דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה כחלון

דיור / דירות להשקעה: מוכרים יותר וקונים פחות

הכלכלן הראשי: ירידה במספר הדירות שנרכשו למטרות השקעה לעומת התקופה המקבילה שנה שעברה, עלייה לעומת סוף 2015. ריבוי דירות שנרכשות למטרות השקעה - אחת הסיבות לנסיקת מחירי הדיור

בית למכירה בירושלים. (צילום: ליאור מזרחי \ פלאש 90)
בית למכירה בירושלים. (צילום: ליאור מזרחי \ פלאש 90)

פחות דירות למשקיעים, כך על פי סקירת הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, את שוק הנדל"ן למגורים. מספר הדירות אשר נרכשו למטרות השקעה נמצא בירידה, ודירות רבות שנרכשו בעבר למטרת השקעה נמכרו. ברבעון הראשון של 2016, אליו מתייחסת הסקירה, נרכשו סה"כ 30 אלף דירות. מדובר בהמשך המגמה שתוארה בסקירת הכלכלן הראשי באוצר את שוק הנדל"ן למגורים לפני כחודש.

תהליך זה עשוי להיות מוסבר, לפחות בחלקו, בעלייה במס על המשקיעים עליה הוחלט לפני כשנה. לפני כשנה העלה שר האוצר הטרי דאז, משה כחלון (כולנו), את מס הרכישה למשקיעים ל-8% ממחיר דירה עד שווי של 4.8 מיליון שקלים (לעומת 7%-5%), ו-10% לדירה יקרה יותר (במקום 8%). ייתכן כי גם העלייה במחירה של המשכנתא, עליה הצביעה שבוע שעבר המשנָה לנגידת בנק ישראל, ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, דוחקת את רגלי המשקיעים הזעירים אל מחוץ לשוק הדיור.

על פי הסקירה, ברבעון הראשון של שנת 2016 נמכר מספר רב יותר של יחידות דיור – 6% יותר לעומת הרבעון האחרון של 2015. אך בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה מדובר בירידה במספר העסקאות, גם כן בשיעור של 6%. התנודה מיוחסת לשינויים בשוק הדירות להשקעה – עלייה של 36% ביחס לסוף 2015 במספר הדירות הנרכשות להשקעה, וצניחה של 30% במספר הדירות הנרכשות להשקעה בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה.

בנתונים אלה אפשר לראות הצלחה מסוימת לצעדיו של כחלון, אך קשה לקבוע אם מדובר בשינוי מגמה. תכנית הדגל של כחלון 'מחיר למשתכן' הביאה לעלייה במספר יחידות הדיור שנמכרו באזורים שבהן פעלה, אך לא בהכרח גרמה לשינוי כולל בשוק הדיור. בנוסף, הכבדת המיסוי על השקעה הביאה ככל הנראה לתוצאות מסוימות בכך שהורידה את כמות העסקאות לדירות להשקעה.

הדיור להשקעה והזוגות הצעירים

העלאת מס הרכישה על הדירות למשקיעים נועדה להפוך את הדיור לשוק פחות אטרקטיבי למטרות השקעה. הורדת חלקם של המשקיעים בשוק הדיור יכולה להעלות את היצע הדירות למכירה ולהקטין את הביקוש של דירות שאינן לדיור, ובדרך זו להביא לירידת מחירי הדיור. עם זאת, על רקע תנאי הריבית הנמוכים והמשך העלייה במחירי הדיור, רכישת דירות להשקעה היא עדיין אופציה מוצלחת למשקיעים. עוד מוקדם לומר אם אכן נתונים אלה מהווים שינוי מגמה בהיבט זה.

באזור המרכז ובאזורי הפריפריה הצפונית בולט במיוחד הגידול במכירת דירות שנרכשו בעבר כדירות להשקעה. באזור המרכז אף נרשמה ירידה במלאי הדירות שבהן מחזיקים המשקיעים. באזור זה חלה ירידה חדה של 9.4% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, וסך הרכישות של המשקיעים עמד על 16.8% בלבד מסך יחידות הדיור שנרכשו.

לצד הירידה במכירת הדירות להשקעה, חל גידול של 5% ברכישת דירות למגורים על ידי זוגות צעירים, ביחס לרבעון הקודם. חלק גדול מהעלייה, מיוחס כנראה לשיווק תכנית "מחיר מטרה" בראש העין, במסגרתו שווקו מאות דירות לזוגות צעירים. גידול נוסף ברכישת דירות לזוגות צעירים, נרשם באזור טבריה. באזור שווק פרויקט רחב היקף לאוכלוסייה החרדית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!