דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ימי קורונה

ימי הקורונה / "צריך להראות שפתוח": שלושה בעלי עסקים מספרים על היום הראשון להקלות

במספרה של איציק אלון מסתפרים בזהירות: "מקבלים שניים שניים, בהתאם להנחיות" | בחנות התכשיטים של כוכבה ליאני לא קונים כמו פעם "מסתכלים אבל לא יותר מזה, זהב זה מותרות" | וחנות המתנות של לב ויינשטיין נפתחה באיחור: "בזבזתי את הזמן בלחפש זכוכית או פיירקס להפרדה"

לב ויינשטין (צילום: הדס יום טוב)
לב ויינשטין (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

המספרה של איציק: "זה נותן אוויר מבחינת פרנסה"

איציק אלון (35) צועד פנימה והחוצה מהמספרה שלו בראשון לציון, ובידיו טלפון ומכונת תספורת. זה היום הראשון שפתח את המספרה לאחר שישה שבועות, עם כניסת הנחיות משרד הבריאות לתוקף. תוך כדי שהוא מספר לקוח, הוא מספר על יום עמוס במיוחד. "פתחתי בבוקר, קצת מאוחר בגלל כל המגבלות. לקח לי זמן להשיג את כל הציוד הנדרש לפתיחת העסק על פי הוראות משרד הבריאות – מסיכות, מכשיר לבדיקת חום, חלוקים חד פעמיים ועוד ,שהייתי צריך לרוץ ולקנות בעצמי".

הספר איציק אלון. (צילום: הדס יום טוב)
הספר איציק אלון. (צילום: הדס יום טוב)

את הלקוחות מקבל אלון בקצב איטי, "שניים שניים ולא מעבר לזה בו זמנית, בהתאם להנחיות". לדבריו אנשים רבים כבר קבעו תור, בייחוד הלקוחות הקבועים, והלו"ז מתמלא במהירות. "אנשים קובעים, עמוס יותר אבל גם יותר מסודר, כי אנשים לא יושבים בתוך העסק, ואין כל הבלאגן בין לבין הלקוחות". לאלון שני ילדים בבית, ולמרות המכה הכלכלית מסגירה של שישה שבועות, הוא אופטימי: "זה נותן אוויר מבחינת פרנסה, וגם מהבחינה של לצאת מהבית לעבוד".

אתמול (ראשון) ביום הראשון לכניסת ההקלות החדשות בסגר לתוקף, הרחובות במרכז העיר ראשון לציון מלאים באנשים. בעוד החנויות שפתיחתן הותרה ניסו להתניע את העסק מחדש, והקוסמטיקאיות ומעצבי השיער עבדו ללא הפסקה וקיבלו לקוחה אחר לקוחה, לקוח אחר לקוח.

המספרה של איציק אלון. (צילום: הדס יום טוב)
המספרה של איציק אלון. (צילום: הדס יום טוב)

 

תכשיטי ליאני: "זהב זה מותרות"

כוכבה ליאני יושבת על כיסא קטן מעבר לדלת השקופה ועוטה מסיכה. "בואי, פתוח", היא מזמינה, ומספרת על יום פתיחה שקט יחסית. "בינתיים אין לקוחות, זהב זה מותרות… אנשים באים, מסתכלים אבל לא יותר מזה", היא מוסיפה. "טוב נו, אחרי התקופה הזו, גם לי אין מצב רוח לקנות". היא אומרת תוך סוג של אנחה. ליאני, בת 80 מראשון לציון, נשואה ואמא, סבתא וסבתא רבא, מחזיקה ומנהלת את 'תכשיטי ליאני' יחד עם בעלה כבר מעל לשלושים שנה.

כוכבה ליאני (צילום: הדס יום טוב)
כוכבה ליאני (צילום: הדס יום טוב)

את העסק היא פתחה בעיקר לשם הנוכחות. "צריך להראות שפתוח. חוץ מזה, יש אנשים שבאים לתיקונים, ויש כאלה שאני חייבת להחזיר להם תכשיטים שהם משכנו", היא מסבירה.

ליאני נזכרת כיצד לפני שבע שנים היא הבריחה לבדה שודד עם אקדח שהגיע לחנות. לאיום הקורונה איש לא הכין אותה, והיא מודאגת. "אין לאנשים כסף עכשיו, הם קונים אוכל, בגדים אולי, אבל תכשיטים זה דבר אחרון". היא חוששת שהמציאות לא תחזור להיות מה שהיתה, וגם אם כן, זה ייקח המון זמן "התכשיטים הם בשורה התחתונה. יש סדר עדיפויות, סופרים זה יותר חשוב".

תכשיטי ליאני (צילום: הדס יום טוב)
תכשיטי ליאני (צילום: הדס יום טוב)

לב ספרים ומתנות: "העסקים חלשים. אנשים מבולבלים, לא יודעים מה מותר ומה אסור"

חנות הספרים הקטנה של לב ויינשטין, בן 50, נשוי ואב לשתיים, צמודה לחנות מתנות שצירף לעסק שלו לאחרונה. בשעת הצהריים שבה נכנסנו לחנות המתנות הוא עבד על התקנת יריעת פלסטיק שתשמש להגנה בין הקופה לבין הקונים, על פי דרישות משרד הבריאות. "כל יום דוחפים שטות חדשה בתחום ההנחיות, אז הבוקר בזבזתי את הזמן בלחפש זכוכית או פיירקס שתפריד בין הקופה לקונים, אך שיהיה עדיין אפשרי לקנות. בסוף מצאתי פלסטיק", הוא מספר.

לב ספרים ומתנות (צילום: הדס יום טוב)
לב ספרים ומתנות (צילום: הדס יום טוב)

 

חנות הספרים נפתחה כבר בשבוע שעבר. "פתחנו, אבל העסקים חלשים", הוא מספר, "אנשים מבולבלים, לא יודעים מה מותר ומה אסור, מה פתוח ומה לא פתוח, ולאן מותר ללכת".

ויינשטיין הוא אחד ממאות אלפי העצמאים שאינם זכאים למענק מהמדינה. "ניסיתי לקבל מענק אבל קיבלתי תשובה שאני לא זכאי, בגלל שהעסק לא היה קיים ב-2018", הוא מספר, "לא הבנתי למה האנשים הכי חלשים, העסקים החדשים, דווקא הם לא זכאים". הוא מודאג מהעתיד, וחסר אמון בממשלה: "כולנו נהיה בברוך אחד גדול. זה בגלל שכל אחד מהחבר'ה שם למעלה אומר מה שהוא רוצה, מבטיחים כל מיני דברים, ואף אחד לא עומד מאחורי הדברים שלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!