דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחיר הקורונה

כלכלת הקורונה / הסיוע לעסקים: מתוך דרישה לאשראי בהיקף 31 מיליארד שקלים, אושרו 3.9 מיליארד בלבד

כך עלה בדיון ועדת הכספים בנושא | נציגי הבנקים: סיימנו את מכסת הכסף בערבות מדינה, יש להגדיל את הקרן | סגן המפקחת על הבנקים לחשב הכללי: יש להעלות את גובה ערבות המדינה מ-15%, במדינות אחרות מגיעים גם ל-80%

מאבק העצמאים. (צילום: דבר)
מאבק העצמאים. (צילום: דבר)
יונתן קירשנבאום

"יש התעמרות במי שהכי חלש, אתם צריכים לסייע שם כדי שנצלח את המשבר הזה", אמר לנציגי הבנקים יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) בדיון בנושא מצב הסיוע בהלוואות שניתן למגזר העסקי. סגן המפקחת על הבנקים: "המערכת הבנקאית יכולה להעניק סיוע תזרימי, אולם היא אינה יכולה להחליף את הסיוע הממשלתי לעסקים למשקי בית בכלל התחומים, ובפרט בסיוע לעסקים בענפים בסיכון ואי ודאות גבוהים".

את הדיון, שנערך בהשתתפות נציגי הבנקים, הפיקוח על הבנקים ובעלי העסקים, פתח פורר בנתונים שקיבל מהחשב הכללי: 46 אלף בקשות להלוואות הוגשו, 12.5 אלף בקשות נידונו על ידי האוצר והועברו לבנקים. עוד אמר כי מתוך דרישה לאשראי בהיקף של 31 מיליארד שקלים אושרו עד כה 3.9 מיליארד שקלים בלבד.

סגן המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי בדיון ועדת הכספים: "אשראי צריך להחזיר, ועל הבנקים להמשיך לנהל את הסיכונים שלהם" (צילום: דוברות הוועדה)
סגן המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי בדיון ועדת הכספים: "אשראי צריך להחזיר, ועל הבנקים להמשיך לנהל את הסיכונים שלהם" (צילום: דוברות הוועדה)

סגן המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, הציג עמדה התומכת דווקא במדיניות הבנקים כשאמר כי "אשראי צריך להחזיר, ועל הבנקים להמשיך לנהל את הסיכונים שלהם". חחיאשוילי הפנה את האצבע אל האוצר, שלטענתו מספק ערבות נמוכה מידי של 15% מכל הלוואה שהבנקים נדרשים לספק. "אני קורא לחשב הכללי עוד השבוע להביא אישור להגדלת ערבות המדינה בקרן. שיעורי הערבות בעולם הם הרבה יותר גבוהים. עשינו כמה בדיקות, מגיעים ל-80% במדינות אחרות". חחיאשוילי הציג את הצעדים בהם נקט הפיקוח כדי להקל על גישתם של עסקים ומשקי בית לאשראי בזמן הקורונה, אבל הדגיש שמדובר בסיוע מוגבל לעומת סיוע ישיר הממשלה.

בזמן הדיון, קיימו בעלי עסקים מחאה נגד מדיניות הבנקים וחסמו את שדרות רוטשילד בתל אביב. נציגי המגזר העסקי בדיון דיברו על המצוקה שבעלי עסקים רבים עומדים מולה, על המענה המוגבל שהם מקבלים ועל הנזק למשק שייגרם אם עסקים יקרסו.

"האשראי שמגיע לעסקים הקטנים לא מגיע, לא מחלקים, הלכתי לקחת נתנו לי ב-15 וחצי אחוז הגדלת אשראי", העיד איתי ויגמן, יו"ר ארגון מעצבי השיער. רועי כהן, נשיא לה"ב  (לשכת העצמאים בישראל), אמר: "לגבי ענפים בסיכון קיבלנו הבטחה מהאוצר שיקימו קרן עבורם. אי אפשר להשאיר את האנשים האלה באוויר. חשוב שכל הבנקים ינסו לסייע. תתייחסו לאלה שמקבלים סירוב, הבנקים לא לוקחים את הסיכון עליהם. שיעמדו מאחרי ההבטחה".

נציגי הבנקים שנכחו בדיון הסבירו כיצד נראה המצב מצידם. "סיימנו את מכסת הכסף בערבות מדינה, הכפלנו את המשמרות, אחת מהבוקר ואחת מהצהריים כדי לטפל בבקשות הקרן בערבות מדינה, כל יום. יש לנו עוד 9,000 בקשות בהיקף של 7 מיליארד שקלים. אנחנו מבקשים להגדיל את הקרן, הכסף נגמר", אמרה דלית רביד מבנק הפועלים

תמונה דומה הציג בנצי אדירי, סמנכ"ל הבנק הבינלאומי הראשון שאמר: "עיבינו את כל המוקדם הטלפונים, את כל המוקדים שנותנים אשראי. את המכסה שהוקצתה לנו בקרן לעסקים קטנים כמעט וסיימנו. אנחנו מבקשים מכסה נוספת. חלק קטן מהבקשות דחינו בשל מניעים ענייניים. תגדילו את היקפי הערבויות כדי שנוכל להמשיך לסייע למשק בסיוע חיוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!