דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון תש"ף

יום הזיכרון תש"ף / בזוגות ועם כפפות ומסיכות: תנועות הנוער ממשיכות לקיים את מפעלי הזיכרון

בנוער העובד והלומד ובבני עקיבא מציינים כבר עשרות שנים את יום הזיכרון בחלוקת זרים למשפחות השכולות, ובהנחת דגלים ונרות נשמה על קברי נפגעי פעולות האיבה | גם השנה יגיעו החניכים והמדריכים לבתי העלמין, תוך נקיטת אמצעי הזהירות הנדרשים

מבצע 'זר לנופל' (באדיבות הנוער העובד והלומד)
מבצע 'זר לנופל' (באדיבות הנוער העובד והלומד)
דוד טברסקי

למרות הסגר, תנועות הנוער 'הנוער העובד והלומד' ו'בני עקיבא' ממשיכות לפקוד את בתי העלמין לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה שייחל בערב יום שני הקרוב ומה שלאורך 39 שנה היה מפעל של יום אחד, מתפרס לראשונה, בשל מגבלות הקורונה, על שבוע שלם.

חניכי הנוער העובד והלומד ממשיכים מסורת של 39 שנה ומחלקים בימים אלו 130 אלף זרי פרחים למשפחות השכולות ב-50 בתי העלמין הצבאיים במבצע שהחל אמש (חמישי) ויימשך עד ערב יום הזיכרון.

יש דברים שבלתי ניתנים להחלפה. היום הזה צריך לקבל את המשמעות הראויה לו, במיוחד בתקופות כאלו

בשיתוף פעולה עם משרד הביטחון, היחידה להנצחת החייל ואגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, חניכי הנוער העובד והלומד מחלקים זרי פרחים למשפחות השכולות במפעל "זר לנופל – צרור פרחים למשפחות השכולות" שנוסד על-ידי התנועה ושמעון אהרון, מגדל פרחים מכפר רות. חניכי התנועה יגיעו כל בוקר בזוגות לבתי עלמין צבאיים ויעמדו עד הערב בעמדות חלוקה ייעודיות ביחד עם חיילים. המבצע יתקיים עד שייכנס לתוקף האיסור להגיע לבתי העלמין.

"לנוער העובד והלומד היה חשוב להיות ביחד עם המשפחות השכולות והחברה הישראלית ביום הזה לאורך כל הדרך", מספר אריאל כץ, רכז המפעל. "העמדנו פעולות חינוכיות מאוד מרשימות ומרחיקות לכת; סיור וירטואלי בעקבות לוחמים, פעולות חינוכיות לשמירת זיכרון הנופלים ביישובי החניכים ובוגרי התנועה. על אף זאת, יש דברים שבלתי ניתנים להחלפה, כמו אלפי החניכים שמגיעים למפעל מדי שנה ומגישים אישית זרים למשפחות והחברים של הנופלים, היום הזה צריך לקבל את המשמעות הראויה לו, במיוחד בתקופות כאלו".

מבצע 'זר לנופל' (באדיבות הנוער העובד והלומד)
מבצע 'זר לנופל' (באדיבות הנוער העובד והלומד)

"זה ברור לחניכים שזה מה שהנוער העובד והלומד עושה ביום הזיכרון", אומר רותם ברלינר, רכז קן ראש העין. בעקבות החלטות שהתקבלו ברגע האחרון, את ההודעה על קיום האירוע קיבל ברלינר רק ביום רביעי, ערב המבצע עצמו. "התקשרתי לכמה מדריכים ואמרתי שבסופו של דבר הולכים לצאת למבצע. הגענו לבית העלמין בראש העין עם מספר מדריכים מכיתות י"א וי"ב לבחון את האזור ובשישי, ראשון ושני כבר יגיעו לפה הקומונרים עם המדריכים שלהם למשמרות".

ברלינר לא מסתיר את החששות של חלק מההורים לשלוח את ילדיהם אבל מספר שרוב החניכים מגיעים או מתכוונים להגיע. "בסופו של דבר, הכל קורה במשמרות מצומצמות ומקפידים על ההנחיות בשביל לאפשר תחושת ביטחון להורים ולחניכים. מה שמיוחד בזה שיש את הנוער העובד והלומד, שברור לי שלא משנה מה קורה, לא מפספסים את הימים האלו, שהם ברזל בלוח השנה".

מבצע 'זר לנופל' (באדיבות הנוער העובד והלומד)
מבצע 'זר לנופל' (באדיבות הנוער העובד והלומד)

נר, דגל ופרק תהילים

גם פרויקט 'נר לנופל' של תנועת בני עקיבא מצוין מעל ל-20 שנות פעילות בהן בערב יום הזיכרון וביום עצמו, מעל ל-1,000 חניכי התנועה פוקדים את קבריהם של כ-2,500 נרצחי פעולות איבה, שמים נר ודגל ומקריאים פרק תהילים. "השנה היינו בטוחים שזה כבר לא יתבצע אבל החלטנו ללכת על זה ויהי מה", מספר עודד משיח, רכז המשימות הלאומיות של בני עקיבא שמרכז את הפרויקט המתקיים בשיתוף עם המוסד לביטוח לאומי וצה"ל. "עם מסכות, כפפות, הרבה מים וכובע על הראש… הקטנו משמעותית את כמות המדריכים הצעירים שיגיעו לבתי העלמין ולדגל נקראו הרבה בוגרי תנועה. המבצע החל כבר ביום שלישי והוא יימשך עד תחילת הסגר בערב יום הזיכרון".

מבצע 'נר לנופל' (באדיבות בני עקיבא)
מבצע 'נר לנופל' (באדיבות בני עקיבא)

העלייה לבתי העלמין מתרחשת ביחידים או בזוגות כאשר מדריכים רבים נוסעים ופוקדים מספר קברים כדי להספיק להגיע לכל קבר וקבר. "פרוייקט 'נר לנופל' הוא אחת המשימות הקדושות ביותר שלנו במהלך השנה", אמר יאיר שחל, מזכ"ל בני עקיבא. "למרות מגפת הקורונה היה לנו ברור שנעשה ככל שנוכל ובהתאם להנחיות על מנת שהפרוייקט ייצא לפועל".

"כשמגיעים לבית העלמין בכפר ורבורג, שזה סיפור אישי שלי, ופוגשים חלל שנרצח מימי קום המדינה נזכרים שפעם הגבול עבר שם", מספר משיח, שבעצמו נמצא בימים אלו בנסיעות בין בתי העלמין. "זה נותן לך פרספקטיבה של איפה אנחנו נמצאים היום, השילוב של הזיכרון הפרטי, של הנר שמדליקים עבור הנרצח לבין הדגל שמתחבר למימד הלאומי. מה שהיום הוא מובן מאליו הוא מה שאדם אחר מסר את נפשו כדי שהיום הוא יהיה מובן מאליו".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!