכוח או במוח. אף אחד לא יתן לתרנגולת שמטילה ביצי זהב לקרוס. זו עיר חזקה מאוד שגם הכניסה למדינה המון כסף במשך השנים. המדינה מצידה גם מושקעת פה במאות מליונים. אף אחד לא רוצה לראות את ההשקעה שלו הולכת לטמיון. רק לאחרונה השקיעו פה 2 מיליארד שקל בשדה תעופה. יש לנו מעל מאה פרויקטים תשתיתיים – שכונות, פארק מים, רצועת חוף חדשה, מרכז קונגרסים. אנחנו בתנופה של פיתוח. אין כוח בעולם שיוכל לעצור את זה".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!