דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תכנית קרב

מחיר הקורונה / במקום להיות חלק מהלמידה מרחוק, 3,500 מדריכי העשרה ב'תכנית קרב' הוצאו לחל"ת

המדריכים היו ערוכים להוראה דיגיטלית ואף הפעילו בהתנדבות את השיעורים עד פסח, אך לא הוחזרו לעבודה | יו"ר ועד העובדים, אורלי לוי: "לא מקבלים תשובות ממשרד החינוך" | אפרת כהן, מדריכה: "אלו לא מותרות, זו הליבה האמיתית"

דודו זוזות (מימין) ואפרת כהן, מדריכים בתכנית קרב, אורלי לוי יו"ר ועד עובדי תכנית קרב (תמונות באדיבות המצולמים)
דודו זוזות (מימין) ואפרת כהן, מדריכים בתכנית קרב, אורלי לוי יו"ר ועד עובדי תכנית קרב (תמונות באדיבות המצולמים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"כל השנה מתייחסים אלינו כאל מורים, חלק אינטגרלי מבית הספר, ופתאום עכשיו – אנחנו לא. פתאום אנחנו עובדי קבלן", אומרת אפרת כהן, מלמדת אומנות ומפעילה סטודיו פתוח לילדים בבית הספר ביישוב נחושה שבמטה יהודה. מזה 17 שנים שכהן מלמדת ב'תכנית קרב', המפעילה שיעורי העשרה בבתי ספר ברחבי הארץ. כעת, כמו כלל המדריכים בתכנית, היא בחופשה ללא תשלום, ללא כל ודאות כלכלית ומקצועית. "בעוד שהמורים ממשיכים לקבל שכר ולעבוד, אנחנו בחל"ת. מדברים על חזרה הדרגתית לבתי הספר – אבל אנחנו לא יודעים אם בכלל נחזור, מתי, ולאיזה היקף משרה".

תכנית קרב מפעילה מזה 25 שנים תכניות העשרה ולמידה מגוונות ועשירות בתוך מערכת החינוך הפורמאלית, בדגש על מענה לפריפריה החברתית והגיאוגרפית ולאוכלוסיות מוחלשות. היא פועלת במעל 100 רשויות מקומיות, ומופעלת כיום על-ידי החברה למתנ"סים, באמצעות תקציבים ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות. בעוד המורים בבתי הספר המשיכו לעבוד וללמד מרחוק, כ-3,500 מדריכי התוכנית הוצאו לחופשה בלא תשלום ב-15 במרץ, ו-240 אנשי המטה הוצאו כשבוע אחריהם. למדריכים לא ברור האם חזרת מערכת החינוך לפעילות תכלול גם אותם.

דודו זוזות, מדריך קולנוע ורדיו מזה שמונה שנים בבתי ספר בדימונה וערד, מציין שמדריכי התכנית הוכשרו להוראה דיגיטלית עוד בטרם משבר הקורונה, אך משרד החינוך בחר שלא להיעזר בהם. "התפלאתי שהוציאו אותנו לחל"ת", הוא אומר, "הקמנו מערך שלם שנועד לתקופות חירום ביטחוניות, והיינו ערוכים לכך עוד לפני בתי הספר".

דוד זוזות (עומד) מדריך בתכנית קרב, עם תלמידים בפרוייקט הרדיו שלו. מראיינים את מנהל מחוז דרום של משרד החינוך, רם זהבי (באדיבות המצולם)
דוד זוזות (עומד) מדריך בתכנית קרב, עם תלמידים בפרוייקט הרדיו שלו. מראיינים את מנהל מחוז דרום של משרד החינוך, רם זהבי (באדיבות המצולם)

בשל המחוייבות לתלמידים, ובתקווה שהממשלה תתעורר ותחליט להחזיר אותם לעבודה, הפעילו מרבית המדריכים את המערך הווירטואלי בהתנדבות. "30 אלף תלמידים השתתפו בפעילויות שלנו והצביעו ברגליים. זה רק מוכיח את החשיבות שלנו. בכיתה שלי היו 160 תלמידים, שרק רוצים לדבר, לפגוש את המדריך שרואה את החוזקות שלהם. התחושה היא שזה דיני נפשות".

ערב הפסח הוחלט לעצור את הפעילות משום שהמדינה לא הייתה מוכנה להחזיר את המדריכים לעבודה. "הציפייה שלי היא להגינות. אני חושב שהנוכחות שלנו בשטח היא קריטית. ציפיתי שמשרד החינוך שאחראי על תוכנית קרב, שדווקא בימים כאלה יבין שצריך אותנו יותר", אומר זוזות.

הבירוקרטיה מונעת למידה מרחוק

אורלי לוי, יו"ר ועד העובדים בתכנית, מתריעה שהתקציבים שלא נוצלו כבר לא יחזרו, וחוששת שהארגון לא יעמוד בעומס ויתפרק. "התקציבים שלנו הם שנתיים, וזה אומר שבאוקטובר אי-אפשר יהיה להשתמש בתקציב של השנה הזו. המשמעות היא שבשלב מסוים יתחילו לפטר פה אנשים. מדובר ב-3,500 עובדים, רובם מעל גיל 40. אלה אנשים עם משפחות, הורים לילדים, מדריכים שעובדים 10 ו-20 שנה, ואיפה הם ימצאו את עצמם במצב המשק הנוכחי אם יסגרו את התוכנית?".

על אף שהתכנית פועלת בימים כתיקונם במסגרות החינוך המיוחד, פעילות התוכנית טרם שולבה במסגרות שחזרו לפעול. עובדי התוכנית חוששים שהמדריכים לא יוחזרו לעבודה גם עם חזרת בתי הספר היסודיים ללמד את הכיתות הנמוכות. לדברי לוי, במשרד החינוך טענו כי המניעה להשבת התכנית לפעילות וירטואלית, היא שתנאי המכרז של התכנית לא כוללים למידה מרחוק. "ישבנו בכנסת בוועדת הכספים, והאוצר אמר שם שניתן להתאים את המכרזים לעת הזו כדי לאפשר את המשך הפעילויות. הבאנו זאת לידיעת המשרד, אבל אנחנו עדיין לא מקבלים תשובות", היא אומרת.

ב-2015 התאגדו העובדים בהסתדרות, והצליחו להסדיר את העסקתם הרציפה בקיץ, בין היתר באמצעות שילובם בתכניות 'בית הספר של החופש הגדול', אחרי שנים ארוכות בהן פוטרו מדי קיץ. השנה הם נשמו לרווחה כשהחברה למתנ"סים, זכתה שוב במכרז להפעלת התכנית, מה שהבטיח שהתנאים שסוכמו עמה בהסכם הקיבוצי יישמרו. כעת חוששים העובדים כי בהיעדר התייחסות ממשרד החינוך, הם עשויים למצוא עצמם שוב ללא עבודה בקיץ, בשעה שמשרד החינוך מציע לגייס סטודנטים כדי לתת מענה למצוקת כוח האדם הצפויה.

"דווקא עכשיו, תכנית העשרה והפגה היא הכי קריטית"

לוי אומרת שבימי המשבר התכנית חשובה מתמיד. "הילדים יחזרו לבתי הספר מחודשים של בידוד עם חרדה. דווקא עכשיו, תוכניות העשרה והפגה הן הכי קריטיות, לא פחות מלימודי מתמטיקה ומדעים". היא מספרת שלמרות שהמדריכים בחל"ת, ישנם כאלו הממשיכים לפקוד את בתי הספר ללא תשלום, כדי לטפל בגינות ובפינות חי. "אלה דברים שאי-אפשר פשוט לזנוח ולהפקיר".

פעילות תכנית קרב בבית הספר ביישוב 'נחושה', מטה יהודה (צילום: אפרת כהן)
פעילות תכנית קרב בבית הספר ביישוב 'נחושה', מטה יהודה (צילום: אפרת כהן)

"זה ממש לא מותרות, זאת הליבה האמיתית", מוסיפה כהן, "במיוחד בתקופה שהתלמידים חוזרים מתקופה שמעוררת חרדה. בפעילות שלנו נוצר קשר אישי עם כל תלמיד. זה משהו שמאוד חסר במערכת הרגילה של בתי הספר. זה מקום שמאפשר לילדים להיות מי שהם, לבטא את עצמם, להוציא מתחים, לפרוק כעסים", אומרת כהן, וזוזות מוסיף: "עבור רבים מהתלמידים שלנו, הפעילות בתוכנית קרב היא החוג היחיד שהם מקבלים במהלך השבוע שלהם".

במשרד החינוך לא הגיבו לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!