דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כלכלת הקורונה / בימים הקרובים תסתיים תקופת הזכאות לדמי אבטלה עבור מאות אלפי צעירים

עובדים שיצאו לחל"ת או פוטרו באמצע חודש מרץ יסיימו בימים הקרובים את מכסת 50 ימי האבטלה המגיעה להם, ויישארו ללא עבודה וללא הכנסה. בשלב זה עדיין אין פתרון הכולל הארכה של תקופת הזכאות

צעירה בשוק מחנה יהודה שנסגר בשל מגפת הקורונה. 17 באפריל. למצולמת אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
צעירה בשוק מחנה יהודה שנסגר בשל מגפת הקורונה. 17 באפריל. למצולמת אין קשר לכתבה. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תקופת הזכאות לדמי אבטלה עבור אלפי צעירים צפויה להסתיים בימים הקרובים. עובדים עד גיל 25 שפוטרו או יצאו לחל"ת וצברו תקופת אכשרה מלאה (עבדו 12 חודשים מתוך 18 החודשים האחרונים) זכאים ל-50 ימי דמי אבטלה בלבד. בגילאי 25-28 הזכאות עולה ל-67 ימי אבטלה. ועד גיל 35 היא עולה ל-100 ימים. עם זאת, מי שצברו תקופת אכשרה חלקית (שישה חודשים מהשנה האחרונה), זכאים רק למחצית מימי האבטלה.

מאחר ומרבית המשק נכנס להשבתה סביב ה-15 במרץ, בין תחילת מאי לאמצע החודש, יסיימו העובדים עד גיל 25 את ימי האבטלה להם הם זכאים. במצב דומה נמצאים עובדים עד גיל 35 שצברו תקופת אכשרה חלקית. על פי ההערכות מדובר במאות אלפי עובדים שצפויים להישאר ללא עבודה וללא דמי אבטלה כבר בימים הקרובים. הבעיה צפויה להיות חמורה אף יותר, מפני שגם כאשר המשק יחזור לפעילות, חלק משמעותי מהעובדים המושבתים לא יוחזרו לעבודה, והודות לשיעורי האבטלה הגבוהים, תקופת חיפוש העבודה צפויות להתארך הרבה מעבר למקובל.

יש לציין כי מערכת הביטחון הסוציאלי הישראלית נוטה לתת כיסוי נמוך במיוחד לצעירים. על פי מחקר שביצעה ד"ר מיכל קורא, מאוניברסיטת חיפה על השחיקה בכיסוי של ביטוח אבטלה מתברר כי בשלושים השנה האחרונות קיצצה המדינה את תנאי הזכאות של צעירים עד גיל 28 בכ 70% בממוצע.

אורי מתוקי, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הנוער העובד, הגיב למצב וקרא לממשלה להאריך את תקופת הזכאות לצעירים "אוכלוסיית הצעירים בשוק העבודה היא אחת האוכלוסיות הנפגעות ביותר ממשבר הקורונה. מדובר בעובדים צעירים שעובדים רובם בענפי המזון, האירועים, ההפקות וכד'. אלו הענפים הראשונים להיסגר בשל המגיפה, ויהיו האחרונים להיפתח.

״בנוסף לכך מנגנוני הפיצוי של החל"ת מפלים ופוגעים בצעירים ובבני הנוער. בתחילת חודש מאי, רוב העובדים בגילאים 20-28 יסיימו את ימי זכאותם לדמי אבטלה. אלא שאין להם מקומות עבודה רלוונטים הפתוחים בפניהם. יש צורך דחוף ומיידי להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה כל עוד המשק ממשיך בהגבלות ובפרט בענפי המסעדנות, אירועים וכד'. ללא זה, נגלה כי מאות אלפי צעירים נמצאים ללא שום פתרון לפרנס את עצמם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!