דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

מחיר הקורונה / "להבטיח עולם הוגן יותר": מנהיגות מרחבי העולם קוראות להגנה על נשים מפגיעות המשבר

בכנס וירטואלי שערכו האו"ם וה-OECD קראו 24 מנהיגות ארגוני ותנועות נשים וראשות ממשלות אתיופיה ואיסלנד לשורת צעדים שימנעו את הפגיעה בנשים

מפגש פורום וירטואלי לנשים מנהיגות לדבר על ההשפעה של מגפת הקורונה על נשים בעולם
(מתוך עמוד הפייסבוק של OECD)
מפגש פורום וירטואלי לנשים מנהיגות לדבר על ההשפעה של מגפת הקורונה על נשים בעולם (מתוך עמוד הפייסבוק של OECD)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

"הבטחת שוויון מגדרי וזכויות נשים היא חיונית בכדי לעבור את המגיפה יחד" כך אמרו  נשים מנהיגות  מרחבי העולם, במפגש וירטואלי של פורום 'שולחן עגול' שארגנו ה-OECD והאו"ם. המפגש, שנערך ברביעי השבוע, כלל 24 נשים מנהיגות העומדות בראש ארגונים, מדינות ומובילות חברתיות, צעירות ומבוגרות, המייצגות מגוון קולות נשים וילדות ברחבי העולם.

המנהיגות, ביניהן נשיאת אתיופיה סאהלה-וורק זוודה, ראש ממשלת איסלנד ויו"ר מועצת הנשים העולמית קתרין יקובסדוטיר, ומייסדת תנועת Me Too טראנה בורק, דחקו בממשלות להציב נשים וילדות במרכז המאמצים שלהן, ולהציב את המנהיגות הנשית ואת תרומתה במרכז המלחמה בקורונה – בתגובות ובפעולות הננקטות, ביכולת העמידות של החברה וכן בתכניות השיקום והיציאה מהמשבר.

נשיאת אתיופיה סאהלה-וורק זוודה (AP Photo)
נשיאת אתיופיה סאהלה-וורק זוודה (AP Photo)

 

"בעולם לא שוויוני, משבר בריאותי כמו זה, פוגע בנשים ללא פרופורציה"

מי שכינסו והובילו את המפגש הן פומזיל מלמבו-נגוקה, המשנה למזכ"ל האו"ם לענייני נשים, וגבריאלה ראמוס, ראש מטה ה-OECD ונספחת ל-G20. ראמוס הזהירה שהמשבר הבריאותי יביא למצוקה כלכלית, שתחריף את אי-השיוויון בין נשים וגברים. "בעולם לא שוויוני, משבר בריאותי כמו זה שעומד בפנינו היום פוגע בנשים ללא פרופורציה, נשים לוקחות על עצמן את מרבית עבודות הטיפול, בתשלום וללא שכר, ומהוות 70% מצוות העובדים בתחום הבריאות ברחבי העולם – מחצית מהרופאים ו-95% מכוח העבודה הסיעודי ברחבי ה-OECD. הן מסכנות את חייהן, ובכל זאת שכרן, מעמדן, הכרתן החברתית ונראותן מוגבלים".

עוד אמרה ראמוס: "לנשים יש פוטנציאל של סיכון יתר בזמן נפילה כלכלית, זו מכיוון שהן מיוצגות יתר על המידה בכלכלה הבלתי פורמלית ללא הגנה סוציאלית מספקת. העולם לאחר מגפת הקורונה לא יהיה אותו עולם, ועל כולנו להבטיח שהוא יהיה הוגן יותר כלפי נשים".

מלמבו-נגוקה הדגישה שאחד ההיבטים ההרסניים ביותר של המגיפה הוא עלייה חדה באלימות נגד נשים, כולל אלימות במשפחה. היא דרשה: "על כל הממשלות להכריז על שירותים למניעת אלימות נגד נשים כחיוניים. זה כולל קווי עזרה בחירום ומקלטים".

גבריאלה ראמוס, ראש מטה ה-OECD ונספחת ל-G20 (Photo by Gregor Fischer/picture alliance via Getty Images)
גבריאלה ראמוס, ראש מטה ה-OECD ונספחת ל-G20 (Photo by Gregor Fischer/picture alliance via Getty Images)

בהתחשב במחסור בקולות הנשיים בכל תחומי קבלת ההחלטות, כולל משבר זה, 'השולחן העגול' הציג כמה צעדים נדרשים כדי למנוע נסיגה משמעותית בביטחונן ורווחתן של נשים ברחבי העולם. המשתתפות זיהו ארבעה אזורי פעולה מרכזיים: מערכות בריאות ועבודות טיפול, השפעה כלכלית, אלימות מבוססת מגדר, שלום וביטחון ועזרה הומניטרית.

מערכות בריאות ועבודות טיפול
המנהיגות סיכמו כי: "נשים מהוות 70% מכוח העבודה העולמי בתחום הבריאות אך מרוכזות בתפקידים המדורגים נמוך יותר ובעלי שכר נמוך. במהלך משבר זה, עובדות שירותי הבריאות הגיבו ברמה מוגזמת להשפעות המיידיות של משבר זה". ודרשו: "יש צורך להבטיח תנאי עבודה נאותים לעובדי שירותי הבריאות כולל אספקה מספקת של ציוד מגן, שוויון בשכר ובמנהיגות ושעות עבודה סבירות."

השפעה כלכלית
המנהיגות אמרו כי: "בידוד וסגר חיוניים להצלת חיים, אך יש להם השלכות קשות על רווחתן הכלכלית של אנשים ברחבי העולם. ההערכה היא כי 2.7 מיליארד עובדים, או כ-81% מכוח העבודה בעולם, מושפעים כיום על ידי אמצעי סגר". הן דרשו כי: "יש להבטיח הגנה חברתית נאותה לנשים העומדות בפני סיכונים לעבודתן ולהכנסתן."

בנוסף, אמרו המנהיגות כי "יש לספק תמיכה בנשים צעירות ונערות העומדות בפני אובדן עבודה במהלך תקופה זו. יש לספק תמיכה לעובדות שאחראיות לטפל בילדים בצורה של קצבאות ילדים, גישה למקומות טיפול בילדים עבור עובדים חיוניים, קידום הסדרי עבודה גמישים, מענק למעסיקים המספקים לעובדים חופשה בתשלום".

אלימות מבוססת מגדר
"לפני המשבר, יותר מ -1 מכל שלוש נשים חוו אלימות פיזית ו/או מינית עם בן הזוג ובלי בן זוג במהלך חייהן" הדגישו המנהיגות. "מאז המשבר, שיעורים אלה עלו. במדינות מסוימות חלה עלייה של יותר מ -30% בפניות לקווי סיוע. שירותי התמיכה נאבקים ושורדים". על פי המלצות השולחן העגול "יש לשלב מאמצים למניעה ולנתינת מענה של כל צורות האלימות נגד נשים בתכניות נגד מגפת הקורונה. יש לייעד מקלטים לאלימות במשפחה כשרותים חיוניים ולהגדיל את המשאבים להן ולקבוצות החברה האזרחית הפועלות בקו החזית של תוכניות המאבק".

שלום וביטחון ועזרה הומניטרית
המנהיגות התריעו על "ההשפעות הבלתי מידתיות של משבר זה על נשים כעובדות בריאות ומטפלות מוגברות בהקשרים של מדינות מתפתחות". השולחן העגול קורא "להבטיח את מנהיגות הנשים בתגובות ההומניטריות שנעשות באזורים בהם ישנם קונפליקטים. להבטיח גישה לשירותים בסיסיים עבור קבוצות הנשים השוליות ביותר, כולל ילידים באזורי כפר, הפליטים ומהגרות. ולבצע עבודות סיוע הומניטריות בהתאם לסטנדרטים של סיום ניצול מיני והתעללות מינית והטרדות מיניות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!