דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון

יום הזיכרון תש״ף / אתר שפותח על ידי בני ובנות שירות יארח מאות מפגשי הנצחה

שישה מתכנתים צעירים פיתחו את ׳מתחברים וזוכרים׳, אתר אינטרנט במסגרתו יתכנסו אלפי ישראלים למפגשי הנצחה בשיחת וידאו | "הקמנו את האתר כדי לפתור בעיה שנוצרה בגלל הקורונה, אבל הוא ייתן מענה כאתר זיכרון וכבית למפגשים גם בשנים הבאות"

צילום מסך מתוך האתר "מתחברים וזוכרים".
צילום מסך מתוך האתר "מתחברים וזוכרים".
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אתר 'מתחברים וזוכרים' יארח ביום הזיכרון הקרוב מאות מפגשי זיכרון, בהם צפויים להשתתף עשרות אלפי אנשים. הפלטפורמה תאפשר לכל משפחה שכולה, חבר או גוף ליזום אירוע וירטואלי, ללא עלות. את האתר יזמו והקימו שישה בני ובנות שירות לאומי ממיזם הילמ"ה (הייטק למען החברה), שהוקם ע”י בכירים בהיי-טק על מנת להפוך את ישראל למובילה עולמית בהיי-טק חברתי.

"הרעיון הוא מאוד פשוט". אומרת מעיין כהן, שעומדת בראש הפרויקט, "בגלל המגפה לא יהיו טקסים ומפגשים. אחים שכולים, הורים שכולים, ובכלל כל עם ישראל, עומדים בצפירה, אולי מגיעים לבית הקברות ובזה מתבטא היום הזה בשבילם. הרעיון היה לייצר פלטפורמה שתאפשר התייחסות משמעותית יותר ליום הזה".

כהן מספרת שהיוזמה להקמת האתר הגיעה מעמותת 'האחים שלנו', העוסקת בתמיכה באחים השכולים, ובראשה עומדים אליאסף פרץ ונוי פרי. "עבורם, ביום הזיכרון יש עניין משמעותי של החבר'ה שבאים ונותנים הרבה חום ואהבה למשפחות, יושבים ונזכרים ביחד", אומרת כהן, "בשנים האחרונות הם יזמו כל מיני מפגשי סלון שבהם סיפרו על האחים. מה שהשנה לא יתאפשר בגלל המגפה".

אנשי 'האחים שלנו' פנו להילמ"ה כשבוע לפני פסח, וביקשו סיוע בהקמת פלטפורמה אינטרנטית שתחליף את אותם מפגשים בסלון. "זה היה ממש ברגע האחרון. אבל הם אמרו שחייבים להוציא אותה לפועל", מתארת כהן, "בלי היוזמה הזו, לא תהיה לנו דרך לחבק את המשפחות. ברור שאמרנו כן. אין לנו זכות להגיד לא לבקשה כזו".

"חברות הייטק גדולות התנדבו לסייע"

בהילמ"ה הקימו צוות של בני ובנות שירות שירימו את הפרויקט. כהן מספרת שהם עבדו לילות כימים, מבלי שהם יכולים להגיע למשרדי העמותה. "אין תלונות. רק סוחבים קצת עייפות. עבדנו כל יום, כל היום. לתוך הלילה והשכם בבוקר. הצוות עשה עבודה מופלאה. וחברו אלינו אנשים מדהימים מהתעשייה. חברות היי טק גדולות שהתנדבו ללא כל עלות לספק את השירותים שלהן וללוות את הצוות הזה בכל שאלה ועניין. את כל הפגישות עשינו בזום. זה לא מובן מאליו, אבל כל הצוות היה מחויב במאה אחוז לפרויקט".

מיזם הילמ"ה הוא יוזמה של יוסי צוריה, וישראל יגל מחברת סינמדיה בשיתוף רשת תיכוני אמי"ת. במיזם מתנדבים מדי שנה עשרות בני ובנות שירות לאומי ומוציאים לפועל עשרות פרויקטים חברתיים מבוססי טכנולוגיה. "המטרה שלנו היא לקחת את ההי טק שאנחנו מתגאים בו, ולהשתמש בידע לטובת האוכלוסיות המוחלשות בחברה שלפעמים נשארות מחוץ למגרש הזה", אומרת כהן, "פתרונות מידע לאנשים עם מוגבלויות, אפליקציה לתכנון הסעות של בתי ספר בחינוך המיוחד. דברים מהסוג הזה". יחד עם כהן עבדו על פרויקט 'מתחברים וזוכרים' המתנדבים נעם משה, ראשית אריאל, מוריה גרוהר, יונה בן ראובן, ופז גלב.

מעיין כהן, בת שירות עמותת הילמה (צילום באדיבות המצולמת).
מעיין כהן, בת שירות עמותת הילמה (צילום באדיבות המצולמת).

איך עובדים על פרויקט כזה?
"בשלב ראשון מקבלים את מטרות הפרויקט, וכמו בכל אתר או אפליקציה עושים אפיון של חווית המשתמש. מה ירצה לקבל מי שנכנס לאתר כזה וכדומה. במקביל בנינו אפיון טכנולוגי, והתחלנו לייצר חיבורים עם אנשי קשר שיוכלו לסייע: יצרנו קשר עם 'זום' שסיפקו את התשתית לשיחות הווידאו עם רשיון פרו, כך שהשיחות לא ייקטעו אחרי 40 דקות. וחברת רפאל שסייעו לתכנן את כל האבטחה של האתר. בעזרת 'האחים שלנו' חברנו לאתר 'יזכור' ולאתר 'גל עד' על מנת לקבל את כל שמות הנופלים. צוות מומחה בהילמ"ה תכנן את ה-DB (בסיס הנתונים, ע.כ.). הצוות שלנו היה צריך לחבר הכל לתוך אתר אחד מעוצב.

כל אחד יכול ליזום מפגש או להצטרף

נכנסתי לאתר והוא מציע לפתוח מפגש או להצטרף למפגש. איך זה עובד?
"הרעיון הוא פשוט. פותחים מפגש בעזרת ממשק ידידותי מאוד. בדרך כלל המפגש מיועד לעסוק באחד הנופלים. חלק מהמפגשים עוסקים בקבוצה של נופלים, וחלק מהמפגשים עוסקים בהנצחה כללית יותר ומוקדשים לזכרו של נופל. מפגש יכול להיות סגור או פתוח לקהל הרחב. בכל מפגש יכולים להשתתף עד 500 אנשים, ומי שיוזם את המפגש בעצם מגדיר את הכללים שלו, את שפת השיחה, את השעות וכו'. חלק מהמפגשים נפתחו על ידי המשפחות השכולות, חלק על ידי חברים של הנופלים, וחלק על ידי ארגונים כמו בית אבי חי. היה חשוב לנו מאוד שהאתר יהיה מאוד קל לתפעול ונגיש. החלטנו גם להציע לאנשים שפתחו מפגש לקבל הדרכה מפסיכולוג מומחה על אופן ניהול המפגש".

ואם אני לא פותח מפגש, מה אני עושה באתר?
"האתר נועד גם לאפשר לציבור הרחב להיות חלק. גם מי שלא מגיע ממעגל השכול חש צורך לכבד את היום הזה, ולעשות משהו שיביע הזדהות. אין טקסים בערים, בתי הספר סגורים, אי אפשר לפגוש אנשים, אז הרבה אנשים נרשמים למפגשים הפתוחים. גם אם הם לא מכירים את הנופל באופן אישי."

"לאתר הזה יש פוטנציאל גדול גם לשנים הבאות", מוסיפה כהן, "אומנם הקמנו אותו השנה כדי לפתור בעיה שנוצרה בגלל הקורונה, אבל הוא נותן מענה כאתר זיכרון וכבית למפגשים גם בשנים הבאות. גם במהלך יום הזיכרון וגם במהלך השנה. יש אנשים שלא יכלו להגיע לטקסים בגלל המרחק, אנשים בחו"ל. זו דרך טובה להתחבר. אפשר גם להקליט את המפגשים, וכל החומרים שעולים לאתר במסגרת המפגשים נשמרים."

לאתר מתחברים וזוכרים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!